Gå til innhold

Har du hørt om dødehavsrullene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nesten litt skuffet, for alle jeg snakker med (nesten) spør "whats that?" når jeg sier med den største selvfølgelighet at jeg har vært og sett deler av dem på museum i dag.

Vet folk virkelig ikke hva dødehavsrullene er?

For meg er det jo barnelærdom! Lærte vel om dødehavsrullene i 6.klasse, mener jeg å huske.

Føler meg litt andektig i dag, jeg =o)

Har du hørt om dem??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg har hørt om dem og vet hva det er =) Du er ikke alensom ^^

Skrevet

Selvfølgelig har jeg hørt om Dødehavsrullene!

Skrevet

Godt å se deg igjen! Jeg har ikke tall på hvor mange pm jeg prøvde å sende men av en eller annen grunn går de ikke igjennom. Hvordan har du det? Her er det white christmas! Mere en jeg kan si om julene jeg har hatt i Oslo.

Ja da. Sett dokumentarer og lest bøker. Dessverre er vel det en dabbende interesse i samfunnet for ting som ikke tilhører den sekulariserte hverdagen.

Skrevet

Postkassen min har bare 11 meldinger, så det er plass til noen til =o)

Her var det 25 varmegrader i dag, så ingenting minner om ei god,gammeldags jul...men inne brenner jeg julelys, og juletreet lyser, pluss at jeg har en fin julelandsby. Blir da litt stemning av sånt.

Ja, og så spiller jeg norsk julemusikk innimellom.

I dag var jeg altså på museum og lærte mye nytt. Om folket som bodde i Qumran, og hvordan de levde. Jeg har kjøpt blyant til 10 åringen, som inneholder salt fra dødehavet, og jeg har kjøpt kaffekopp med bilde av dødehavsrullene. Står itj på, nei!

=o)

Har tenkt å lese hele boka jeg fikk med meg.Må vite enda mere nå.

;o)

Skrevet

Fikk så lyst til å reise til Dødehavet etter i dag, jeg =)

Hvem vet?! Tanken har iallefall formet seg ;o)

Skrevet

Jeg hadde helt klart reist til dødehavet om jeg var deg. Det er en så fantastisk følelse å stå på bibelhistorisk land. Jeg var i palestina- israel i 1998. (Kanskje en ide å vente til litt utpå nyåret. Er jo ganske så urolig der om dagen....)

Skrevet

Hadde ikke tenkt å reise over helga uansett ;o) hehe

(sitter og ser Cast Away, med Tom Hanks, med reklamer innimellom, så jeg løper til og fra)

Drar jeg til områdene der, så blir det sikkert ikke før om mange, mange år.

Og da reiser jeg sammen med flere, i regi av ei gruppe av flere som har samme interesse som meg selv, tenker jeg. Har lyst til å reise så mange steder, så kanskje det blir en aldri så liten "jorden-rundt-greie".

=o) På gammeldagan!

Skrevet

Vi slo på cast away litt sent, så vi skal se den som begynner om litt under en time. Gleder meg. Hadde lyst til å se den en gang før, men det ble ikke noe av. Ikke dumt å ha noen planer for gamledagene heller. Mange gjør narr av gruppeturer, men jeg må ærlig talt si at jeg liker det. I allefall i første omgang. Hadde en kjempefin opplevelse med dette konseptet i Italia i sommer. 1 ukes buss tur rundt i italia med en guide som hadde hovedfag i historie. Kunne overhode ikke ha gjort det bedre selv. Skjønner jo at det blir mest smakebiter, men når jeg har tid og interesse får jeg ta dyp dykket. Har faktisk anbefallt min mann at vi bør spørre hans søsken om vi kan spleise på en Israel tur for foreldrene hans. Men han mener de er for gamle og det er de kanskje også (over 80)

Skrevet

Vi har prøvd lenge å overtale svigerfar til en Michigan tur ;o)

Han er 78 år, og han vil ikke dra dit engang, for han mener han er for gammel..Han har ikke sett søsteren sin på 40 år! Kan du fatte det?? Jeg hadde satt meg på det flyet for lenge siden!

Men det finnes jo "gamlinger" som reiser land og strand langt oppi 80 årene. Så det kommer nok an på individene.

Jeg ser for meg selv som den globetrotten når jeg er 80 ;o)

Skrevet

Det er helt klart at det har noe med hvordan man føler seg. Både fysisk og psykisk. Når jeg er 80 vil jeg sitte i en lenestol og prate med familien min forran peisen. Da skal det ikke globetrottes, nei! Når det er sagt så har mamma og pappa sett alle verdensdelene som pensjonister så det kan nok henne jeg forandrer mening. Men en ting vil jeg gjerne se, Kina. Det ville vært vedunderlig.

Skrevet

Så klart jeg har hørt om dem, Sett et par dokumenterer om dem på TV

Skrevet

Selvsagt har jeg hørt om dem, men nå har jeg vel litt interesser i den retningen også da siden jeg har studert religion en stund ;-)

Skrevet

Var å så hulene der de ble funnet i -94... anbefaler turen før du blir for gammel ;-) var vaaarmt men det er vel du mer vannt til enn oss ...

Var forøvrig kun få uker etter oslo-avtalen så det var en spennende tid å reise rundt i Israel Vestbredden og Gaza

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...