Gå til innhold

Hvor gammel på kino?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel bør de være før de kan være med på kino?!

Knotten elsker film, og elsker godis:p Hun har hatt kjempelyst til å gå på kino nå i julen siden alle andre har vært på kino.

Og hun vet hva det er, for vi har gått på babykino også når hun var større, men det er jo noe helt annet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes nå ganske klar ut hun her da =)

Gammel?

Vi driver å vurderer å prøve vi også, vår er 3 til sommeren.

Det er jo bare å gå om det skulle skjære seg.

Skrevet

Kommer jo helt ann på barnet - om ku kan sitte stille, kan konsentrere seg osv. Fra rundt 3 år pleier vel å være OK.

Huskal da at dere må gå på filmer som er rated for alle. De som er rated fra 7 år, må man vel være minst 4 år for å kunne gå på i følge med voksne.

Skrevet

kamomille, seriøst?!

Hun har jo lyst til å se den derre Desperaux eller hva den heter, og jeg har lyst til å ta henne med på madagaskar 2, siden hun likte eneren!

Skrevet

hehe oki. Husker faktisk ikke at jeg var der inne engang.. hihi =)

Skrevet

Så det sto på en plakat at man ikke kan være mer enn 3-4 år yngre enn grensen.

Men tror neppe de bryr seg på en 7 års film.

Skrevet

ehhhhh, JA SERIØST.

Det er jo en grunn til at de har aldersgrense på filmer da:) Hjelper vel ikke om hun og du har aldri så lyst til å se en bestemt film hvis den ikke passer for aldresgruppen. LITT kjedelig å bli avvist av billettkontrolløren på vei inn i kinosalen........

JEG mener iallefall at aldersgrensene er til for å overholdes jeg da:)

Har selv sett kontrollørene avvise overivrige foreldre på vei inn i kinosalen med små barn!

Skrevet

"Barns modenhet samsvarer ikke alltid med den aldersgrensen Medietilsynet har satt.Voksne kan derfor ha med barn som er under inntil 3 år under aldersgrensen på kino. Dette kalles ledsagerprinsippet." (hentet fra mediatilsynet sine sider)

http://www.medietilsynet.no/no/Tema/Kino/film-jfhfgret/Passer-filmen-for-mitt-barn/

Følgende aldersgrenser gjelder for filmer som skal vises på kino:

A (tillatt for alle)

7 år (barn ned til 4 år i følge med foresatte)

11 år (barn ned til 8 år i følge med foresatte)

15 år (unge ned til 12 år i følge med foresatte)

18 år (absolutt nedre grense)

Publisert 21.04.2008

Aldersgrensene er juridisk bindende og må følges av kinoene eller andre som viser filmen. Hvis barnet er i følge med voksne, kan barn inntil tre år yngre enn aldersgrensen få bli med. Dette gjelder ikke 18-årsgrensen, som er absolutt.

Ingen filmer kan forbys for visning av Medietilsynet. Filmer som ikke er vurdert kan settes opp på kino under forutsetning av at den vises med 18-årsgrense. Kinoen og distributøren er strafferettslig ansvarlig for innholdet.

Fraråding

Av og til fraråder Medietilsynet foreldre å ta med seg barn under aldersgrensen på en film. En fraråding er ment som en ekstra veiledning til foreldre/foresatte om å være særlig på vakt i forhold til filmens innhold og virkemidler. Dersom Medietilsynet fråråder foreldre til å ha med seg barn under aldersgrensen på kino finner du dette i filmdatabasen.

Filmens egnethet

Egnethet må ikke forveksles med aldersgrensene. Mens aldersgrensene er knyttet til en skadelighetsvurdering, handler egnethet om hvem filmen passer for. Du kan lese mer om filmers egnethet her.

Skrevet

Du svingte innom, mener jeg å huske, eller kanskje det var på småtroll?! Hmmm...

Skrevet

Men jeg mener, Madagaskar og Desperaux?!

JOjo, jeg er veldig for aldersgrenser jeg altså, men da kan hun faktisk i praksis ikke gå på kino nå da, for det går faktisk kun EN film som er A-rated, og den gadd hun ikke se ferdig traileren på engang:p

Skrevet

Vel, det jo ikke akkurat du og jeg gjøre noe med:) Det går mange filmer som er rated for alle selv om det kanskje ikke går på DIN kino akkurat nå. Har selv hatt med poden her på kini flere ganger fra han var 3 år!

Jeg vil like å tro at medietilsynet setter en grense av en grunn jeg da. Om du ikke liker den grensen fordi det hindrer barnet ditt i å gå å se filmen på kino er jo en helt annen sak. Da får du vel vente til den kommer på DVD da:)

Skrevet

Jeg vil tro at Medietilsynet heller ikke tar høyde for at min jente er veldig tidlig ute og ikke har de samme interesser som alle andre barn.

Men skjønner også at de ikke kan gjøre det.

Det jeg ikke skjønner er krasse undertoner fordi jeg hadde lyst til å glede datteren min og DU mener, DU synes, og neida, vi trenger ikke vente til den kommer på DVD, fordi vi har internett og den ligger der som stream.

Det var kinoopplevelsen vi først og fremst var ute etter, men det er jo gerit å se en film man har lyst til dersom man først skal gå en tur...

Skrevet

tok med jenta mi når ho var 2 1/2 år. gikk kjempebra det:)

Skrevet

jeg tok med min før han fylte 2 år, det funket greit. men det var på den lokale kinoen og det var derfor veldig få andre folk der (2 voksene og 4 barn)

jeg kunne godt tatt han med dit igjen, men hadde ikke tatt han med på oslo kino enda

Skrevet

Vi har sett både Madagaskar 2 og Desperaux og hun er 2 år og ti mnd. Vi passer bare på å snakke sammen under filmen og følger med om hun skulle bli skremt. Hittil har hun bare kost seg og snakker masse om filmen vi har sett resten av dagen!

Skrevet

Aldersgrensen er i første omgang satt for hhvis barnet skal se filmen alene.

Og som foreldrfe skal du vurdere om filmen er eignet for barnet.

det er veiledene.

Selvom det aldri så mye kommer til å bli satt 15årsgrense på neste Harry Potter film s betyr ikke det at jeg IKKE skal ta med min 12årige sønn for å se den, ikke søren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...