Gå til innhold

Blir så såret over holdningene til venninna mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier, bestevenninnen min er legestudent. Vi har vært venner i alle år og har masse kontakt.

Men hun kommer stadig vekk med nedsettende kommentarer om mitt yrkesvalg. Jeg tok utdannelse tidlig og har et par barn, hun tok opp fag lenge og har først begynt å studere nå som hun er 30 år.

Igår sa hun f.eks at sykepleiere er så dumme. Og når vi snakket om ei annen venninne som var blitt sykepleier sa hun. Herregud, hadde trodd at HUN skulle bli noe bedre enn det. Dette er bare eksempler, det kommer stadig nedsettende kommentarer.

Jeg er kjempefornøyd med yrkesvalget mitt, men synes ikke det er noe hyggelig at nære venner har sånne holdninger.

Jeg har flere andre nære venner som er leger og har aldri opplevet slike holdninger hos dem, vil ikke tro at det er en normal holdning.

Noen som skjønner at jeg blir såret eller irritert. Eller burde jg bare heve meg over det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt såret selv! Jobber sammen med leger, men opplever aldri at de ser ned på "oss". Vi jobber i team, og man må faktisk ha sykepleiere for å få ting til å gå rundt! Vis meg den legen som kan mye av det sykepleiere kan da, sikkert fåtallet!

Hev deg over det du, og vit med deg selv at du har valgt det som passer for deg!

Hadde du hatt en ønske om å bli lege, så hadde du vel valgt det du og? :o)

Skrevet

Tror jeg ville minnet henne på at jeg var sykepleier og at hun ikke var ferdig utdannet lege enda. Jeg ville også påpekt at hun som lege ville kommet relativt kort på et sykehus uten sykepleierne. Dessuten vil holdningene hennes kanskje medføre at mange kolleger ikke orker ha noe med henne å gjøre. Jekk henne ned skikkelig en gang du og hev deg deretter høyt over, det hadde jeg gjort!

Skrevet

Fortell at du blir såret og at hun bør holde meningene for seg selv. Hun kommer tidsnok dit at hun skjønner at uten sykepleiere, eller andre yrkesgruppen hun skal jobbe med, at alle er avhengige av hverandre. Nå er hun sikkert bare superstolt av seg selv, så stolt at hun ikke ser at hun sårer andre ved å være nedlatende. Det er et dårlig tegn at hun ikke klarer å være stolt uten å rakke ned på andre.

Det er jo typisk at man har litt nedlatende holdninger overfor yrkesgrupper man ikke tilhører selv. Hvor mange bruker ikke "kassadame på Rema"-argumentet når det er snakk om å bare ta seg en jobb? Som om det er verdens enkleste jobb.

Skrevet

Tror du bare skal snakke henne tilbake på jorden... er mange leger som tror at de er hevet over alle andre---

Skrevet

For en tankeløs venninne du har!

Jeg synes du skal fortelle henne hvordan du oppfatter det når hun sier sånt. Kanskje hun tenker seg om en annen gang...

Skrevet

skjønner venninnen din godt jeg. sykepleiere er jo stort sett dumme...

Skrevet

Spør henne om hun er sur eller fornærmet på deg, eller har et eller annet uoppgjort? Si at du føler at hun i det siste har kommet med så mange endsettende kommentarer om sykepleiere generelt at du begynner å ta det personlig. Vilel gjerne ha listet opp minst fem kommentarer om hvor idiotiske sykepleiere er, gjerne mer spseifisert enn det, og fortelle hvorfor du tar det personlig.

Hun kan lett tenke at du bare er misunnelig, men da er det jo hun om det. Ville ikke tatt jekke ned et par hakk taktikken, for det dreier seg ikke om å vise seg eller ikke. Hun har jo tross alt allerede vunnet, hun har den største medisinske innsikten når hun er ferdig, hun får den best betalte jobben, og hun får all prestigen. Men det dreier seg jo mer enn akkurat det å være menneske. Der vinner hun ikke med sånne holdninger. Ikke som venn heller.

Skrevet

Sånn er rangstigen i helsevesenet desverre!

F.eks på et sykehus

Leger

Sykepleier

Hjelpepleier

Vaskepersonalet

Vaktmesteren

Det finnes unntak, men min erfaring fra yrkeslivet er at noen tror de er bedre enn andre pga utdanningen sin, kjenner et par sykepleiere som mener de er veldig mye bedre enn oss andre i vennekretsen, selv om vi har like lang høyskoleutdanning, sånn er det bare her i livet har jeg slått meg til ro med, så lenge jeg er trygg nok selv og vet jeg gjør en god jobb selv!

Skjønner godt at du blir såret når hun sier det så direkte, ikke veldig gjennomtenkt og smart av henne må jeg si!

Du kan jo spørre henne hvordan hun som lege skulle fungert uten sykepleiere rundt seg!

Det samme kan sykepleierne spørre seg selv om hvordan det ville gått uten hjelpepleiere, vaskepersonalet og vaktmesteren!

Dette gjelder i alle yrker, men for meg er det veldig synlig i helsevesenet!

Skrevet

Du har feil, vaktmester kommer i de fleste tilfeller over vaskepersonalet på listen din...

Skrevet

Jeg synes du skal si fra til denne venninnen din før hun får fagbrevet sitt, eller hva det kalles.

Si det rett ut til henne!

Sånn kan man da ikke holde på.Dårlig folkeskikk!

En av mine beste venner er en lege, og han hever seg ikke over meg, og jeg fullførte aldri sykepleierutdannelsen min engang.

Man ser da ikke an folk alt ettersom hvilken utdannelse man har. Det er en enormt dårlig egenskap.

Skrevet

Tror ikke hun har kommet så veldig langt i studiet sitt hvis hun har slike holdninger.... Det kommer nok til å forandre seg når hun får klinisk erfaring, legestudenter med slike holdninger blir fort jekket ned, både av andre leger og av sykepleiere! ;-) Det har du kanskje selv opplevd, spesielt om du jobber på sykehus!

Mennesker som må jekke ned på andre yrkesgrupper tror jeg ofte er usikre på seg selv, og derfor må bruke sin egen posisjon for å heve seg selv. Det er jo trist for dem.

Skrevet

som legestudent ble jeg raskt smelt ned på jorda av de eldre sykepleierene..hehe og det var vel fortjent!

de kan jævlig mye disse traverne..

Skrevet

Hun må jo være bra dum selv hvis hun må ta opp fag til hun er 30 for å komme inn på medisin! Ville spurt henne om det ikke er litt flaut å studere med 18-19 åringer når hun er 30 selv, og om det ikke er litt trist at hun ikke kan få barn før hun er 40, siden hun ikke var flink nok til å komme inn før nå.

Mye bedre å være sykepleier og ha livet sitt på stell med barn og familie, enn å skusle bort elleve-tolv år av livet sitt på å prøve å komme inn på et studium. Hun klarer seg kanskje heller ikke gjennom studiet hvis hun måtte jobbe så hardt for å komme inn.

Hilsen snart ferdig medisinstudent. Med barn, men regner med venninnen din ikke vil klare barn og medisinutdannelse:)

Skrevet

Tror ikke leger flest har slike holdninger. Jeg har flere gode venner som er leger og det er også flere sykepleiere i gjengen og jeg har aldri sett at noen har sånne holdninger. Er også helt uenig i hun som sier at venninna di har vunnet ettersom hun kommer til å ha høyere status og lønn. Det handler jo ikke om noen konkurranse. Det er ikke sånn at alle sykepleiere egentlig ville blitt leger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...