Gå til innhold

Erfaring med igangsatt fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg skal kanskje settes i gang og lurer på hvordan dette fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel settes du igang med drypp som du får intravenøst gjennom hånden. I gangsetting innebærer tett oppfølging fra jordmødrene med monitorer som følger barnets hjerterytme, da igangsetting er en slitsom og intens prosess for mor og barn. Du vil få belte med montor på rundt maven mesteparten av tiden, og dryppene justeres etter styrken på riene. I gangsetting med drypp anser jeg for å være en 'mekanisk' måte å føde på da det er dryppet som bestemmer hastigheten på riene og ikke kroppen, om du forstår meg riktig.

Som førstegangsfødende opplevde jeg igangsetting som veldig skummelt. Jeg opplevde å få rier som bare ble vondere og vondere, og sammen med følelsen av å være lenket av ledninger, følte jeg at jeg hadde liten kontroll over situasjonen. Jeg hadde få muligheter til å bevege/snu meg, og på en tidspunkt var jeg så forbanna og lei at jeg vrengte av meg monitorbeltet for jeg fikk ikke gjort noe fornuftig med meg selv. Jeg lå/stod med drypp fra klokken ni til klokken halv fire. Da var gutten min ute.

Jeg er nå tredjegangsfødende, og kan med hånden på hjertet si at etter keisersnitt, må igangsetting med drypp være den verste måten å føde på.

jeg har ikke opplevd keisersnitt, men derimot en spontan fødsel der kroppen satte i gang av seg selv, og dette er uten tvil den beste metoden å føde på. Den gangen ble jeg igangsatt fordi vannet gikk og ingen rier kom.

Håper dette var til hjelp og at jeg ikke har skremt deg alt for mye.

Skrevet

Jeg ble hjulpet igang forrige gang, men jeg var helt moden da og hadde allerede 3 cm åpning. Jeg synes ikke det var noe fælt!

De startet med å gi meg klyster og ta vannet i håp om at det kunne få kroppen igang av seg selv. Jeg fikk noen uregelmessige rier, men de var ikke særlig effektive, og ikke vonde heller. Så de satte meg på riestimulerende drypp. Jeg var litt redd for å bli "lenket" til sengen, men jeg ble ikke det. De satte elektrode på hodet til ungen for å følge hjerterytmen og ctg-belte rundt magen min for å måle riene, men jeg kunne gå rundt sengen, stå i prekestolen eller ligge/sitte som jeg ville (måtte bare passe på ledningene).

Riene er vonde og intense på drypp, og de kommer gjerne tett, men hos meg var de veldig effektive også. 5 timer etter at de satte dryppet var ungen ute, det var vondt selvfølgelig, men jeg var mye mindre sliten etter den fødselen enn etter de andre som har startet naturlig og tatt uhygelig mye lenger tid.

Vet er er litt anderledes om du ikke er moden eller har åpning, da må du først gjennom en kur med modningspiller (stikkpiller) eller evt ballong. Det har jeg ikke prøvd så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men for meg er ikke en igangsatt fødsel noe å grue for, masse lykke til!

Skrevet

Jeg har blitt igangsatt 2 ganger, og har ikke vært moden først. Med 1.mann startet de med en hormongele i skjeden, den ble satt torsdags morgen og torsdagskveld. Vannet gikk i halv 4-tida på torsdag. Våknet med murringer på fredag, og 4 cm åpning. Fikk klyster i 11-tida, fikk akupunktur og rispose mot riene som begynte å kjennes nå. Kl 14 var det hele over, en liten gutt var født, 15 dager før termin. En drømmefødsel i mine øyne som var 16 år og førstegangs :)

Med nr 2 (6 år etter) ble jeg satt i gang 12 dager på overitd. Denne gang med stikkpille i skjeden i 10-tida fredagsmorgen. Kjente lite forandring, men fikk litt murringer og mensvondt i 14-tida. Uregelemessige og korte rier etterhvert, kom hyppig men varte ikke lenge. 15.45 tok de vannet, hadde da 4 cm åpning. Riene ble mer intense, kjente plutselig trykketrang. Jordmor sjekket åpning, kun 5 cm kl 17.03. Da jeg skulle snu meg for å ta tak i lystgassmaska kjente jeg hun gled ned i bekkenet, vi var plutselig i full fødsel. Hun ble født kl 17.10 :)

For å oppsummere: Jeg har hatt 2 greie fødsler til tross for igangsetting, det virker som om kroppen min har vanskelig for å komme igang av seg selv. Men med litt starthjelp går det som en drøm ;-)

Blir spennende å se med tredjemann i mars!

Lykke til:)

Skrevet

hei jeg hadde bare hørt skremselshistorier ang. å bli satt i gang,hvor vondt og intenst det var...så overaskelsen var STOR da jeg etter å blitt satt igang med stikkpille i skjeden.Jeg fikk den satt inn på formiddagen men ikke noe som hendte så fikk jeg en ny på kvelden sånn i 18 tiden tenker jeg....jeg var ikke moden i det hele tatt da jeg fikk pillen.jeg måtte settes i gang pga. infarkt i morkake og svangerskapsforg.

da jeg la meg hadde jeg litt murrring i magen og kl 2 på natta våkna jeg av at jeg måtte sånn på do....og vannet gikk.....:)(var jo på observasjonen på sykehuset)

2 timer etterpå var vår prinsesse født og det uten de største smertene...det var vondt ja...alle fødseler er jo det men med første mann uten å bli satt i gang var faktisk 100 ganger vondere....

så jeg ble overrsaket over at det gikk så fort.

jeg åpnet 6cm på en ri det var vondt kan du si, men da kom jo tulla i en ekspressfart:)alle sa jeg ikke måtte presse...men jeg klarte ikke la vær,for jeg hadde jo akkurat hatt 4cm....men så titta hu ene legen under dyna mi og der var hodet...for en følesle at det var over så fort:)

det er iallefall min opplevesle av å bli satt i gang....håper det går like fort denne gangen og like bra med deg:):)

Skrevet

Sist gang jeg var i 3. tri leste jeg at de som ble igangsatt "som oftest" har litt intense fødsler med hyppige rier. Det stemte for meg. Etter et døgn med ballong i livmoråpningen for modning og deretter to tablettkurer (stikkpiller i skjeden), begynte riene. Ingen drypp for min del. Hadde rier i 12 timer med maks 2 minutters mellomrom hele veien, og det gikk over natta så jeg var vanvittig sliten og trøtt når det hele var over. På den annen side var riene maks 50 sekunder og epiduralen hjalp en stund til vannet hadde gått slik at smertene ikke var for ille da.

Alt i alt var det veldig tøft, men ukomplisert! Ingen problemer, og jeg følte meg ikke låst selv om jeg hadde epidural i ryggen. Tar gjerne en slik fødsel igjen fremfor mye jeg har hørt om, men håper selvfølgelig på litt lengre rie-pauser og noe færre timer hvis jeg kan velge.. ;-)

Masse lykke til med fødselen, håper den blir ukomplisert og at du kommer deg raskt! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...