Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Jeg mener NEI. Husker jeg leste om 2 søstre som hadde vokst opp med en mor med Downs og stakkars barn... Hun hadde jo ingen anelse om behov eller oppdragelse.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Ja, akkurat som jøder, sigøynere og arabere. Det er forresten svært få ds kvinner som kan å barn. Og det er kun påvist en mann med ds som har fått baby.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Det er nok av mødre som ikke er psykisk utviklingshemmede, men som likevel er elendige mødre. De hadde vel fått mye hjelp og avlastning da, om de hadde vært psykisk utviklingshemmede. Slike spørsmål er forresten veldig vanskelige å svare på, fordi det kommer så veldig an på menneskene.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Har du hørt om fosterhjem, besøkshjem, beredskapshjem? Tvangssterilisering av folk som faktisk har STEMMERETT er helt uholdbart.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Jeg mener nei. Det bør de ikke få lov til. Mine to biologiske foreldre er utvikklingshemmet og de har ikke gjort noe annet enn å gjøre livet surt for oss barn og våres fantastiske fosterforeldre. Selvfølgelig finnes det jo de utvikklingshemmede som hadde blitt gode foreldre(kanskje med litt hjelp) men de fleste ikke. Og jeg vil ikke at noen skal trenge og oppleve noe av det vi søsken opplevde under oppveksten.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Men burde de ikke bli spart å måtte føde et barn og levere det til barnevernet? Å blande inn sigøynere etc er jo helt på siden. De er jo ikke tilbakestående...
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Dem jeg jobber med som har DS får hormon piller så dem ikke skal utvikle seksuelle følelser eller mensen. Hormon pillene fører til at dem får skjegg og dype manne stemmer. Vet ikke hva jeg syns om det. Men det er vel fornuftig og tenke at en som ikke kan ta vare på seg selv, kan heller ikke ha ansvar for et barn.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Noen psykisk utviklingshemmede burde ikke få lov til å få barn. Det er de som ikke kan ta vare på seg selv. Men hva med de andre psykisk utviklingshemmede da? Det finnes jo dem som faktisk ville blitt supre mødre, ikke så moro for dem å bli satt i bås.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er enig med HI; et stort og rungende NEI! Det er såklart grader, ulike typer osv utviklingshemming, og skulle de først bli gravide syns jeg ikke de burde tvinges til abort hvis de er i stand til å ta hoveddelen av ansvaret selv. Jeg er også av den oppfatning at mennesker med sterke psykiske lidelser heller ikke burde få barn. Av hensyn til barna. Å sammenlikne med andre raser er helt sykt (som nr 2 gjør). Da er det bedre å sammenlikne med narkomane, pleietrengende osv..
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Supre mødre? Som hjelper barna med lekser etc? Er jo ikke bare å kose med baby... Har jo ansvar i 18 år (og få av disse er vel selv 18 år i hodet) Er jo en bås fordi de har noe felles.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Vet du at alle disse ikke klarer å gjøre leksene til barna sine? Det finnes vel strengt tatt psykisk utviklingshemmede som kan lese, som kan regne, som kan mye om utrolig mange ting. Men fordi de har det stempelet regner man automatisk med at de er dårlige mødre!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #12 Skrevet 30. desember 2008 Ja, se bare på Svanhild Jensen. Rene super-mom :-/ Syns ikke man skal eksperimentere med babyer. Er også mot at narkomane og psykisk syke burde få formere seg.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #13 Skrevet 30. desember 2008 Jeg har jobbet i mange år med seksualveiledning av psykisk utviklingshemmede og er ærlig med de når de spør om de kan få barn.Det bør de ikke,i de aller fleste tilfeller vil de miste barna sine,noe som er en påkjenning de ikke bør utsettes for.Vi veileder ift prevensjon,enkelte får p-sprøyte og andre igjen blir sterilisert. Mennesker med sammensatte hjelpebehov har mer en nok med seg selv og barn hører ikke hjemme i en slik setting.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #14 Skrevet 30. desember 2008 Da skulle nok ikke jeg vært mor
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #15 Skrevet 30. desember 2008 Bra det er noen med peiling som uttaler seg. Får hetta av disse som har roserøde fantasier om Downs syndrom. HI
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #16 Skrevet 30. desember 2008 Nei, sannsynligvis ikke. Er jo viktigere at barna får et verdig liv enn at all slags pakk skal ha "rett til å få barn"
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #17 Skrevet 30. desember 2008 Setter grensa for foreldreskap slik jeg: Et menneske som ikke er i stand til å ta vare på seg selv bør heller ikke få barn. Når det først alikevel har skjedd så er det de rundt og samfunnets ansvar at barnets beste går forran foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #18 Skrevet 30. desember 2008 Ja, det snakker du om med diagnose og alt :-S
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #19 Skrevet 30. desember 2008 Det kommer an på om du mener mennesker med Downs, eller alle de med psykisk utviklingshemming?
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #21 Skrevet 30. desember 2008 Nå har den aldri gått utover hverken egenomsorgen eller omsorgen for barna....og har du slike kommentarer så kan du komme med dem åpent ditt hespetre...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #22 Skrevet 30. desember 2008 Lite voksent å komme med antydninger til Ugl@,nå aner jeg ikke hvem hun er,men slike kommentarer er unødvendig. Er ganske sikker på at man finner noe ved alle om man leter godt nok,men det var psykisk utviklingshemming det var snakk om her.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #23 Skrevet 30. desember 2008 Jeg synes det virker mindre intelligent å sidestille alle former for psykisk utviklingshemming. Jeg har enda ikke møtt et menneske med Downs som burde vært forelder. Jeg har møtt mennesker med mild grad av psykisk utviklingshemming som har vært gode foreldre.
Miss Misantrop Skrevet 30. desember 2008 #24 Skrevet 30. desember 2008 Jeg syntes i allefall at de som ikke kan ta vare på seg selv, det være seg narkomane, psykiskutviklethemmede, alvorlig sinnslidende og sikkert også mange andre grupper- bør veiledes nøye om prevensjon, konsekvens av prevensjon som slår feil. Konsekvenser av et svangerskap. Tvangsabort og tvangssterilisering er jeg ikke for. Når barnet først er unfanget må vi som samfunn gjøre det beste vi kan ut av situasjonen som har oppstått.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #25 Skrevet 30. desember 2008 Uff, tenk om de to psykisk utviklingshemmede fikk et NORMALT BARN,DA!! Og så ville de ikke ha det, når de hørte resultatet etter ultralydunersøkelsen!!!??! Hva da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå