Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Mamma er alkoholiker, så vi valgte å feire hos min svigermor i år. Da jeg var innom mamma med julegavene, hadde hun fått for seg at vi skulle være der, så hun hadde ordnet et helt vanvittig spisebord med deilig julemat. Hun er jo en utrolig god kokk. Så hun kom pyntet i fin kjole, mer eller mindre edru og sa: velkommen! Så blid og glad som jeg aldri har sett henne. Men jeg hadde jo en illsint mann i bilen( som hater foreldrene mine og var sur bare fordi vi skulle innom der, jeg hadde kranglet og grått meg til å få dra innom) og måtte bare si det som det var: Vi kan ikke bli vi, du vet jo vi skal til svigermor å feire i år. Mamma gråt så utrolig sårt. Jeg var så lei meg. Så fint hun hadde stelt det til. Jeg gråt også(ja hyggelig julaften!) og samvittigheten tok meg. Gikk ned til min mann og sa: Jeg blir her og spiser. Dere skal ikke spise før om en time likevell. Han ble gretten, men insisterte på å ta med seg gutten vår på 4, noe han trupet gjennom meg. Jeg ble igjen, og det var ikke stor trøst for min mor, men etterhvert gikk det jo bedre. Etter et par timer dro jeg, og da var det svigermor som satt å skrek. Dette fordi hun ble lei seg fordi jeg kom forsent til juemiddagen, og jeg hadde det jo vondt nok som det var da. Nei så ble det pakker da og klokken ble ni. Da var svigermor av alle ting så full at hun la seg. Igjen i stuen satt jeg,mannen min,gutten vår,onkel og "oldermor" (som er avholds).. Et par timer senere kom svigermor ned, og begynte å drikke mer. Jeg gikk opp for å legge gutten, og da kom fadderen til gutten(og vår beste venn) innom. Også han dritings. Der satt de da utover natten alle mann og bråkte og herjet, mens jeg og oldemor var de eneste edru. Neste dag var svigermor illsint fordi hun hadde invitert til julefrokost, men var nå i bakrus. Min mann og min svigerbror, var for dårlige til å stå opp, Jeg forsøkte å hjelpe til så godt jeg kunne. Dette har ikke min mann noe dårlig samvittighet for. Jeg kunne heller vært hos mine foreldre, da min mor kjører i det minste ingen full fest. Nei mine foreldre er onde igler som kun er ute etter pengene hans og er slemme med meg. Ja er det ikke herlig. Neste år blir det hjemmefeiring med bare oss 3. De er jo gale hele gjengen. GOD JUL!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Huff:-( Vil bare gi deg en stor klem, jeg. Sånt fortjener ingen å oppleve, ikke på julaften, ikke på hvilken som helst dag heller, for den del.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 God jul til deg. Jeg lider med deg. Søren ikke så godt å vite hva man skal gjøre eller si. Fyttiflate for en krevende gjeng. For en gangsskyld tror jeg at jeg er enig i at det er lurt å dele seg på juleaften. Eller ha julaften i eget hus, inviter alle men si at alkohol er totalforbudt. Klem fra meg til deg.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Ikke så ulikt min egen familie, bare det er Pappa som er alkoholiker (en som fungerer ok ellers i samfunnet). Du skal drite i de alle, inkludert din mann, prate med en venninne som forstår deg og vite at du kan dra hjem til deg selv og ha et normalt liv der. Trøsteklemmer fra en som vet hvordan det er å ha ukonvensjonelle foreldre og svigers.
TrineK83 Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Helt enig med deg! Vær hjemme for dere selv neste år dere! Det er jo ikke no hyggelig at folk sitter å drikker jeg full når det er unger til stede!!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Takk det var godt å høre. Samtidig som det ikke er godt å vite at flere opplever denne dritten... Jeg hadde så utrolig dårlig samvittighet på julaften. Svigermor hadde iallefall ikke trengt å drikke! Tror hun også har begynt å drikke litt for mye. Hvorfor kan de ikke bare la denne dagen ligge til rette for barna? MÅ man på død og liv drikke? Jeg er ikke den som spytter i glasset selv hvis jeg først er på en fest, men julaften er en fest for barna!! Og jeg vet å være moderat når det trengs! Jeg tok meg et glass rødvin på julaften. Bare 1 glass, fordelt på hele kvelden.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Til hi... Jeg føler masse med det!!! Dette er så vondt, men jeg vil også takke deg masse, fordi mine barns far er alkoholiker...og jeg har nektet han å ha barna hos seg juler framover... (til hverdags ser han barna fra tid til annen, etter å ha blåst på alkometer og han må blåse når han leverer de tilbake) men i julen har jeg satt "forbud" Det er godt å lese hvordan barn av alkoholikere (selv om du er voksen) forteller om opplevelser som denne, for da får jeg litt bedre samvittighet ovenfor barna og deres far (som i utgangspunktet ikke er slem, bare alkoholiker) Feir julen sammen med din mann og sønn neste år, med god samvittighet!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå