Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Har nylig funnet ut at jeg er gravid, ca 16 uker på vei... Jeg røyker hasj nesten daglig, gjort det siste året.. Dette må jo ha skadet fosteret? Har ikke røykt så mye, men det har sikkert ingenting å si.. Er kjempebekymra nå jeg, har en skikkelig vondt følelse for dette... Noen som har vært igjennom det samme? Røykt før en fant det ut? Har så klart slutta nå!
Snikskytteren er storebror! Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Tja, for å si det sånn... det finner du ut! Kanskje bruke prevansjon da, om du skal sitte hjemme på kveldene å ruse deg liksom. Og hvorfor har du ikke merket svangerskapet før nå (16 uker påvei) Men jeg kan jo være såpass at jeg ønsker deg lykketil!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=785496 Håper det går bra med baby og at du slutter med all form for rus fom nå og all fremtid fremover. Av hensyn til barnet ditt. Lykke til!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Du bør ihvertfall være ærlig om dette med lege, så du får den oppfølgingen du trenger ift både rus og mtp eventuelle fosterskader. En UL avdekker ihvertfall store og tydelige skader. Så bra at du har sluttet nå=) lykke til i svangerskapet, håper alt er bra med barnet!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Ja, det vil jeg tro du har gjort.. Stakkar liten baby... Du burde nok ta kontakt med legen din og få satt opp en ul.. Du burde også være helt ærlig med legen din så du og barnet ditt for den hjelpen dere trenger..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Det er ikke sikkert det, godt det "bare" var hasj og ikke no sterkere. Men jeg håper virkelig du slutter umiddelbart og at du får deg en ultralyd og lege time.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Dette går nok så bra så... Alkohol er faktisk verre og jeg rakk å drikke flere ganger før jeg visste jeg var gravid. Ikke stup full da men... Var 10 uker før jeg fant det ut, så ja, det er mulig å være mer enn 14 dager på vei når man oppdager det... Mini er 8 uker og har det helt fint. Bare sørg for å holde deg borte fra rus framover. Lykke til
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Anonym 12:01 - det var da fælt til skremming, da, å si at "det har du nok gjort". Det KAN skade, men VIL ikke nødvendigvis det. (Og nei, det betyr selvfølgelig ikke at jeg oppfordrer noen til å røyke cannabis i svangerskapet, men vi får holde oss til fakta). Fra Wikipedia: Forskning gjort på Jamaica fant ingen negativ sammenheng mellom cannabisbruk og småbarns utvikling. [32] Det finnes også flere folkegrupper som har lange tradisjoner med å benytte cannabis mot kvalme, redusert matlyst under svangerskapet og som ett lett bedøvelsesmiddel under selvefødselen. På Jamaica er det et kjent gammelt kjerringråd å benytte cannabis for å sette igang fødseler som drar ut i tid. Kliniske studier har funnet en stor mengde cannabinoidreseptorer i skjeden og at kroppens anandamidproduksjon firedobles under en fødsel kan forklare hvorfor dette har en positiv effekt. Nyere studier av sammenhengene mellom bruk av cannabis under graviditet og barns oppvekst, tyder på er at barn av mødre som røkte cannabis under svangerskapet kan utvikle kognitive forstyrrelser, hyperaktivitet og konsentrasjonsforstyrrelser. [33] Forskning ved Karolinska Institutet i Stockholm tyder på en sammenheng mellom cannabis og småbarns utvikling.[34] Det er også grunn til å tro at cannabisrøykende mødre føder barn med mindre hodeomkrets. [35] En undersøkelse i Danmark viste at barn av gravide som i svangerskap røykte cannabis hadde lavere fødelsvekt enn i en kontrollgruppe. Forskjellen var ikke mulig å isolere fra lav sosioøkonomisk status og bruk av andre rusmidler, og bruk av cannabis ble påvist å være en indikator for disse forholdene.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Takk for svar dere Har fått ultralyd 9. januar, så da får vi se da.. Greit nok at jeg kan få ekstra oppfølging osv, men skaden har nok allerede skjedd isåfall, så det gjør meg ikke så veldig mye mer beroliget.. Til du førstemann som skrev her, JA jeg går (gikk) på p-piller! Alvorlig talt, du trenger vel ikke uttale deg om det som om jeg ikke skulle gjort det, når du ikke vet noe om det..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Trur ikke du trenger å beskymre deg. Vet om en som røyka masse under svangerskapet og ei annen som både røyka og brukte amfetamin. (IKKE venner av meg og jeg syntes det er helt jævlig at de gjorde det), men begge har friske barn. Hadde blitt mer bekymret om du hadde drukket hver helg. Det er farlig. Det går nok bra skal du se. Flott du har klart å slutte.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #11 Skrevet 29. desember 2008 Tragiske kjerring, tenk litt lengre enn enden på jointen
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #12 Skrevet 29. desember 2008 Vanskelig å vite, men er det ikke slik at om baret tar skade så ender det oftest i en sa før uke tolv? Uansett, lykke til med både deg og med barnet, det går nok bra skal du se:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #13 Skrevet 29. desember 2008 Ser det blir nevnt med skader man kan finne på foster i mors liv og om andre som har fått friske barn selv om osv. Man vet faktisk ikke om det har gjort skade før barna er kommet i tenårene gjerne, fordi det kan ha andre virkninger enn de rent fysiologiske. Lærevansker, sosiale problemer og slikt kan også være en følgevirkning dessverre. Håper dog det går bra med den lille i din mage.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #14 Skrevet 29. desember 2008 Det er bedre å ta heroin enn å røyke hasj i svangerskapet. Og ikke prøv å kom med motargumenter. Det er fakta
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #15 Skrevet 29. desember 2008 Nei det tror jeg ikke:=) Slapp av
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #16 Skrevet 29. desember 2008 jeg ville heller spurt om det er farlig å ta p-piller daglig i de 16 ukene???
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #17 Skrevet 29. desember 2008 Jeg vet også om flere som har røykt hasj og verre men aldri hørt om noe skade.Mange som ikke finner ut av graviditeten med en gang.Jeg ville ikke gitt beskjed til legen...mest pga jeg ser ikke poenget i det for jeg tror neppe fosteret har fått skade+barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #18 Skrevet 29. desember 2008 Ikke uroe deg før du har vært på ultralyd du, du skal se det går bra:) Jeg kjenner flere som har gått på ppiller til de har vært langt uti sv.skapet og har fått friske barn. Samme med hasj og heroin. Krysser fingrene for at alt er bra med barnet ditt, så flott at du har klart å slutte:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #19 Skrevet 29. desember 2008 lesestoff: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.2541719 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=785496 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=329955 http://www.rustelefonen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=206&Itemid=60
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #20 Skrevet 29. desember 2008 jeg var faktisk nesten 18 uker på vei før jeg visste nå. regelmessig mens,så det er mulig å ikke vite noe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå