Gå til innhold

Lege og jordmor eller bare en av delene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva velger dere å gå til, bare lege eller bare jordmor eller annenhver gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde mest lyst å gå til jordmor de meste av kontrollene. Sånn gikk det av forskjellige grunner ikke, så jeg har hatt 2 forskjellige leger og 2 jordmødre i løpet av svangerskapet. Etter uke 34 har jeg ikke hatt tilbud om jordmor heller, så har kun gått til lege(2 forskjellige) nå på slutten. Har gått fint det, men litt kjedelig å ikke ha en person å forholde seg til. Og hadde nok ønsket kun jordmor om jeg fikk velge.

Nå er jeg rhesus negativ, så har uansett måttet til lege 2 ganger ekstra nå på slutten for å ta antistoffprøver. Men lege blir stort sett full fart inn og ut for å gjøre det mest nødvendige, ingen samtale om ting og tang som man gjerne har hos jordmor.

Skrevet

Jeg går til jordmdmor og gynekolog annenhver gang og er superfornøyd med det. Det er jo noen ting jordmor ikke kan gjøre, som å ta blodprøver (jeg er rhesus negaiv), skrive sykemelding osv. Men jordmor har alltid bedre tid så kontrollene der er roligere og koselige.

Skrevet

I de to første svngerskapene mine har jeg variert på å gå hos lege og jordmor. Da jeg fikk førstemann var det "obligatorisk" å gå både hos lege og jordmor. Denne gangen har jeg planer om å bare gå til Jordmor (dersom jeg er fornøyd med oppfølgingen derfra), og heller bare ta kontroll hos lege, dersom det skulle være spesielt nødvendig. Har vært hos jordmor på første kontroll denne gangen. Slapp GU da, og det synes jeg var greit (legen tok alltid GU på første kontroll). Føler meg veldig trygg med å bare gå hos jordmor denne gangen :).

Skrevet

Og forresten. Jordmor tar blodprøver her hos oss. Og hun kan skrive ut svangerskapspenger.

Skrevet

Siden min lege gjør det samme som jordmor, så har jeg valgt å kun gå til jordmor.

Og som noen andre påpekte så har jordmor bedre tid til å snakke og hun kan mer om ting og tang en legen min kan så derfor synes jeg det har vært helt ok å kun gå til jordmor.

Skrevet

Jeg vil igrunnen anbefale førstegangs til å bruke jordmor og lege. Gjorde det første gangen, og en jordmor har bedre tid til å snakke og tar seg mer tid. Det er jo spesielt på slutten kanskje jordmoren kommer til sin rett. Jeg går til hyppige kontroller pga tidligere komplikasjoner, og de to siste svangerskapene har jeg ikke brukt annet enn en dyktig fastelge (som bare er medisinsk interessert og som bruker max 10 min på meg). Har ikke behov for å snakke og lurer ikke på noe, og jordmødre får jeg ofte litt fnatt av.

Skrevet

Jeg brukte begge deler forrige svangerskap, men følte jeg fikk lite ut av jordmora. Tror jeg vil satse på lege denne gangen om det passer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...