Gå til innhold

Hva skal man forlange av en 16 åring???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder stesønnen min..jeg forlanger så og si ingen ting av han...

Ville forlang utrolig mye mer hvis det hadde vært min egen sønn, og at han bodde fast hos oss!!

Han det er snakk om her er virkelig på ferie når han er hos oss, det er sikkert...han sover til langt på dag..sitter på pcn stort sett hele tiden, rydder så og si ikke opp etter seg + + + (av og til gjør han dette) tar aldri med søpla ut selvom den står rett foran han + + +..

Synes det er utrolig rart at han er slik hjemme hos mamman sin, fordi sånn jeg kjenner henne så er hun ganske så striks...men kanskje ikke på det området:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du at han er sånn hjemme hos mamma da???

Min er faring er at barn/ungdommer gjør veldig lite hvis man ikke stiller krav til dem. Hvis han bare er hos dere annenhver helg, så ville jeg forlangt at han ryddet etter seg selv og holdt orden på evt. rommet sitt.

Og hvorfor skal DU stille krav til han. Er ikke det primært farens jobb???

Skrevet

Men du skriver jo selv at du ikke forlanger noe av ham, kan ikke forvente av en 16 åring at han skal gjøre så mye da! Du får begynne å gi ham noen oppgaver selv:)

Skrevet

Han er ikke hos oss annen hver helg en gang..han er hos oss i ferier, annen hver jul/nyttår etc..fordi han bor sååå langt unna...:(

Synes ikke det primær er bare far sin jobb å stille krav...dette er noe vi burde gjøre i felleskap, ungdom vet å "vri" seg unna ting og da blir det til at han er flink når faren er tilstede og ikke når jeg er sammen med han..og primært er det ofte jeg som er sammen med han fordi far jobber!!

Er usikker på hvordan han er hjemme hos mor..men når vi har tatt opp med han f.eks. om å gå med søpla..så svarer han diffust!!

Skrevet

Det som er problemet da...er at jeg er "redd" for å forlange formye...har selv aldri hatt en 16 åring i hus, men vet at jeg hadde mine plinkter da jeg var 16 for å si det sånn..og vil ikke blir den strenge/fæle stemora!!

Skrevet

Jeg tror jeg ville overlatt den oppgaven til faren. Jobber med barn/ungdommer i den alderen, og min erfaring er at så lenge ting blir tatt opp på en rolig og konstruktiv måte, så er de ofte enig. Ikke kjeft på han. Han må få en mulighet til å forbedre seg. Kanskje han tror at det er helt greit slik han er, hvis han ikke har fått høre noe annet.

Skrevet

Når han er hos dere så sjeldent føler han nok at han er på ferie. Det blir ikke det samme som å være hjemme, selv om faren bor der. Når dere heller ikke stiller krav kan dere nok ikke forvente at han gjør noe.

Skrevet

Nei, man kan vel kanskje ikke forvente så mye, sikkert sant det!!! Men for meg da...så er det vanlig å rydde av tallerken, rydde opp etter seg når man har lagd seg en brødskive etc...og dette gjorde jeg når jeg var 16 liksom..fordi jeg hadde "lært" det hjemme...

Skrevet

Hei. Har det på samme måte som deg. 16 åring som ikke gidder noen ting. Sover til 2-halv 3 hver dag .Klager på at de minste bråker. Sitter bare på pc eller er ute med venner. Ber man han hjelpe til å svarer han ikke en gang. Jeg har sagt ørten ganger til far at han får snakke til han for han er ett dårlig forbilde for brødrene sine... Når han er her merker jeg på de minste gutta at de ikke gidder å rydde etter seg fordi det gjør ikke størsten osv.. Far har snakket og forklart konsekvenser (ikke får sitte på data, må stå opp tidlig og ikke ut med venner) flere ganger, men da blir det bråk med bio mor for at vi er så strenge, da 16 åringen klager til mor at vi maser sånn (noe vi aldri gjør..vi mener bare han må følge reglene her i huset for at de små skal lære det elementære med å rydde etter seg etc)... Hun mener at han er fortsatt bare ett barn når han bare er 16 år. Egentlig stakkars gutt.. men vi har funnet ut at han får gjøre som han vil for oss hører han uannsett ikke på (ikke moren sin heller) så får han seg en aha overraskelse når han skal bo alene... Vet ikke hvor mange ganger vi har forklart han hvordan det er hos oss.. og hvordan det er i det daglige livet...

Skrevet

Forstår at det ikke er lett det der...og sikkert ikke lett for 16 åringen heller...:/ Men for meg er det "vanlig" oppdragelse det..at man ikke skal få alt i hendene..er ikke bare å få penger til et nytt kontantkort hver uke liksom..uten at man gjør noe igjen..

Skrevet

Altså... Dersom gutten bare er hos dere i ferier og annenhver jul/nyttår, ER han jo praktisk talt på ferie. Mener du virkelig at gutten som er der bare for en knapp uke, skal skure bad og vaske gulvet? Nei, vet du hva... At han rydder opp etter seg og går ut med søpla er en selvfølge, men ville ikke krevet noe særlig mer. Å sove til langt på dag dersom du ønsker at dere skal ha litt familietid alle sammen er kanskje litt unødvendig, men jeg forstår godt at han ønsker å sove jeg. Etter at jeg fikk datteren min for tre måneder siden unner jeg virkelig alle den søvnen de kan få ;-)

Skrevet

mulig jeg er bløthjertet og snill og alt det der, men hadde min stesønn vært på besøk såpass sjeldent som din er, ville jeg nok vartet han opp, jeg..Latt hamn kose seg, og ha lite forpliktelser..Hvem vet, kanskje det medfører at han vil komme oftere? Det viktigste jeg ville fokusert på, var forholdet mellom han og stesøskena:-)

Skrevet

Skal si deg han blir vartet opp jeg...føler ikke at jeg gjør annet for han og de 3 andre barna våre!! Men synes han kan hjelpe til litt av og til..ha sine forpliktelser på en måte..ikke bare forlange!!

Det er desverre umulig at han kan komme oftere slik situasjonen er nå..han går på skole, og bor ca 200 mil unna oss..så må ta flyet...desverre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...