Trollet73 Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Jeg ser at mange engasjerer seg stort i debatten om hvorvidt gravide kan eller bør spise spekemat. Selv spiser jeg det i små mengder, og selvfølgelig er jeg klar over risikoen. Men det gjør meg ikke til noen dårligere mor av den grunn. Det er faktisk sånn at det statisk sett er farligere å spise mye enn lite, rett og slett fordi man da kommer ut for flere sjanser til å treffe på smittet kjøtt. Denne risikoen er likevel så mikroskopisk at jeg er villig til å ta den. Jeg har spist veldig mye spekemat i hele mitt liv, og aldri har jeg fått noe i nærheten av matforgiftning eller toksoplasmose av den. Ja, jeg ser jo at konsekvensene er alvorligere når man er gravid, men sjansene for å bli smittet er ikke større enn før. Vi velger alle hvilke sjanser vi er villige til å ta i livet. Noen sjanser må man ta for å leve, og ALT innebærer risiko. Hver gang du setter deg i bilen har du en statisk sjanse for å bli innblandet i en ulykke. Noen velger å la bilen stå, andre ikke. Noen velger å konsekvent bruke graviditetsbelte i bilen, andre ikke. Noen velger bakovervendte bilseter til barna fyller fire år, andre velger fremovervendt (selv om de kjenner risikoen). Og den er myyye større enn å bli smittet av toksoplasmose. Det er til og med foreldre som velger å la være å forsikre barna sine. Sannsynligheten for at et barn blir sykt og/eller uført er faktisk større enn sjansen for mange andre ting. Det er flere barn i Norge som dør hvert år i mors liv og like etter fødsel grunnet gruppe B streptokokker. 30% av norske kvinner er bærere av GBS, men velger allikevel å få barn uten å la seg teste til tross for at det innebærer en viss risiko for at barnet blir smittet under fødsel. Å føde vaginalt er risikabelt for barnet, men det er enda større risiko for mor og barn å ta keisersnitt. Noen velger å bruke p-piller som prevensjon til tross for at man kan få blodpropp og dø av dette. Men en abort er et enda mer risikofyllt inngrep enn selve pillebruken. Jeg har feriert på andre siden av kloden under graviditeten, jeg har kjørt bil med min datter i fremovervendt sete når vi har hatt leiebil. Men det er en risiko forbundet med alt. Noen velger å la være å fly fordi det er en risiko for at flyet faller ned, krasjer, styrter eller at man får blodpropp ombord. Poenget mitt er faktisk at det er risiko forbundet med alt vi gjør for å leve. Det er faktisk enda farligere å ikke gjøre noen ting! Vi kan og bør ikke overdrive risiko, og det vil alltid gi oss dårlig samvittighet i etterkant om det skulle gå galt. Så også om det kun var den ene gangen... Men slik er faktisk livet! Nyt graviditeten, jenter!
Trollet73 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 29. desember 2008 Nå ser jeg at jeg har skrevet statisk i stedet for statistisk...
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Hehe... jeg la godt merke til at du hadde mange statiske setninger ja! hehe... Angående denne debatten... enhver må ta sine valg, jeg velger å hoppe over spekematen, for det er ikke et stort offer for meg. Hva andre velger får være opp til hver enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå