TreHjerter Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Som det er nå har eldstemann på snart 7 eget rom og snuppa på snart to sover inne hos oss. Men når babyen kommer må jo den helst sove inne hos oss. Altså må eldstemann dele med lillesøster. Hvordan er det for en gutt på 7.5 å dele med en jente på 2.5 tro?? Tenker køyeseng da det ikke er plass til to senger... Eller har dere noen geniale ideer som jeg ikke har tenkt på, som kan funke bedre?? Ser for meg at jeg har en liten utfordring her fremover senvinteren å først venne snuppa til egen seng og så eget rom... Ettersom sengen hennes står 10 cm fra min havner hun jo alltid sammen med meg iløpet av natten... Redd det blir et sabla spring mellom baby og mellomsten etterhvert -og lite søvn på stakkars meg :s
Sussimamma Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Oi! Ja dette ser ut til å være en liten utfordring.. Jeg personlig hadde ikke villet plassere storebror sammen med lillesøster på samme rom. En gutt på 7.5 som begynner å bli stor gutt og en liten søster på 2.5 som til tider kan være ganske "slitsom" med tanke på alder er en av grunnene. En annen grunn er at storebror da begynner å bli ganske stor og sikkert synes det er stas med eget rom og det å ha sine egne gutteting i fred, og ikke minst det å ha kamerater på besøk. Vil tro det ikke er direkte kult å ha gutta på besøk og samtidig ha lillesøster hengende på rommet. For deler de rom så deler de rom, da er rommet like mye den enes som den andres synes jeg. Hadde det ikke vært såpass til aldersforskjell og ikke minst at de er gutt og jente så hadde saken stilt seg litt annerledes synes jeg. Men en gutt på 7.5 synes jeg fortjener sitt eget gutterom! Vi hadde selv denne utfordingen da vi skulle få tredjemann. Men så ikke annen utvei enn å flytte eller gjøre om kontoret til soverom. Det ble det siste. Vi syntes det rett og slett ikke var rettferdig ovenfor storebror å plutselig bli samboer med lillesøster. Så skjønner dilemaet,men er som sagt ikke særlig for en sånn løsning. Men har dere ikke annen mulighet så har dere ikke det, og da må man gjøre det beste ut av det. Så lykke til!
Vanilla83 Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Ei veninne av meg slet med samme problemet, men der endte det med at 2 åringen sov i deres seng mens babyen lå i egen seng på deres rom. Storebror fikk ha sitt rom ifred. Men de flytta da, 2 soverom på 5 stk går bare ikke i lengden som hun sa:)
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Hei Vi har 4 barn og to soverom.. Det ene er meget stort og deles av tre gutter på snart 13. snart 10 og nest minsten på 4 1/2. Det går fint. Minstejenta sover hos oss. Til høsten kommer det jammen en til Spennende. Vi har eget hus da og har akkurat støpt til påbygging. Blir ferdig engang til jul kanskje. Utrolig hvor greit det har gått medalle tre på samme rom, selv om sæerlig eldstemann gleder seg til eget rom. Det skjønner jeg. Barn kan tilpasses det meste. Ordne med hennes leker slik at det ikke er så mye på rommet, så kan hun sove der mest. Da får storebror egen tid med venner. Våre er stort sett sammen, med venner og uten venner. Lillejenta på to henger i stua. Sjelden hun besøker gutta, selv om de gjerne vil ha henne med. Vi har bodd sånn i 4 1/2 år nå. Huset er et kulturminne, så da har vi slitt litt med å få påbyggingen godkjent. Barn tilpasser seg greit. Går sikkert fint noen år. Regner med dere har planer om noe større engang.. Lykke til
:)ettena:) Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 vi har tre barn og et hus som med tiden skal bygges på. her deler alle våre tre et stort soverom og det går kjempe fint. vi har en jente på 7, en gutt på 5 og en gutt på 3,5. Selfølgelig fungerer ikke dette i lengden, men nå går det helt fint. hun eldste har med veninner hjem etter skolen og da er jo de to andre i barnehagen, så da får hun rommet for seg selv. når vi er på ferie sover alle tre i en dobbelt seng uten noe tull så det er jo fordeler og med å være vant med å sove på samme rom. tror kanskje også det har noe med hvilken holdning vi har til det også. jeg husker jeg sa til jenta mi en gang at hun kommer til å få et rom for seg selv når vi bygger på huset, hun så litt forundret på meg og svarte: "hvorfor det"?haha. lykke til kanskje det går bedre enn du tror.
moder3 Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Hei hei! Vi er en familie på 5 (snart 6), som bare har tre soverom. Jentene er 8, 5 og 2 år, så vi tenkte da at hun eldste skulle få eget rom, og de to minste fikk dele. Babyen skal uansett ligge på rom med oss den første tida.. Men det endte faktisk med at alle jentene ville bo på samme rom, noe som har fungert kjempebra til tross for aldersforskjell. Så her har vi for tiden ett rom "til overs" (flittig brukt til gjesterom) og bare to rom i daglig bruk..:-) Det kan gå veldig bra mao..
gutta00,05&09 Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Vi har 2 gutter, en på 8 og en på 3, de begynte med å ha eget rom, så skulle vi pusse opp og måtte rive det ene rommet, mao de måtte dele rom, og det går helt supert til tross for aldersforskjell. På tur vil de og dele rom, men nå som det skal komme en tredje baby håper eg vi blir klar med rommet, men de må allikavel dele rom, det de deler er det bare plass til 2 eneklt senger og såvidt klær... barn tilpasser seg, det er verre med oss voksne som tror de lider med å måtte dele rom;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå