Gå til innhold

Det er INGEN menneskerett....

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er faktisk ngen menneskerett å få barn..å etter å ha lest flere av innleggene her..så blir jeg faktisk sjokkert og utrolg lei meg...

hvem tror dere att dere er som velger å sette ett liv til verden...men den lille har en "feil"..nei,da velger vi den lette løsningen...vi fjerner det!!!

HALLO..alle har da rett på å få leve ett liv?? har vi kke det a??

hvem er dere som kan velge bort ett liv...?? ford dere tenker på dere selv og deres fremtid??

vi lever i år 2000 folkens..ting har forandret seg såå utrolg mye..det er så mye hjelpe midler der ute i verden..for de barna som måtte trenge det...

har ikke de med en "feil" rett til å leve??

hvem vet hva som er en "feilfri unge" og en unge med "feil"??

blir oppgitt.....det er godt dere ikke bærer frem ungene deres..sånn att de finner ut hvordan dere egentlig er!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke engasjert meg i denne debatten så langt, men vil bare si jeg kjenner en familie med et barn med "en feil" slik du kaller det og de må kjempe hver eneste dag for dette barnets rettigheter. Hjelpemidler, økonomisk hjelp osv er faktisk ingen selvfølge for barn med "feil"! De er i skikkelig økonomisk uføre pga liten hjelp og sliter hver eneste dag for å få hjulene til å gå rundt...

Skrevet

Det er blitt en litt for "økonomisk" tankegang på enkelte områder synes jeg.. Nei, vi fjerner dette barnet, for da vil det sette livet på hodet, vi kommer ikke til å fortsette å jobbe som før og leve som før. Dessuten koster det samfunnet så mye!

En ting man burde tenke på før man blir gravid, er at uansett om man får et friskt eller sykt barn, kommer livet til å bli snudd på hodet.

Min beste venninne fikk et barn som var helt friskt, og helt normalt fram til det var 2,5 år gammelt. Plutselig ble det sykt, og endte opp med en hjerneskade som gjør at det er multihandikappet. Trolig ville et barn som ikke kan spise selv eller snakke bli valgt bort av mange. Men de er så glade i dette barnet, og er så glade for at de aldri fikk muligheten til å velge det bort. Klart det er mye slit, men de får også mye avlastning. Barnet går på skolen fra 8-16 hver dag, og er på avlastning annenhver helg. Det vil aldri klare seg selv. Men i dag får man mye hjelp uansett, hvis man trenger det!

Skrevet

Jeg synes ditt innlegg vitner om umodenhet og en stor mangel på kunnskap om hverdagen til handicappede barn og deres familier.

Skrevet

Det finnes andre som har fokuset på livet til den som er gravid, og retten til å bestemme over sitt eget liv. Sikkert dem du referer til?

For min del blir dette siste innlegget jeg skriver i denne debatten, jeg har forståelse for at det finnes forskjellige meninger på dette som på andre ting i livene våre.

Godt nyttår! :)

Skrevet

om en skal tenke penger.....så burde en ikke få en frisk unge heller...for de koster de oxo...

jeg ser ikke den tankegangen der....skjønner meg ikke på dere..sorry..

alle har rett til ett liv...!!

du ble jo gravid i utgangspunktet fordi du ønsket deg barn...oxo skal du fjerne det pga økonomi?? hmm..da burde du tenke deg om noenganger til...alt koster her i verden...men noe koster mer enn andre ting...å det er barnet ditt?? kan du sette en sum på hva det er verdt `????

Skrevet

Jeg er en sterk tilhenger av retten til selvbestemt abort. Om du virkelig mener at alle kvinner må bære frem barnet uansett, så er du heldig vis i klart mindretall her i landt.

Skrevet

du syntes det..ja du kjenner ikke til mitt liv..eller min familie..så jeg tror ikke det er kunnskap det går på gitt...

det det her dreier seg om er att folk vl bli gravide...blir gravide..finner utt att det er en "feil" og fjerner de3t..i fleste tillfeller...syntes du det er helt ok??

har de kke rett tl å leve??

Skrevet

For det første så er det snart 9 år siden vi var i år 2000.

For det andre så har alle gravide rett til å selv bestemme om de vil sette barnet til verden eller ikke. Noen barn har grense på 12 uker, andre kan man søke om senabort på.

Om den gravide eller barnets far kan velge om barnet har livets rett? Ja, det kan de faktisk, men det blir kamulfert på den måten at de velger hva som passer i sine liv.

Og godt er det at man har valget, jeg ville valgt abort.

Skrevet

det er mye mulig...men jeg mener det att når du har blitt gravid..noe du såå gjerne ønsker..så beholder du barnet dtt..det kan gi deg like mye det som ett barn som ikke er handikappet..!!

jeg mener de som finner ut at barnet er handikappet..og fjerner det..er egoistiske..

Skrevet

Rett til å leve? Hva med livskvalitet? Jeg synes det er et paradoks at vi er så opptatt av dyrs rett til human avlivning og human pleie, men vi mennesker, vi skal leve lengst mulig uansett. Livet er jo så hellig. til helvete med om folk lider og har null livskvalitet, her skal det leves.

Skrevet

Helt enig med HI jeg!! Synes ikke innlegget viser tegn på umodenhet, heller motsatt...

Skrevet

HI, enten er du religiøst forkvaklet eller så er du bare stokk dum.

"Ingen menneskerett å få barn"? Hvilket århundre hører du hjemme i? Hvilken rett har i såfall du til å dømme andre? For du mener tydeligvis at du har den retten, sånn helt uten videre?

Ho-ho, du krones til kveldens Idiot...

Skrevet

HI:

kunne du ikke bare skrevet dtte på bunnen av noen av de andre 1000 trådene det er om dette????????????

Skrevet

Du lin84. Vi snakker ikke her om noen tusenlapper til eller fra, vi snakker flere hundre tusen, kanskje flere millioner faktisk til eller fra. De jeg kjenner må ha spesialmat til sitt barn. Mat som er dyrt og ikke godkjent for refusjon i Norge. De måtte ha spesialbil for hvilken bil kan ta en "voksen" i spesial bilstol + rullestol? De måtte flytte fordi kommunen de bodde ikke klarte å tilrettelegge noe som helst for deres barn. De måtte selv påkoste tilretteleggelser i nytt hus.

De kan aldri bestille seg vanlige ferier feks, men må dra sammen med andre i samme situasjon til tilrettelagte steder.

Absolutt all din fokus går mot dette barnet og det er ikke alltid noen god følelse når det kanskje sitter eldre søsken og også ønsker ting, men du kan faktisk ikke gi de det.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Men er retten til et liv viktigere enn livskvalitet? Kan man med hånden på hjertet si at det for barnets skyld er verdt det, hvis livet vil bestå av store smerter, sykdom, sykehus, dårlige/ingen kommunikasjonsmuligheter osv? Snakker selvfølgelig ikke om downs osv, men sykdommer som gjør en multihandicappede og fører med seg mye smerter.

Hadde jeg vært dette fosteret tror jeg ikke jeg hadde ønsket en slik fremtid. Noen ganger tror jeg det er bedre å få slippe.

Skrevet

Nei det er ingen menneskerett å få barn, det er et privilegie, og privilegier må man gjøre seg fortjent til. MEN, å velge abort pga skader er det KUN mor/far som kan si noe om. Ingen andre kan sitte på utsiden og velge for dem, og da mener jeg at man skal holde sine dømmende meninger for deg selv. Jeg syns det er kvalmt av deg, HI, å starte en slik tråd når du VET at det er en medkvinne her inne som sliter med å måtte det verste valget en kvinne kan ta. Hva med å vise litt nestekjærlighet og medmenneskelighet? Tror du virklig at denne kvinnen tenker "jaja, da får jeg kvitte meg med denna ungen, den er jo ikke eprfekt!" INGEN mødre vil ta abort, men noen føler at de må, det kan stå på resten av familien, økonomi, fysisk og psykisk styrke osv. Det er ingen lett avgjørelse, men noen ganger klarer man rett og slett ikke å ha et sykt barn. All ære til de som takler dette, men noen føler vel på seg at det ikke hadde fungert. Så da syns jeg at de her inne på DIB/BIM kan holde fred! Slutt å spark denne kvinnen som allerede ligger nede, hun har det ille nok som det er!

Men jeg syns også du er ganske snever på dette med at barn ikke er en menneskerett. For hva med de som på død og liv skal ha barn, men som overhodet ikke er skikket til det? Eller de som får barn uten å vite hvem far er fordi de har ligget rundt med halve bygda og litt til? Er det ok for dem å ha barn, fordi de bærer det frem? Det finnes mange barn som kunne levd lykkelige liv, men som ble valgt bort, og det finnes også mange barn som har det forferdelig og som ikke hadde trengt å leve et slikt liv hvis mor hadde knepet sammen beina eller tatt abort. Verden er langt fra perfekt, og man må ta avgjørelser utifra det ståsted man er i, så å si at alle barn skal bæres frem er saltfor snevert, og jeg vil påstå at de som sier dette lever i sin egen fantasiverden der alt går bra så lenge barnet blir født....

Skrevet

Det er det som er problemet med denne debatten. Vi klarer jo ikke å skille de ulike tilfellene fra hverandre her, så verden er nok ikke så svart-hvit som den virker her på forumet.

Skrevet

Etter din logikk er dermed et barn som er unfanget ved et uhell eller fordi foreldrene ikke brydde seg om prevansjon mindere værdt enn et planlakt barn som viser seg o være sykt. Enten er man for selvbestemt abort eller så er man det ikke.

Om du derimot virkleig mener at man ikke skal kunne ta abort pga medisinske problemer hos fosteret bør det vel heller komme forbud mot undersøkelser som avdekker dette enn å angripe dem som handler ut fra de opplysningene de har..

Skrevet

for det første; har du lest noen av de andre innleggene nedover her???

er det bare jeg som sier det jeg mener??

neppe...er rimelig ganske mange oxo..jeg kan ikke snakke for deg..eller naboen..jeg kan snakke for meg og mtt...å du for deg og ditt...

det er faktisk ingen menneskerett å få ett barn...det er ikke alle som kan få det?? er vel ikke jeg som er idot her da?? du som er det..ettersom du ikke er opplyst om det=)

om jeg mener andre er egoistiske fordi de fjerner barn de har valgt selv å bli befruktet med..så er vel kke det noe du trenger å bli barnslig om..sånn er det bare...du syntes tydeligvis att det å fjerne unger er helt gret..det gjør ikke jeg..

er en grunn tl att du blir "tildelt" en handkappet unge...alt skjer for en grunn!!

Skrevet

For meg er det faktisk mere egoistisk å beholde et barn for enhver pris. Og når noen bruker ørten !!!!!!!!!!!!!!!!!!! i hvert innlegg ødelegger man budskapet.

Skrevet

Siterer forrige anonym:

"Nei det er ingen menneskerett å få barn, det er et privilegie, og privilegier må man gjøre seg fortjent til."

Hva salgs forstokkede tanker er det som florerer på denne tråden?

HI forkynner at det ikke er en menneskerett å få barn. Så kommer forrige anonyme, som jeg siterte, og proklamerer at man må gjøre seg fortjent til det privilegiet det er å få barn.

Hallo, i luken!!!

Kun idioter, i våre dager, fremhever at det ikke er en menneskerett og få barn, og disse idiotene er som regel utstyrt med barn selv... Akk, så lett å da kunne si at det ikke er en menneskerett for man har allerede det man ønsker seg selv... Pluss at de tydeligvis er selvoppnevte dommere over hvem som "fortjener" barn eller ikke.

Nr to, som refererer til her, snakker direkte om fortjeneste - noe som er like sykt.

Alle reflekterte mennesker vet at det å (ha flaks og kunne) få barn ikke har noe med fortjeneste å gjøre! Hva slags syk fatalisme ligger bak den type "resonnement"?

Skulle ønske kålhuene her inne av og til TENKTE før de rablet ned avarter av halvtygde rester av kvasifilosofiske smuler!

Faen meg ikke mange intelligente her inne.

Skrevet

Hvis alt skjer for en grunn, hvorfor er ikke da alle friske lin84? Det ville jo vært helt ideelt!

Skrevet

nei nå får du roe deg ned nn 21:33! jeg er nn som skrev at det er et privilegie å få barn, og hvis du ikke mener det er et privilegie å få et barn så er det vel du som skorter litt på vettet?

Selvsagt skal man føle seg privligert av å få barn, tenk på de som ikke kan få,men som ønsker seg det over alt på jord, og har et herlig liv å tilby et barn. De skal ikke få barn, fordi naturen har snytt dem for muligheten, mens lille mari på 16 trykker ut en unge som blir tatt av BV etter å ha blitt neglisjert i 3 år, er dette ok da mener du? Det finnes mange som virkelig ikke burde fårr barn når de gjorde det, og noen få som ikke burde fått barn i det hele tatt. Også er det de som ikke har mulighet til å få barn, og som må gjennom flere år med gransking av hjem og liv før de kanskje får adoptere.... Og du sier det ikke er et privilegie å få barn?

Det at man må fortjene et privilegie sier seg selv, man må vise modenhet og være KLAR for barn før man setter det til livet, eller mener du at det er ok at man får barn når man kun kan tilby sorgen for dette barnet?

Mulig det høres feil ut i dine ører at barn er et privilegie, men i essensen er det vel rett? Ikke alle fortjener å få barn fordi de ikke tar vare på barnet, og det er vi vel alle enige i? Bare tenk på baby P, hadde ikke han hatt det bedre om han aldri hadde blitt til?

Skrevet

når jeg fikk min lille datter,følte jeg ikke att jeg var klar..det var noe jeg lærte meg med tiden som mor..det skjedde noe med meg når de la henne oppå meg for første gang..

jeg var 18 når jeg fikk henne..men angrer ikke ett sekund..

hun har gjort meg til ett bedre menneske..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...