mammut Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 God jul alle sammen! Har et spørsmål om aktiviteter. Hvor mye forsøker dere å "påvirke" barna til å drive med aktiviteter (på fritiden eller SFO)? Grunnen til at jeg spør er at jeg har ei jente på 6 år som har danset ballett i et halvt år, og som plutselig har funnet ut at hun ikke vil gå på det mer. Og så jeg som trodde hun elsket å danse. Hun sier det er fordi det er slitsomt å tøye (!). JEG synes det er litt dumt å gi seg så fort (og særlig fordi det er "slitsomt å tøye" - alt er jo litt slitsomt av og til). Far i huset synes det skal være opp til henne selv. Jeg vil ikke presse, men vil heller ikke at det skal være greit å gi seg så fort noe blir litt slitsomt. Da vil jo det samme skje med neste aktivitet også. Det er ikke viktig for meg at hun på død og liv skal danse ballett, det er mer prinsippet. Over nyttår skal hun begynne med skitrening i stedet. Hva når det blir slitsomt?
stjernestøv<3bella Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Hei hei og god jul til deg også Jeg syns også det er et vanskelig tema å vite når man bør la barna slutte på noe fordi det er en del av aktiviteten de ikke liker eller syns er vanskelig Men tror ikke det kommer noe godt ut av å tvinge/presse/påvirke så små barn til å fortsette med noe om de ikke trives med, da er det jo lurt at de heller får prøve flere ting sånn at de finner ut hva som passer dem Tror det er lurt å snakke litt om at det alltid vil være ting med en aktivitet som kan være slitsomt eller som ikke er gøy, men som man må gjøre hvis man vil lære og bli bedre. Lykke til hvertfall
mammut Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2008 Ja, helt enig - vi har hatt en sånn prat om at de fleste ting er slitsomt av og til - jeg har IKKE sagt at jeg mener hun burde fortsette eller noe i den duren, men mulig hun merker det likevel ;-). Men hun står veldig fast på at hun vil slutte. Og det er greit. Jeg hadde ikke engasjert meg i dette hvis det ikke var for at jeg faktisk VET at hun elsker å danse, i barnehagen hadde hun feks stadig "oppvisning" når det var fellessamling, og her hjemme danser hun i ett sett. Vi fikk faktisk en mail fra ballettskolen også, hvor det stod at hun hadde talent og var veldig ivrig på treningen, slik at de "anbefalte" å fortsette. Men hvem vet, kanskje det er dette voksenpresset hun merker og ikke liker. Jeg lar temaet ligge heeelt i ro nå, så får hun heller si ifra selv hvis hun skulle få lyst igjen senere :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå