Gå til innhold

Ang. Fedrekvoten 2010

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som vet hvordan permisjonsdelingen er (evnt. blir) i 2010. Er det blitt vedtatt noen endringer i forhold til de 6 ukene som far har i dag? Finner ikke info noe sted som sier noe annet......men det kan jo være fordi det ikke er innført enda. Det var jo så mye snakk om tredeling her en stund. (For vår del blir det litt kinkig å få til nemlig.....)

=0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hva jeg forstår er det vaslet en endring i statsbudsjettet (2 uker ekstra totalt. 10 uker øremerkes far. Med forbehold om hukommelsesproblemer.), samt at det nå har kommet et ytterligere forslag om endring i en Stortingsmelding tror jeg det var som resultat av mannsutvalget sine innspill. Slik jeg har forstått det vil endringene i statsbudsjettet ikke omfatte de av oss som føder før rundt omkring juni og stortingsmeldingen er så vidt jeg har fått med meg ikke vedtatt enda så den er foreløpig ikke sikker og virkningstidspunkt vet jeg ikke hva de foreslår skal være. For vår del er det utrolig dumt at endringen i statsbudsjettet ikke blir gjeldende for oss. Mannen min sakl uansett ha mer enn fedrekvoten og vi skulle gjerne strukket permisjonstiden et par uker til. Håper inderlig vi får barnehageplass når permisjonen er over, men det spørs vel hvor lett det blir. Garantien som det sies skal komme i 2010 gjelder vel kun for augustopptaket.

Skrevet

Foreslåtte lovendringer i 2009

Foreldrepenger - fedrekvote

Med virkning fra 1. juli 2009 foreslår Regjeringen å utvide fedrekvoten fra seks til ti uker. To nye uker legges til som en forlengelse av den samlede stønadsperioden. To uker tas av den delen av stønadsperioden som i dag er til fri fordeling mellom foreldrene. Endringen foreslås å gjelde for fødsler og omsorgsovertakelser fra og med 1. juli 2009.

Den samlede stønadsperioden ved fødsel blir dermed opptil 46 uker med 100 prosent inntektskompensasjon, eller 56 uker med 80 prosent inntektskompensasjon. Ved adopsjon blir stønadsperioden henholdsvis 43 og 53 uker. Fedrekvoten vil i alle tilfeller utgjøre ti uker av den totale stønadsperioden.

klippet og limt fra nav.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...