Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Jeg gikk til legen utslitt, kvalm, oppkast, utrolig trett, svimmel, rett og slett elendig form.. poenget er at jeg ikke orket å jobbe netter, så det hadde vært fint med 20-30% sykmelding til oppkast gav seg og energien kom litt tilbake.. tenkte jeg.. men neeeida.. graviditet er ingen sykdom, derfor kan man heller ikke sykmeldes for noen symptomer på dette heller... Hvordan kan da så mange av dere være sykmeldte?? For etter hva jeg har lest, så er det jo for noen av disse symptomene jeg har nevnt ovenfor... Hvordan kan det være mulig å klare å dra seg på jobb i en slik tilstand??
Mammatil2gullgutter<3 Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Så klart du kan få sjukemelding når du sliter med alt dette!!!!!Det er bare å forklare situasjonen til legen din og be om få få sjukemelding... Hvis han ikke vil gi deg det,hadde ikke jeg gått til den legen mer! Jeg fikk sjukemelding da jeg var rundt 4uker på vei med n1 pga at jeg var konstant kvalm,fikk ikke i meg mat og var svimmel...Ble sjukemeldt helt jeg...
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2008 Nei han viste meg faktisk et rundskriv der det stod ettertrykkelig at graviditet ikke er noen sykdom og at man derfor ikke kan sykmeldes av den grunn. Jeg spurte hvorfor det da er en egen boks man kan hake av på sykmeldingsskjema når det gjelder at sykmeldingen er "svangerskapsrelatert" som det står, og da fikk jeg til svar at det var en kontroll for å se om legene følger med. Om han sykmelder meg på det grunnlaget ville jeg få bråk med NAV og ikke rett til sykepenger..... Jeg så rundskrivet selv, husker ikke hva det het desverre.... Men jeg visste ikke om dette før, og ble derfor så skuffet, for jeg synes det er helt urolig at man skal kreve av gravide å trosse seg selv på denne måten... På rikshospitalet sa de til meg at ved tvillingsvangerskap skulle jeg bli sykmeldt siste 4,5 mnd også, men jeg får vel ikke penger for det heller da? For det er jo svangerskapsrelatert det og...
kirsty*2barnsmamma Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Jeg ville ha gått til en annen lege hvis jeg va deg. For en dust!
Mammatil2gullgutter<3 Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Må bare signere kirsty*44pp-gravid her altså...For en dust!!!!
Onna Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Jeg ringte legen og sa jeg var mye kvalm. De hadde ingen ledig time før til neste år, men de sa at jeg som gravid skulle slippe å jobbe netter.
J -76 Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Jeg ville byttet lege, vedkommende viser lite forståelse og innsikt, ikke en jeg ville gått til iværtfall.
baima Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Ville sjekka med NAV jeg. kom jo noen nye regler, men sjølv har eg vore sykemeldt siden slutten av juli, og det pga konstant hodepine heile svangerskapet. aldri hatt noe problem med å få sykemelding el sykepenger for den del.
Lykke X 4 Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Du har krav på tilrettelegging når du jobber natt og er gravid. Det er risiko for bla. spontanabort ved nattarbeid. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg slik at du slipper nattarbeid. Har du krav på svangerskapspenger. Dette kan omså jordmor ordne for deg, hun kan skrive ut svangerskapspenger. Nattarbeid i seg selv ikke en grunn til sykemelding, men det er en grunn til å få svangerskapspenger. Du kan lese mer om dine rettigheter som gravid arbeidstaker her: http://www.arbeidstilsynet.no/faktaside/vis.html?tid=28194 http://www.stami.no/?nid=6949&lcid=1044 http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=12841 http://www.dagensmedisin. no/nyheter/2006/11/09/gravide-skal-ikke-sykmeldes/index.xml
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Jeg var til legen idag siden jeg spyr og spyr og ikke får i meg verken mat eller drikke...fikk da en resept på en ny kvalmestillende (afipran funker ikke!) ogble sykemeldt i 2 uker sånn at kroppen skal få en sjanse til å hente seg inn igjen å hvile....jeg har jobbet altfor mye og er endel utbrent i tillegg. Men legen sa til meg t hvis ikke jeg snart klarer å beholde hvertfall drikke blir jeg lagt inn på sykehus til overvåking og intravenøs.. Håper ikke det kommer til det...men næring må jo den lille, og jeg ha!
Thessa og Bebbis Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Vet du hva? Bytt lege! Fort som faen! Hvis en lege kan sitte å si noe sånn så er han jo ikke riktig opplært for å si det sånn. Nei, å være gravid er ingen sykdom, men de fleste som er gravide får plager relatert til graviditet. Og da er det faktisk legen og arbeidsgivers jobb å tilrettelegge så du ikke skal bli helt skakkjørt stakkars. Har selv jobbet mange år natt før jeg sluttet for et års tid siden. Og jeg hadde ikke klart det nå kjenner jeg. Så hør på kroppen din! Og meg :-) Bytt lege! Lykke til!! :-)
Moderbodin har født Skrevet 30. desember 2008 #12 Skrevet 30. desember 2008 Heisann! Dette er jo både til å le og grine av. FOR EN LEGE sier jeg bare. Ettersom jeg har forstått så er den haken på sykemeldingen der det står svangerskapsrelatert også for at arbeidsplassen din kan få igjen penger fra første dag, fremfor og måtte vente i 16 dager eller hva det nå er. GRØSS!! Se og få byttet lege. Jeg for min egen del har vært sykemeldt i snart 2 mnd pga svimmelhet, kvalme, ekstrem trøtthet ++. Og det har hjulpet veldig, så nå er jeg klar til dyst igjen på nyåret:) Håper du hører på rådene du har fått her. For husk at det er fler enn bare deg selv du må ta vare på nå veit du.
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 31. desember 2008 ja nå har jeg vært på nav sine sider og byttet fastlege, så får jeg håpe han nye er bedre. Får ringe på mandag og bestille time hos han ganske fort og forklare situasjonen og se hva han kan hjelpe meg med. Blir så irritert over at man kan være så blind og tro på de alltid, dog jeg hadde mine tvil... men de skal jo ha så mye makt da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå