Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Jeg kunne tenke meg å begynne å jobbe som dagmamma. Men hvor mye kan jeg ta som betaling per barn? Noe annet som er viktig å huske på før jeg setter annonnse i avisen? Håper noen kan svare.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Husk å registrer deg som dagmamma og betal skatt. Lønner seg å være "hvit" dagmamma istedet for å jobbe "svart". Dette både for de som har barna hos deg og for din egen del. Ifbm sykdom, ferie, fratrekk på skatt o.l.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Men da mister jeg vel kontantstøtten? Hvor mye er den må egentlig? HI
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Hva mener du med at du mister kontantstøtten dersom du blir "hvit" dagmamma? Dersom du har kontantstøtte for egne barn mister du jo ikke den selv om du jobber, jeg jobber og har kontantstøtte for barnet mitt alikevel, det blir jo det samme for deg, eller har jeg misforstått?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Det er bare de som har barn i kommunal barnehage (barnehager med støtte fra staten) som mister kontantstøtten. Tror ikke du mister den så lenge du ikke selv har barnet ditt i barnehage. Alle får jo kontantstøtte. Ikke helt sikker på hvor mye den er på nå, men et sted mellom 3-3500 tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Nei, det var jeg som misforsto. Beklager Men blir dette riktig? Jeg får disse 3700kr i kontantstøtte for mitt eget barn + barnetrygden på 995kr Også tar jeg 4000kr for ett barn per måned hvor jeg dekker mat, men ikke bleier. Er det rimelig? HI
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Kanskje litt mye med 4000kr, 3500kr kanskje? Veit ikke hva som er vanlig jeg, men kjenner ei som betaler det i mnd
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Jeg tror det kommer litt an på hvor i landet man bor Vet dere om det er vanskelig å få "faste" barn da? HI
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #9 Skrevet 28. desember 2008 4000 er ikke mye. I hvert fall ikke om du er hvit dagmamma, for da betaler du 600 kr i skatt pr måned pr barn. Jeg tar 5000 for et barn om jeg har det på fulltid (5 dager i uken), men jeg har bleier og mat. (Har sjelden barnet på fulltid, og får som regel 3000 i mnd.) Jeg jobber svart, hadde jeg jobbet som hvit ville jeg nok lagt på 500. Jeg har da kun 1 barn, det er vel derfor jeg er så "dyr" for at det også skal være lønnsomt for meg. Sjekket jo ut på nettet litt først med priser for at det ikke skulle være så stor forskjell. I ettertid ser jeg at de andre dagmammaene i området tar minst like mye og mamman til dagbarnet mitt mente jeg var en av de "billige". Du må også huske på at ved at de bruker dagmamma, så mottar jo de også kontantstøtte, derfor er det ikke så mye de betaler selv utenom.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #10 Skrevet 28. desember 2008 Det samme har jeg også tenkt på, å begynne som dagmamma. Men er litt skummelt, dette med foreldre og greier:) Jeg hadde tatt 5000 som hvit dagmamma. Og da inkludert mat og bleier. Du mister ikke kontanstøtten hvis du går hjemme selv om du jobber som dagmamma. Men da teller barnet ditt som "et av barna", du har jo lov til å ha max fire barn. Hva har du tenkt å gjøre ut av dagene? Får barna en liten hylle hver eller noe i gangen til tøy? Skal du ha sånn firemannsvogn? Sette anonse i avisa, noen andre ideer?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #11 Skrevet 28. desember 2008 Takk, så fint at du forteller litt Tror jeg velger å være svart, men det må jeg nesten undersøke litt først.. Jeg er ganske ung, i midten av 20årene og har ett barn på nesten et år selv. Har samboer og bor i en middels stor leilighet. Vi verken røyker eller drikker. Vi har ikke bil. Tror du noen kunne vært interesserte i å ha barnet sitt hos meg for ca 4000kr i måneden da? Har du kontrakt med foreldrene til det barnet? Hvordan ser isåfall den ut? HI
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #12 Skrevet 28. desember 2008 Jeg også syns det er veldig skummelt Men håper jeg får det til, for det hadde vært ideelt i min situasjon! Hvis jeg har det som en jobb tror jeg det blir mye enklere å komme seg ut å gjøre ting. Dra i parken, ake, tenne bål osv Men tror jeg bare vil ha 2 barn i tillegg til mitt eget. Hvis et av barna ikke kan gå må jeg nesten kjøpe tvillingvogn eller noe ja.. ellers blir det håpløst å komme seg noen plass. Men det tar sikkert opp en del plass i leiligheten da- de skal jo sove på dagen og sånn.. Jeg bor i en ganske liten by, så jeg henger sikkert opp lapper på butikkene rundt i byen og setter inn annonse i avisen. Dukker sikkert opp mange problemstillinger etterhvert som jeg tenker mer på det.... hmm
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #13 Skrevet 29. desember 2008 Jeg betaler 3000 kroner i Oslo for mitt barn. Det er en svart ordning. Jeg betaler ikke for bleier og ikke for mat. Du må lage deg et enkeltmannsforetak om du skal være hvit. Det vil selvfølgelig ikke lønnes seg økonomisk å være hvit, men som svart har foreldrene litt taket på deg, fordi de kan angi deg når som helst om de blir sure.
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 29. desember 2008 #14 Skrevet 29. desember 2008 Hei. Jeg har vært hvit dagmamma. Nei, du må ikke starte enkelmannsforetak.. Det er ikke riktig! Kun om det er famlile barnehage. Men som hvit dagmamma må du betale forskuddsskatt. Foreldrene skal fylle inn et skjema som leveres i slutten av året/januar neste år på hvor mye de betalte deg i løpet av året. Finnes egene brosjyrer om dagmamma på nett. Hadde flere visst hvor enkelt det er, ville nok flere brukt ordningen. Foreldrene får likevel kontantstøtte (du får nemlig ikke stats- eller kommunal støtte) OG kan trekke fra summen de betaler deg på selvangivelsen sin. Siden du som dagmamma ikke får støtte fra staten. Du kan også trekke fra 600 kr (ca) pr mnd som slitasje på hjemmet etc. Denne delen betaler su ikke skatt for. Du har samme rettigheter som en selvstendig næringsdrivende selv om du ikke direkte er det. Sykepenger etter to uker og har krav på en viss prosent (65) i barselperm om du skulle trenge det.. Sjelden foreldrene vil angi noen.. er ikke lov til å bruke noen som jobber svart heller da.. Ville regnet ut hva du må ut med i skatt og økt foreldrebetalingen med den summen. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #15 Skrevet 29. desember 2008 Hei... nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men da jeg jobbet som dagmamma fikk jeg 5000 pr barn, la på "bot" om barnet ikke ble hentet innenfor "åpningstidene" mine som var fra 8-16 (dette gjør de også i barnehage) Jeg er utdannet pedagog, har barn selv og passet 2-3 barn i tillegg.. så det ble som en familiebarnehage. Jeg betalte ikke bleier, våtservietter, melk eller mat....(likt som i barnehage) foreldrene syntes det var greit, for det ble ikke dyrere en barnehage... siden de mottok kontantstøtte, noe de ikke gjør om barnet er i barnehage. Stil krav. og sett opp kontrakt med de om "ordensregler, sykdom(både hos deg og barnet) osv osv... ikke la deg uttnytte!!!!!!! Jeg er oslo-dagmamma... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #16 Skrevet 29. desember 2008 "Du kan også trekke fra 600 kr (ca) pr mnd som slitasje på hjemmet etc" Hvem er det man trekker det fra, og hvordan? Hvordan setter man opp en kontrakt? Om du blir syk, stenger du da "barnehagen"? Har hørt at man betaler skatt, 600 kr mnd, pr barn? Stemmer det, og er det kun det du betaler av skatt? Takker for svar:):)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #17 Skrevet 29. desember 2008 Vi betaler dagmamman vår 4750 kr i mnd fast, for full plass. (Hvitt) Hun står for ett brødmåltid (lunch) om dagen. Bleier, frokost og ettermiddagsmaten står vi for selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå