ønsker spire 87 Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 lurte bare på om leger anbefaler gravide om å sykemelde seg når de jobber natt?? har hørt at det øker risikoen for spontanabort.. noen som, vet noe??
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Jeg tror nok ikke det nei. Jeg jobber ikke kun natt (gjorde det før, men slutta fordi det var så slitsomt), men jobber 3. delt turnus så er jo noen netter. Men om det blir for slitsomt så har du muligens rett til å gå over i en annen stilling eller noe? Du får høre med legen og evt tillitsvalgt på jobb.
ønsker spire 87 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2008 det er våkende nattevakt jeg går... to netter i uken, fast.. haqr du sovende eller våkende??
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Veldig våken Er sykepleier på post.
ønsker spire 87 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2008 hehe min nattevakts jobb er ikke serlig stressende, og jeg trives veldig godt så har lyst og fortsette fordi om jeg blir gravid.. men jeg vil jo ikke utsette forsteret for noe som kan være skadelig heller... men går det greit med deg burde det jo gå greit med meg også
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Nå jobber jeg ikke mye nattevakter lengre da og ettersom jeg selv kan bestemme litt hvordan jeg vil jobbe så kommer jeg nok ikke til å jobbe mye natt framover. Men du får høre med legen, og ikke minst på din egen kropp!
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Jobber en del nattevakter, men legen min har frarådet det. Så nå blir det kun dagvakter på meg. Har hørt at det øker risikoen for spontanabort noe, men det kommer mye an på hva salgs arbeid du utfører på natta! Lykke til i alle fall
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Da har jeg i alle fall det å skylde på hvis arb giver spør hvorfor jeg ikke jobber så mye natt. Jeg burde nemlig jobbe en del natt, men orker rett og slett ikke...
Strandloppa og lillebror Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Hei hei:) Jeg jobber 50% natt, 7 netter i mnd. Samme som hi, tenker jeg. Jeg spurte legen min om hva han synes om det å jobbe natta, siden jeg også har lest et sted at det kan øke faren for abort. Han sa at så lenge jeg syns det er greit, så er det helt i orden. Jeg svarte at jeg føler meg litt trøttere enn vanlig, og trenger mer søvn enn vanlig før og etter vaktene. Da svarte han at jeg skal lytte til kroppen og sove så lenge jeg føler for. Det at nattevakter øker faren for abort når man har et normalt svangerskap er bare tull, mente han. Og da stoler jeg på det. Jeg har heller ikke spesielt slitsom jobb. Jobber på et sykehjem for demens og som regel sover de fleste om natta. Jeg må jo holde meg våken, men kan sitte å slappe av med et blad eller se på tv. Så jeg synes det er helt topp. Også får jeg slappa godt av når jeg har fri en uke mellom hver gang jeg jobber. Hvis du føler det blir for slitsomt med disse nattevaktene etterhvert skal arbeidsgiver flytte deg over til dag/kveld. Det har du krav på
Onna Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Legekontoret mitt sa at jeg som gravid skulle få slippe netter. Jeg har bare en natt i måneden, så for meg blir det greit å bytte den ut, men jeg må også bli kvitt noen av tidligvaktene.
ønsker spire 87 Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2008 tusen takk for alle svarene.. jeg jobber bare netter i den sonen.. er et prosjekt de har så vist jeg skal bytte til dagvakter må jeg på opplering.. blir da som å starte i en helt ny jobb.. så har ikke så lyst til det.. men få høre på hva legen sier.. er det slik at det er helst de 3 første mnd jeg ikke burde jobbe natt?? eller gjelder det hele svangerskapen??
Spent Hattiec... Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Jeg jobber også natt. Ser ikke noe problem i det ennå, men vet at det blir tungt utover i svangerskapet. Kroppen min ville bare ganske enkelt ikke være våken om natta mer sist. Tror jeg ble sykemeldt når jeg var 13 uker på vei da. Nå sitter jeg her på nattevakt med en spire i magen igjen og synes det går helt fint. (Bortsett fra fulle hotellgjester som øker hormonnivået mitt betraktelig... Verst for dem egentlig.. :0)) Tror du bare skal kjenne på signalene fra din egen kropp jeg. Den forteller deg alt du trenger å vite! Lykke til! :0)
CiljaS Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Heisann! Nattevakter er slitsomme for alle mennesker. Når en er gravid har en behov for mer søvn og da helst regelmessig. Nattevakter gir økt risiko for spontanabort, for tidlig fødsel og barn med lav fødselsvekt. Og det er en stor økt risiko, 50 % faktisk! Gravide bør IKKE gå nattevakter. Arbeidsgiver skal tilrettelegge for deg om du ber om det, gjør de ikke det får du legeerklæring på dette. Jobber selv i turnus med nattevakter som jeg er fritatt nå. Jeg har jobbet nattevakter da jeg var gravid, den ene gangen fikk jeg rier 2 mnd for tidlig og de 2 andre gangene mistet jeg... nå er jeg fritatt fra dem og jobber dager og kvelder. At nattevaktene hadde 100 % skylden får jeg aldri svar på, men jeg risikerer ikke barnet mitt igjen for å gjøre arbeidsgiver fornøyd. Nå er jeg av dem som også sliter med å hente meg inn igjen etter nattevakter, og det gjør det jo ikke noe bedre. Har lest mye om dette etter at det gikk galt for meg 2 ganger og nesten 3. Du kan lese litt på arbeidstilsynets nettsider, er en del info der. Anbefaler deg å gå over til dag/kveld jobbing når du er gravid. Lykke til med svangerskapet!
Spent Hattiec... Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Hvor i all verden har du det med 50% fra? Skulle likt og sett dokumentasjon på det... Rart at man ikke automatisk har rett på svangerskapspenger som nattevakt hvis det skulle vært så ille som du sier..
ønsker spire 87 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er ikke graivd enda da.. men håper å bli det snart.. (har prøvt i 8mnd nå) når jeg en dag står med positiv test skal jeg hørre med lege å gynekolog.. vist de fraråder det sykemeldre jeg meg.. vist ikke jobber jeg så lenge jeg klarer.. har spurt legesekretæren og det er farlig og jobbe natt. hun sa (uten å snakke med legen) at det ikke var farlig, og at hun gjorde det i begge sine svangerska, og det gikk helt fint.. men flere av mine venninder kjenner folk som har blitt sykemelt med en gang de er bitt gravide... hmmm tusen takk for alle svar.. setter pris på det;) hehe
CiljaS Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Hvis du har lest bladet gravid har det blant annet stått nevnt der flere ganger. Det at vi ikke får svangerskapspenger eller er en lov om å gå over på andre skift når en er gravide, er vel slik som det alltid er med oss kvinner. Vi godtar bare og ingen gjør noe med det. Siden du er den eneste som er så kritisk til det jeg sier, regner jeg med det er fordi du er nesten den eneste som velger og gå natt av de som skriver her nå. Det er jo ditt valg. Går jo bra for mange og du er jo kanskje mer rustet til å være våken om natta som gravid, ikke vet jeg.
siggen Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Hei Eg jobba natt i mange år, då eg blei gravid med tredje mann blei det pyton å jobbe natt. Var travelt på sjukeheimen der eg jobba, og eg fikk kvilt lite, og hadde veldig vondt i livmora, mye smerter, og var redd for at det skulle gå gale flere ganger. Legen sjukemeldte meg, heldigvis. Har og lest at gravide kvinner i blant annet Polen, Latvia ikkje får LOV å jobbe natt pga større fare for spontanabort. Hadde eg vært deg ville g bedd om sjukemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå