frøydis m/ 4 Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Tror tiden er inne til å skrive handleliste til nyttår. Vi blir 13 stk fra svigerfamilie til middag, 3 barn og 11 voksne tror jeg. Har tenkt å servere viltgryte med ris og salat,- og is og kransekake til dessert. Eller er det bedre med poteter til? Mannen har lagt ned to hjortevilt i fryseren. Tror dere ikke dette kan gå bra? Får litt prestasjonsangst når jeg skal lage middag til svigerfamilien min fordi det er absolutt deres område. Min sterke side er liksom bollebaking :-) , men det kan jeg jo ikke dra nytte av denne kvelden....
Maud Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Hjort er jo luksusmat da, så det blir helt sikkert kjempegodt. Jeg er faktisk vant til potetmos jeg, til viltgryte. Med masse smør og fløte i blir det deilig :-D Hvis du ikke vil ha det, tror jeg jeg hadde gått for poteter. Hjort er liksom så urnorsk og ris er ... ikke norsk. Kransekake og is til dessert høres deilig ut. Her blir det kalkun. Lurer på å gjøre den amerikansk, men må se om jeg finner søtpoteter til 'mashed potatoes'. Her blir det en utrolig god sjokoladekake til dessert som jeg fikk oppskrift til på en kafé i Drøbak. Flytende og mørk sjokolade med is til...
frøydis m/ 4 Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2008 Da blir det poteter :-) To av svigerinnene tåler ikke melk, så da blir potetmos med fløte litt i overkant tror jeg, og det var noe med den risen som ikke hørtes helt riktig ut for meg heller :-) Den sjokoladekaka di hørtes spennende ut,- Er det noe du deler oppskrift på eller? Tror jeg holder på kransekake og is til nyttårsfesten altså, men det kommer jo flere anledninger der sjokoladekake ville gjort susen....
Maud Skrevet 31. desember 2008 #4 Skrevet 31. desember 2008 Jeg er veeeeldig glad i sjokoladekake. Bestilte altså en på kafé i Drøbak og smeltet helt. Da jeg spurte om hva som var den hemmelige ingrediensen, kom servitøren med oppskriftsboka deres. Her er den: 2 pl mørk kokesjokolade 250 g smør Varmes i mikro i 2 min 1 liten kopp espresso helles i 4 egg 200 g melis Blandes til eggedosis 125 g mel siktes i 200 grader i 20 min i form 20-22 cm, la den stå i formen til den er kald. Når den skal serveres, deles den i stykker som varmes i mikro til den er flytende i midten og serveres med is eller krem og gjerne et jordbær eller to :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå