Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Er ingen mesterkok men tenker allikevel at jeg skal lage kalkun på nyttårsaften. Trenger derfor noen gode oppskrifter. Men hvordan gjør dere når klkunen stekes, har dere kalkunen oppi en sånn blank pose??? Å hva fyller dere kalkunen med?? Å hvordan fyller mann en kalkun?? Ok, detter er sikkert helt idiotiske spørsmål, men jeg spørr allikevel... Og hvilket tillbehør har dere til??? Noen som har noen forslagg og oppskrifter???
Mom2Two Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Jeg lager stuffing av brødterninger, bladpersille, bacon, fersk champinon og litt seterrømme. Kjempegodt! Jeg bruker ikke stekepose. Steker 40 min per kilo, men om den er mange kilo, stekte en på 7.5 kg her i forigårs, da kan man ikke gange med antall timer, det blir for mye. Man kan sjekke at det kommer ut klar saft ved å stikke en pinne inn i kjøttet ved låret. Er saften som kommer ut blodig, må den stekes mer. Jeg bruker å smøre den med smeltet smør med nykvernet pepper og litt salt i sånn ca. hver time under stekingen. PS. De fleste kalkuner du kjøper kommer med et info. ark der det står hvordan du skal steke. Mange kommer også med termometer i seg, som spretter ut når den er ferdig. Som tilbehør bruker vi rosenkål, kokte poteter, waldorfsalat og tranebærgelè. Jeg lager saus med smør og hvetemel, vann, kraft (koker kraft på innmaten som kommer i en pose), sjy fra stekingen, matfløte (mye) og salt + pepper.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Jeg pleier og krydre den med salt og pepper ,har ca 15 dl vann med et par terninger hønse og grønnsaksbuljong i langpanna og sette den i ovnen på ca 125 -150 grader til termometeret viser 75 grader. Jeg lager honning sennep (blander honning og sennep i en skål)som jeg pensler kalkunen med når den er halveis stekt.Legger eplebåter,svisker,aprikoser løk ,gulrot og lettkokt rosenkål i langpanna så de får ligge og kose seg i langpanna sammen med vannet den siste timen .Da får man en kjempe god sjy. Jeg lager også maisstuing ,den består av smør ,mais fløte ,sjy fra kalkunen,salt ,pepper sviske ,aprikos og litt sennep Jeg smelter ca 40-50 gram smør ,har maisen oppi ,litt sjy,en skvett fløte,litt sennep ,salt og pepper .Har også oppi en sviske og en aprikos ,som jeg tar ut når jeg skal servere.Lar den stå og småkoke ca 15 min. Ellers så har jeg søtpotetmos og resten av den honning sennepen på bordet.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Glemte og si at jeg heller vannet som er langpanna over kalkunen 2 ganger i timen . Og husk at kalkunen skal tine i kjøleskapet i 24 timer og ikke glem å ta ut posen med innmaten som ligger inne i kalkunen. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå