Gå til innhold

Graviditet og Konisering, -noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 33 år og prøver for tiden å bli gravid for første gang. Vi er bare inne i 2. prøveperiode (IKM 1. Januar 2009), så jeg bekymrer meg ennå ikke for evt. ufruktbarhet. Likevel hadde det vært interessant å vite om andre har vært i samme situasjon; for ca. 5 år siden hadde jeg celleforandringer av alvorlig slag, og måtte igjennom konisering. I ettertid er alt (heldigvis!!!) i orden, har hatt regelmessige kontroller og har, etter å ha fått bekreftet at jeg ikke har HPV, også tatt HPV-Vaksinen.

En venninne mente at koniserte kvinner kan ha problemer med å bli gravid, siden inngrepet kan ha forandret slimhinner etc.

Er det noen som vet mer om det, evtl. har hatt problemer med å bli gravid pga det, eller til tross for det ikke har opplevd noen problemer?

Er kjempetakknemlig for alle tilbakemeldinger!

-lillelille-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dytter litt på denne. Er nettopp blitt konisert selv, og lurer på det samme. Ble fortalt av legen at det ikke skulle ha noe som helst å si for fruktbarheten eller et svangerskap, men det er jo greit å høre fra noen som har opplevd det selv...

Skrevet

Denne er jeg også med å lurer på.. ;) Ble konisert for snart 2 år siden og har nå prøvd å bli gravid i 8 måneder...arrrgh.... Uten hell altså... :(

Skrevet

Jeg har vært gjennom en konisering for ca 2 1/2 år siden. Nå har jeg en sønn på snart 1 år. Det tok oss ca 6-7 mnd å bli gravide. Begynte å prøve ca 5 mnd etter koniseringen. Alt har bare gått bra. Legen sa at koniseringen ikke hadde innvirkning på en evt senere graviditet.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg er som sagt "bare" i pp2 (føles som en eeeevighet allerede likevel ;-) , -må vel prøve noen mnd til før jeg evt. utredes...

Kom på noe annet;

Gynekologen min sa at et visst uketall ut i svangerskapet (husker ikke hvilket) blir det undersökt om livmormunnen (som jo pga koniseringen er mindre) er for åpen (barnet kunne "skli" ut for tidlig?!?). I såfall ville man sy igjen mormunnen frem til fødselen. Noen som har erfaringer her...?

Skrevet

Jeg hørte ingen ting om dette i svangerskapet.

Skrevet

Hei, jeg ble konisert i 2004. Ble gravid i 2005 og fikk en nydelig datter i 2006:-). Alt gikk kjempebra og hun ble født nøyaktig på termin. Jeg ble gravid på tredje forsøk. Jeg ble fulgt opp under hele svangerskapet av gynekolog. Gikk til ultralyd en gang i måneden for å sjekke om det kunne bli for tidlig fødsel. Dette har man krav på etter konisering. Vi prøver på nummer 2 nå og blir vi gravide så skal jeg be om samme oppfølging:-).

Skrevet

Søsteren min ble konisert for 15 år siden og har fått to barn etter det. Førstemann ble til etter 2-3pp mens de slet litt mer med nr 2, men ikke mer enn normalt. Håper det klaffer for deg snart da, så du slipper å bekymre deg for dette. Lykke til ;)

Skrevet

Hei og takk for alle svar!

Det var beroligende å høre! Vi går med friskt mot inn i 3 pp! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...