1prinsesse+2engler Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er sykepleier og jobber 100 % natt på et psykiatrisk sykehus. Dette er en IA-bedrift. Jeg har vært sykemeldt nå i de10 siste ukene. Grunnene er ekstrem kvalme og lavt bt. I februar i år mistet vi vår lille gutt i uke 18 (( Og siden sv.skapet nå er et risikosv.skap får jeg ikke lov av legene å jobbe natta. Jeg blir sykemeldt fra nattstillingen. Men formen er såpas bra at jeg kan jobbe litt på dagen fra nyåret. MEN sjefen min sier at det kan jeg ikke! For de har ikke bruk for flere på dagen. Der er det nok folk som det er. HVA????????? Jeg ble bare stående og måpe da hun sa dette! Dette var rett før jul, så jeg har ikke fått snakket med legen om det og ikke noe mere med sjefen. Men hva skjer da? Hvis jeg kan jobbe, men arb.plassen ikke har noe til meg. Har de ikke PLIKT til å finne noe til meg??
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Jeg tror ikke de har plikt til å finne noe til deg. syntes å ha lest noe om at arb giver burde tilstrebe annet tilrettelagt arbeid, men hvis det ikke finnes kan arb taker sykemeldes hele svangerskapet. Men det høres jo rart ut at de aldri har bruk for noen ekstra. Jeg jobber som sykepleier og det er ALLTID bruk for ekstra folk!
Nøtt Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 En IA-bedrift er PÅLAGT å tilrettelegge. Det finnes alltid andre arbeidsoppgaver og tider å jobbe på, og om ikke det går så skal arbeidsgiver kunne omplassere deg (til annen avdeling/arbeidsplass). Bedrifter som ikke kan tilrettelegge likevel (selv om her virker det som det er viljen som svikter hos arbeidsgiver) så har du rett på svangerskapspenger. Du bør heller benytte deg av det enn sykemelding.
Collette Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Snuppelura? Er du den snuppelura jeg tror du er? ;-) Grattis med graviditeten!! For en dårlig sjef du har. Hvis de ikke kan tilrettelegge for deg, kan du få svangerskapspenger i stedet for å gå sykemeldt. Men hun har plikt til å tilrettelegge for deg.
LilleMy med nr3 Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 som sagt over, er IA-bedrifter pålagt å tilrettelegge så langt det er mulig. hvis de ikke kan det, skal dette begrunnes ovenfor NAV og du har krav på sv.skapspenger, og ikke sykepenger. er bedriften stor, kan du bli omplassert til annen seksjon etc. j eg jobber i kommunen og ved forrige sv.skap hadde jeg store problemer med å fungere i vanlig jobb /spl i hj.tjenesten). sjefen min sa da at de var pålagt å tilrettelegge og hvis de ikke kunne gjøre det der jeg jobbet, kunne jeg bli omplassert til noe annet innen kommunen. (de foreslo postsorterer på servicekontoret som fleip ;-))
1prinsesse+2engler Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. desember 2008 Ja Collette, det er meg )) Hvor langt er du på vei nå da? Alt bra? Når det gjelder sv.skapspenger, hvem betaler de? Arb.giveren? Og er det like mye som lønna?
LilleMy med nr3 Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 det kommer an på hva slags ordning arbeidsgiver har. mange steder forhåndsbetaler arb.giver sykepenger, sv.skapspenger, fødselspenger etc, og får refundert fra NAV. det betyr at du får lønn som vanlig, og på lønnsslippen vil lønna være spesifisert som sv.skapspenger. lønna skal være den samme som ved sykepenger, men betingelsene er bedre (man opparbeider seg feriepenger for hele perioden bl.a, dette taper man på hvis man blir langtidssykemeldt.)
trollo Skrevet 31. desember 2008 #9 Skrevet 31. desember 2008 Hei, Eg måtte få svangerskapspenger sist sidan arb giver ikkje "kunne" legge til rette for meg (trur det var mykje viljen det stod på, var også IA-bedrift). Det er NAV som betaler sv.penger, derfor er det billigere for bedriften å la dei betale deg enn å finne en stilling til deg (iallefall var det sånn der jeg jobbet da min jobb var mykje betre betalt enn der dei burde omplassere meg.) Svangerskapspenger var i 2006 100 % av lønna, rekner med det er sånn fortsatt. Håper dette var til hjelp. Du kan også sjekke på sidene til NAV. http://www.nav.no/page?id=331
1prinsesse+2engler Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2009 Arb.giveren min betaler ut sykepenger og får igjen av NAV, så da er det kanskje slik med sv.skapspenger også!? Jeg er så redd jeg evt skal miste natt/kveldstillegget mitt, for det er ganske mange tusen i mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå