Gå til innhold

Noen men lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått målt det pga veldig høy puls og var ganske lav,men legen sa jeg ikke kunne få noen medisinerfor det siden jeg var gravid (kunne være at det kom i graviditeten og blir fint etterpå,håper det)

Men så var jeg på UL og der sa de at jeg skulle ha medisiner for det,og at jeg ikke skulle gå sånn hele sv.skapet,er ikke i form i det hele tatt så håper på og bli bedre da.

Flere som har fått dette under sv.skapet og har dere fått behandlig?? Ble det bedre? Og forsvant det etterpå eller ikke? Er jo egentlig kronisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm.. jeg kan nok ikke svare deg helt som du ønsker siden jeg har lavt stoffskifte som ikke har med graviditeten å gjøre. Men jeg fikk beskjed av min lege om at det var ekstra nøye å ta stoffskifte medisinene mine nå som jeg er gravid.. så rart at du ikke skal ta noe da. må jo være rimelig slitsomt og være så utmattet. hadde ringt andre leger eller legevakt for å hørt hva de sier jeg.. syns det høres litt rart ut

Skrevet

Nå fikk ikke jeg lavt stoffskifte da jeg ble gravid, men jeg hadde det fra før og har det selv nå når jeg er gravid. Jeg tar ikke medikamenter av noe slag jeg da, så jeg valgte sel vog ikke bruke noe for det. har vært utrolig slapp og sliten en god stund nå og til tider deprimert. mange som ikke vet det, men er mange som blir deprisive når man har lavt stoffskifte.

Vakten har jeg ikke merket det noe på igrunn, er jo normalt og legge på seg, men jeg har ikke lagt noe mer på meg, som jeg iallefall har merket noe til. Altså har jo selvfølgerlig ikke lik vekt nå som før jeg ble gravid, men har enda bare gått opp 5 kilo og er nå 33 uker på vei.

En veninnde av meg gikk til en i Larvik (Vestfold) som heter Refsdal, han driver med naturmedisin og kan hjelpe med det meste. Gikk selv til han da jeg hadde kyssesyken noen år tilbake og det var utrolig mye til hjelp. Så anbefaler nesten heller det jeg og prøve de litt mer "alternative" metodene før du går over til å prøve medikamenter. tror jeg heller ville brukt det som siste utvei om du føler det blir nødvendig. Men jeg er iallefall veldig fan av homopati, akupunktur osv..

Får håpe du kommer i bedre form etterhvert iallefall. Å gå rundt sånn kan jo verken være bra for verken deg eller fosteret.

Skrevet

men det er jo ganske tullete og ikke burke medisiner når du har lavt stoffskifte.. levaxin er jo kunn det stoffet kroppen ikke produserer på egenhånd. er så absolutt ikke farlig og ta det! Det er farlig og ikke ta medisn.. som du sier depresjoner osv. kroppen trenger tilførsel av det stoffet den ikke klarer å produsere på egenhånd. Ta medisinene dine sier nå jeg da. men når vet jeg jo ikke hvor lavt ditt er..

Som sagt kan jeg ikke svare på dette stoffskiftet som kommer av graviditeten men vil tro det er like viktig og gi kroppen det stoffet den ikke klarer å gi deg uansett graviditet eller ikke!

Skrevet

Er det virkerlig tullete og ikke ta medisiner dersom det finnes andre løsninger for problemet? Tingen er jo at man skal føle seg bra og føle at kroppen fungere som den normalt skal og gjør den det ved hjelp av en annen form for behandling som ikke innebærer og bruke medisiner så er det vell like greit det vell?

Det er heller ikke farlig og ikke ta medisinene sine dersom man har lavt stoffskifte, det kommer også helt ann på hvor lavt det er, for ligger det bare og vipper så er det ikke alltid nødvendig. Veldig mange leger ser det ann og ser om det stabiliserer seg først før de anbefaler medisiner og det ville de da absolutt ikke ha gjordt dersom det var farlig for enn!

Skrevet

hmmm....Jeg har selv lavt stoffskifte og hadde det før graviditeten. Nå har det seg sånn at man anbefaler å øke dosen med 30 til 50 % prosent i første trimester om man har lavt stoffskifte...

Og det er overhode ikke anbefalt å kutte ut medisinene spesielt om man er gravid.. Har man for lavt stoffskifte som er ubehandlet kan det gi økt fare for skader på fosteret. Som gravid så kan man kjenne seg slapp, uvel, deprimert osv med ubehandlet lavt stoffskifte sykdom. Men det er barnet i magen som kan få skader av at man ikke tar medisinene sine..

Rart at din lege ikke har informert deg om dette..

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte. Oppdaget det rett etter forige svangerskap. ble kjempesliten og ville bare sove.Blei deprimert.la på meg en del.

Må ta levaksin. Det hjalp, følte meg bedre etter noen mnd..Jeg følte meg også mye bedre når jeg er aktiv og har ett sundt kosthold.. Er gravid nå for andre gang.uke 31.tar jevnlig blodprøver for å se at stoffskiftet er normalt... Jeg har vært mye sliten og har også hatt lavt blodtrykk.

tar 75mg levaksin hver dag.må ta den resten av livet. Moren min har også lavt stoffskifte.Fikk det etter svangerskap.

Skrevet

Jeg tror veldig på alternativ medisin men akkurat på stoffskifte medisinen tror jeg det er lurt og ta legemiddel.. men det er min mening. Jeg har gått masse til homeopat og hun har vært nøye med at jeg må ta levaxinen min.. rart hun ike har sagt jeg bør prøve noe annet om det finnes noe alternativt og ta. de pleier jo å være flinke til å informere og anbefale det. Men som sagt.. jeg aner jo ikke hvor lavt ditt stoffskifte er siden du klarer deg uten.. det kan umulig være så lavt iallefall. Jeg bruker 100mg om dagen og trenger det virkelig for å ikke måtte sove hele dagen eller å bli så deppa at jeg tenker på å ta livet mitt liksom. Så ja jeg har respekt for akkurat det med stoffskiftet.

Skrevet

mitt innlegg var rettet til peanuttmin ikke til HI.

Skrevet

Nei jeg har ikke et ekstremt lavt stoffskifte det har jeg ikke. Å det at det kan ta skader på fosteret stemmer ikke i mitt tilfelle, for jeg har ikke lave verdier nettop fordi jeg har brukt homeopati! Det er jo det jeg prøver å si her, hadde vell absolutt ikke vært sta på å ikke skulle ta medikamenter dersom barnet mitt kunne ta skade av det vell!

Skrevet

Uff ble redd nå jeg,stoffskiftet mitt lå på 0,23 vet ikke hvordan deres er,det skal jo være mellom 0,30 og 4,2.

Håper ikke babyen min har tatt skade av det,hvilken "skade" kan det få?

Skrevet

hei dette er de verdiene de sa til meg at jeg burde ligge på når jeg er gravid:

TSH: ca fra 0,5-1,5

FT4: mellom 12-22

Det er ønskelig å holde TSH lavere når man er gravid enn om man ikke er gravid. TSH er anbefalt å ligge fra ca 0,27 til 4,2 dersom man ikke er gravid.

så hvis det er TSH som er verdiene du skriver om så ligger de innenfor det som er anbefalt.:-)

Håper dette kan hjelpe deg å ikke være bekymret.

Jeg ble anbefalt å ta stoffskifte prøver hver 4. uke for å følge med verdiene. Ofte så må man øke dosen med Levaxin jo senere i graviditeten man kommer. Så det kan jo hende at du har behov for medisiner senere i graviditeten selv om du ikke har behov nå.

Lykke til :-)

Skrevet

Faren for fosteret når mor går med for lavt stoffskifte er at det går utover fosterets hjerneutvikling.

Kopierte dette fra et lettlest dokument:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=375612:

"Det ser ut til at det er farlegare for fosteret når mora har lavt stoffskifte enn når det er høgt. Ein har derfor lagt seg på ei anbefaling som ligg nærmare høgt enn det ligg lavt stoffskifte. Eg ser for øvrig i ein artikkel i New England Journal of Medicine frå 2004 at dei tilrår TSH mellom 0,5 og 2,0.

Det dreier seg altså om anbefalingar som skal sikre optimalt stoffskifte hos kvinner der ein lett kan oppnå dette. Det er imidlertid ikkje vist (så vidt eg veit) at ein stabil TSH på 1,4 gir mindre fosterskader enn ein stabil TSH på 2,4. I ei gruppe der ein forsøkjer å oppnå TSH på 2,4 vil det imidlertid vere fleire kvinner som bommer og får TSH på over 5 enn det vil vere dersom siktemålet er TSH på 1,4. Håper du forstår tankegangen."

Om faren for fosteret:

"Det dreier seg først og fremst om suboptimal hjerneutvikling. Dette er først og fremst bevist ved ubehandla hypotyreose hos mora, dvs ved TSH oftast langt over 5."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...