Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Hvem har egentlig rett i alt dette? Ikke bare nå men de siste 60 årene?
KarpeDiem Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Ingen av de har vel egentlig rett til å holde på slik de gjør, men jeg kan til en viss grad forstå hvorfor Palestina reagerer og gjør som de gjør. Israel har faktisk okkupert palestinsk omrade og jeg synes israel burde legges ned, fjernes, det er ikke deres land, men det kommer nok aldri til a bli fred der nede saa lenge israel eksisterer
Vil Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 I 1947 og 48 bestemte FN og deretter Israel selv at de skulle eksistere som selvstendig stat, til store protester fra nabolandene. (Det bodde jo folk her i disse landområdene fra før nemlig, og disse ble fordrevet fra egen jord.) I 1967, under 6 dagerskrigen, okkuperte Israel i tillegg Vestbredden, Gazastripen, Sinaihavøya og Golanhøyden. Det er disse grensene man fremdeles strides om. Kort oppsummert er det tre posisjoner: - USA mener Israel har rett på grensene fra 1967, - mens de mer moderate (Ofte Europerer) mener Israel bør trekke seg tilbake til grensene fra 1948. - Andre igjen (feks Hamas, Egypt og andre land i Midt-Østen) mener Israel ikke har rett til å eksistere som selvstendig stat i det hele tatt. Vår egen Jonas Gahr Støre sjokkerte da han i begynnelsen som utenriksminister skrev brev til "Dear Condi" (daværende amerikansk utenriksminister Condolisa Rice), og refererte til grensene fra 1967, og dermed inntok et ekstremt ståsted. Ellers har Israel verdens 44. sterkeste økonomi, de har en av verdens sterkeste hærer. Palestinerne på den annen side, er statsløse og blandt verdens fattigste.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Jeg må bare si, Israel er Verdens Minste Land, men alle hater de, er ikke det litt rart..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå