ungmortil3 Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Noen som har erfaring med det? Er litt nervøs for at jeg ikke får til ammingen eller at det vil bli veldig strevsomt. Noen som har noen tips og komme med som kanskje kan hjelpe, eller noen som vet om et nettsted eller slikt som sier noe om akkurat dette?
Itsrejk Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Du kan prøve å bearbeide brystvortene dine under graviditeten. Stimuler dem til å komme ut gjennom å rulle dem, dra i dem osv. I tillegg kan du godt gå uten bh eller med åpen amme-bh en del under graviditeten, slik at de ikke blir presset innover av bh-en. Silikonskjell kan også avhjelpe. Tipper det går finfint, jeg!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Kanskje det står noe på ammehjelpen.no. Silikonskjold er tingen.Litt stress men det eneste som funka for meg.
Gjest Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har ikke innovervendte brystvorter, men de var helt flate før jeg fikk barn (med mindre jeg frøs el) og i tillegg er brystene mine ganske store og tunge, så jeg var redd for å ikke få det til. Og jeg fikk trøbbel også, gutten min slet med å få tak og hadde attpåtil feil sugeteknikk. Til slutt ble jeg tipset om brystskjold, ligner på myke slgs plastsmokker som man legger utenpå brystvorten, det var til kjempestor hjelp for meg i starten. Etterhvert klarte jeg meg uten og med de to siste barna har brystvortene blitt vanlige og dermed har også ammingen gått helt fint med dem. Anbefaler deg virkelig å ha noen brystskjold klare, de er ikke dyre og du får dem på apoteket.
Guttemamma75 Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Jeg vil ikke anbefale brystskjold. Jeg har innovervendt brystvorte på det ene brystet og gutten min strevde fryktelig med å få tak.. Fikk utlevert et sånn skjold på sykehuset men fikk ingen informasjon om de negative sidene ved skjoldet.. Gutten tok tak han, men ville etterhvert ikke amme på det gode brystet for det er jo mye enklere å suge på et sånn plastskjold... I tillegg ble ikke brystet stimulert godt nok slik at det etterhvert ble mindre og mindre melkeproduksjon..Prøvde å venne han av med skjoldet men uten suksess.. Det hele endte med at han ble flaske baby ved 3 mnd alder... Så noe som muligens kan hjelpe deg og som jeg absolutt vil prøve ved neste graviditet.. Tror de hette niplette eller no, det er i allefall noen små "kopper" som du setter på brystvorta og så lager du vakum ved å suge ut lufta.. Det "tvinger" brystvorta sakte men sikkert ut og gjør det da lettere for babyen å ta tak....
petiteM's Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Dette går fint!! Har selv innovendte brystvorter og fikk tips om ammeskjold på Barsel. Ikke effektivt! Fikk så beskjed om at vesla måtte bli litt større slik at hun sugde bedre - pumpet i 8 uker og prøvde å legge henne til hver gang før pumpingen (og ellers så ofte som mulig). Ikke effektivt! Sliten, frustrert og nær ved å gi opp fikk jeg meg en time med "guru" på ammepoliklinikken. Viste meg "tvillingstilling" og vesla fikk tak som om hun var profesjonell. Særs effektivt!! Sjekk også ammehjelpen.no for hvordan babyen skal "hektes på" (stimulere brystknopp, føre bayens munn over, hekte på når babyen gaper slik at hele knoppen kommer inn i munn). Kort oppsummert: sjekk ut tvillingsstilling - klassisk "madonna" stilling kan du gå over til etterhvert som du og babyen blir proffe ammere. Sørg for å hekte på babyen riktig i starten - etterhvert går det som en drøm for dere begge:-)
Gjest Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 På apoteket har de noe som heter nipelette tror jeg, som brukes for det:) Bare spør etter det:)
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Jeg brukte (etter et lite helvete med såre brystvorter og brystbetennelse) ammeskjold med stor suksess. Dette som berget ammingen for min del. Var redd jeg ikke skulle klare å venne han av med disse igjen, men teknikken ble å la han suge en stund med disse på slik at brystvorten "kom ut", også fortsette måltidet uten. Disse spesialgreiene som de anbefaler fra apoteket høres også veldig fornuftig ut, hadde garantert testet det ut hvis det ikke var for at anatomien nå er betydelig forandret:) Brukte også sånne oppsamlingkopper for melk under ammingen pga at jeg lakk mye, og disse former også brystvorten endel og kan sikkert brukes før ammingen starter (ser ikke så smart ut da men...) Lykke til!
AO3 Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 For meg var det ikke noe problem, brystvortene kom ut da babyen begynte å suge. Jeg fikk problemer med en sår brystvorte etter 1-2 uker, vet ikke om det var pga at den var innovervendt eller om det hadde skjedd likevel, men jeg ble "reddet" av pumping i ett døgn til den verste smerten hadde gitt seg + brystskjold i et par uker etterpå. Dette er imidlertid noe som skjer med mange, uansett hvordan brystvortene ser ut. Nå er sønnen min snart tre måneder gammel, og ammingen går som en drøm. Jeg var også litt bekymret for hvordan ammingen kom til å gå pga brystvortene mine, men det gikk altså veldig fint, så ikke ta sorgene på forskudd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå