Gå til innhold

Vi ligger hos 4-åringen til han sovner. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han la seg fint alene til han var 2 1/2, så ble han plutselig mørkredd, og nå har vi bare vent oss til det.

Han er jo alt for stor til noen ferber-metode, men hyl og skrik (og panikkangst) blir dte vel uansett hvis vi slutter med det nå, sånn helt plutseig?

Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd nattlampe?

Cd med eventyr?

Klistremerker for hver gang han greier å legge seg uten at dere må ligge med han, og en overraskelse når han har greid det f.eks 5 ganger?

Skrevet

Nei, har egentlig ikke prøvd noe ennå. Nattlampe, jo, men han er redd likevel.

CD med eventyr fåt ham vel ikke til å sovne. kanskje klistremerkemetoden kan funke, takk for tips.

Skrevet

Hei!

Vi har hatt samme problemet, og har hatt det helt fra han var født, da vi samsov. Ettersom han ble større ble dette virkelig et problem for oss pågrunn av voksentiden vi skulle ha om kveldene. Ofte kunne det ta mange timer før han sovnet, noe som skapte irritasjon hos oss som foreldre(eller mest meg da som lå sammen med ham alltid)... Etterhvert fant jeg ut at jeg kunne jo ikke sette hele kvelden min til side, den eneste fritiden jeg hadde på døgnet, til å sove med gutten vår. For ofte sovnet jeg også, noe som gjorde det hele enda mer slitsomt. Vi forsøkte derfor følgende og det var meget effektivt:

- Flere nattelamper. Vi kjøpte sånne som bytter farge. Sånn som går på batterier og ser ut som et pinnsvin. Altså mange stenger som står ut og bytter farge ytterst..kommer ikke på hva det heter jeg nå, men disse er veldig koselig å se på, og så bytter de farge da, det er beroligende. Vi har også en som henger i taket og er formet som 3 stjerner som henger i tråder over senga. OGså de bytter farve. De spøkelsene på ikea i forskjellige farger kan jo også funke men de må lades opp for hver natt eller stå i kontakten sin.

- Belønninger. Ikke bare klistremerkekart kan fungere, men også kort som man skriver med ulike belønninger på, og hvis barnet har gjort noe som gir belønning kan han eller hun få trekke et kort. Dette fungerte bedre hos oss.

- Rolig musikk eller eventyr cd. Mye lek og kos på rommet, rolig lesing før natt. Jeg kjøpte også ting som han synes gjør ham trygg. Han har f.eks to engler på nattbordet sitt.

- Ekstra kos i sengen. Masse puter og kanskje noen kosedyr. Vi har gjort sengen hans kjempekoselig. Selve rommet hans har vi vel egentlig gjort veldig unisex, altså det meste er i hvitt med koselige bilder på veggene. Ikke masse som kan forstyrre søvnen. Selv om han er 4 og et halvt og spiderman-fan, har han ikke dette på rommet. Såklart har han slike leker, men de ligger i lekekassen hans.

- Snakk mye med ham om at han er stor gutt, og la ham vite at dere blir så utrolig stolte dersom han sover i sin egen seng. Jeg var oppriktig glad første gangen og min gutt så det på meg og ble like glad han også. Dermed ønsket han å fortsette å sove i sin seng.

Ønsker dere lykke til. Dette er ikke så lett, men det går etterhvert :)

Skriking og hyling er jeg helt imot. Det prøvde vi da han var liten og det fungerte overhodet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...