Gå til innhold

Celleprøve??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle om hvor lenge en slik undersøkelse varer og om det er veldig vondt/ubehagelig?

Er det vanlig at legen tar dette ved første lege sjekk når man har funnet ut at man er gravid??

Gruer meg bitte litt til det jeg... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt flere sier at man ikke skal ta celleprøve når man er gravid, men så er det likevel noen leger som har gjort det. Vet ikke hva som er "riktig". Jeg fikk ikke tatt hos lege da jeg var gravid, men han gjorde det på 6ukerskontrollen etter fødselen. En vanlig gynekologisk undersøkelse tar jo bare etpar-tre minutter, og selve det å ta prøven er over på ett sekund. Og du merker det ikke. Iallfall gjør ikke jeg det :-)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

venninnen min måtte ikke gjøre det da hun var på kontrol nå..

virker som de gjør forskjellig.

Skrevet

Det er iallefall ikke noen standard prosedyre på dette. Jeg tok celleprøve i første svangerskap, men ikke i andre. Er helt greit, kjenner det ikke. Selv om det selvsagt ikke er noen stor stas å ligge og skreve...

Skrevet

Legen min sa til meg at dette har de sluttet med da det ikke hadde noen hensikt. Så du trenger ikke det hvis du ikke vil og hvis du skal gjøre det etter fødsel trenger du ikke grue deg for det er ikke vondt. Og jeg er verdens støste pyse... :) Er som en helt vanlig GU

Skrevet

Hvor lenge det varer? Hehe, selve prøvetakingen varer vel 2 sekunder:)

Er som en vanlig gu, og så skraper bare legen litt vev på en pinne som de sender inn til analyse. Gjør ikke vondt i det hele tatt.

Du velger også selv om du vil ta det nå eller etter fødsel- men er det lenge siden siste celleprøve, eller du aldri har tatt noen, kan du godt ta en nå. Jeg gjorde det, pga at det er lenge siden sist, men jeg fikk velge selv.

Skrevet

Man bør vel ta hvert 3.år, hvertfall det jeg fikk beskjed om. Fikk jenta mi i september 2004, og tok jo da en på 6ukersen i oktober. Var hos legen når jeg var gravid med minsten i 2007, og da ville ho ta en siden det var såpass lenge siden. MEN, det er ikke dermed sagt at alle tar det..

uansett, det gjør IKKE vondt. Kjenner det bare som et pittelite stikk, på en måte...

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Man pleier vel egentlig ikke å ta celleprøver i svangerskapet, men jeg tok på første kontroll fordi jeg hadde noen celleforandringer som måtte følges opp.

Det foregår som en vanlig GU, legen putter oppi et sånt apparat som holder greiene åpent - det er det verste syns jeg. selve prøvetakingen merker man ikke mye til. tok vel totalt 5 minutter, da kjente han på livmor osv også. Akkurat det var litt vondt, men gikk greit. Bit tenna sammen og se i taket hvis du skal ta prøve=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...