Gå til innhold

Å velge vekk amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barselgruppa mi var det flere som ike amet, av ulike grunner. Men ei av dem hadde aldri prøvd heller, kun av eget ønske liksom.. Jeg fikk aldri noe svar om hvorfor, men jeg har fundert på det i ettertid..

Hva er det som gjør at enkelte ikke ønsker å amme ungen sin? (Da mener jeg kun de som ikke har prøvd, altså)

Jeg ønsker ikke en debatt her nå, bare svar dersom det er noen som har valgt dette..

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Jeg har ikke valgt det vekk selv, men kjenner flere som har valgt det bort av ymse grunner, f.eks pga tidligere voldtekter/vold/incest osv som gjør at de ikke føler seg komfortabel med den nærheten og at babyen skal spise fra noe de føler er seksualisert og "skittent" pga tidligere opplevelser.

Andre igjen føler at det ikke er naturlig for dem, ønsker ikke hengepupper (altså hører på jan thomas!) osv.

Skrevet

En annen grunn er at babyen blir verdig avhengig av mor. Så om mora har behov for andre omsorgspersoner i det daglige f.eks for at mora studerer/jobber mye eller av en annen grunn er mye borte fra barnet er det vanskelig å få til amming.

Skrevet

Jeg valgte vekk ammingen pga. at jeg noen år tidligere hadde hatt en brystreduksjon og fikk da tydeligvis ødelagt en del av melkegangene sånn at jeg ikke kunne fullammet. For meg var det endten fullamming eller flaske. Sånn var det bare. I tillegg hadde jeg litt "skrekken" fra førstemann. Han hang i puppen min konstant og ga meg aldri et sekund for meg selv.

Gutten er 3 år nå og overlevde fint på flaske.

Skrevet

Jeg er ikke i tvil om at ungen overlever, nei :) Og skjønner at det er faktorer som incest ol som spiller inn...

Men skjønner fremdeles ikke hvorfor noen gjør det "bare fordi" de ikke vil...

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Det kan jo være hu jenta ikke ville fortelle grunnen i barselgruppen. Men jeg forstår ikke helt den der "vil bare ikke" hvis det faktisk ER den eneste grunnen... Menmen, folk får velge sjøl.=)

Skrevet

At noen "velger vekk" amming kan jo ha mange årsaker.

Jeg har selv 2 barn og fullammet nr 1 i 6 måneder. Med nr 2 var ammingen et slit. Barnet hadde problemer med å suge og fikk derfor ikke tømt ene brystet skikkelig. Jeg hadde konstante brystsmerter i barnets første levemånde, noe som gjorde at jeg hadde problemer med å holde han og skifte han. Ble henvist til sykehus, men sendt hjem med en resept og beskjed om å fortsette ammingen. Slik gikk jeg i 2 uker før fastlegen min sendte meg til et større sykehus hvor jeg ble lagt inn på dagen og operert samme kveld! (Hadde mange "lommer" i brystet fulle av melk.) Desserre var operasjonen misslykket og jeg opererte igjen dagen etter. Lå en uke på sykehus.

Bestemte meg for å kutte ut ammingen selv om barnet mitt var kun 7 uker. På barselsmøte ville jo alle høre om hvorfor jeg ikke ammet den lille, og at jeg burde jo prøve! På det tidspunktet hadde jeg ikke noe behov for å forklare hva som hadde skjedd, og jeg syntes ikke de hadde noe med det heller.

Som sagt kan det være mange grunner til at noen ikke ammer. Kanskje vedkommende ikke har lyst til å forklare seg, og hvorfor skulle hun måtte gjøre det?

Skrevet

Valgte ikke selv bort amming, men har full forståelse for de som velger det. Ser ikke noe poeng i å gå så dypt i det, vil de ikke, så vil de ikke.

Amming er jo voldsomt oppskrytt da, kan ikke si jeg syntes det var så lettvindt. Ungen er jo totalt avhengig av deg både natt og dag!

Nei, neste gang velger jeg lett bort amming!

Gjest nanny carrie
Skrevet

Fordi de ikke vil. Enkelt og greit. Trenger man en bedre grunn? Det er hennes bryster, liksom. Om hun vil ha de for seg selv så vil hun det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...