Gå til innhold

Trass og barn som vil dø...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er helt matt etter et oppslitande bråk med min sønn, 4 år. Det begynnte med at han tog lillesøsters brødskive og delte den i 3 biter. Jeg byttet då hans skive med søsterns og han ble rasende. Dette urartade helt, jeg visste at han var trøtt efter flere sene kvelder men han skrek og slog meg. Jeg prøvde og roe honom og hans far likeså. Han blev bare mer og mer arg og førsøkte å ødelegge alle ting han kom åt. Tillslut sa han att han skulle døda meg og skjere mig opp med en kniv. Han ville at jeg skulle bli lei meg.

Jeg tyckte det hele var så forferdelig at jeg begynnte å gråte. Jeg vet at man skal være rolig og ikke bli sint eller lei seg. Sedan tar han en ledning til en lampe og setter rundt halsen og sier at han vil dø. Han vet ikke riktig vad døden innebar men er blitt ganske så opptatt av det i det siste.

Jeg tycker dette er forferdelig eller hur skal man tolke det?

Jeg opplever annars vår relation som god og normal og han er en glad og social gutt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg leste innlegget ditt da det var nytt, men jeg synes det er vanskelig å svare. Det er sterkt det sønnen din sa. Jeg vet ikke hva som ligger bak eller om det er normalt. Det er så langt fra vår hverdag at jeg ikke helt skjønner det.

Uansett hva som ligger bak oppførselen tror jeg ikke det er galt å vise følelser, men jeg tror det kan være lurt å sette ord på følelser og reaksjoner, for dere begge. Jeg tror også at det er lurt å skille mellom handlinger og hvem han er: handlingen er uakseptabel, men han er god. Det han gjorde var dumt, men han er ikke dum. For at han skal skjønne hva hans handlinger gjør med andre trengs ord. Jeg synes det er viktig at barna våre alltid vet at vi er glade i dem og at vi er det selv om vi er sinte/slitne/sure. Det går an å være begge deler.

Jeg tror også at det er viktig at han blir fortalt hvor farlig det er å holde noe foran halsen, hva som kan skje og hvor triste dere ville blitt om han sluttet å puste.

Håper at dette var en engangsepisode!

Ønsker deg med det samme et godt nytt år!

Skrevet

Har han opplevd noe traumatisk i fhd til dere voksne

• 2 uker senere...
Skrevet

Han tester deg og har funnet ditt svake punkt. Han skjønner ikke hva død er så la det ikke gå inn på deg. Du må ta kontrollen tilbake!

• 6 måneder senere...
Skrevet

Føler med deg.

Datteren vår er litt på det viset for tiden.

Hun sier i sinne, når hun ikke får viljen sin; at mor te den og den i bhg skal komme og skjære meg opp. Hvis ikke jeg lyer henne så skal hun få mor eller far til ei veninnne til å skjøre meg. Eller skjære huset vårt.

Vi har snakket endel med henne om dette. Og det viser seg at det er en gutt i bhg hennes som pleier å true både henne og andre barn.

Han har sagt til dem at de skal gå og legge seg i veien og dø.

Han selv lærer det av eldre søsken.

Jeg tror den familien sliter litt. Jeg har tatt det opp med bhg, men de sier at det ikke skjer noe unormalt med den gutten. Han er akkurat som andre 5 åringer mener de.

Men her om dagen kom datteren hjem gledesstrålende og fortalte at gutten skal flytte til andre enden av landet.

Nå er hun glad, og har stort sett sluttet med å true.

Det kan jo være noe slikt som foregår, at sønnen din har lært det i bhg.

Ta det opp med dem, spør dem om hva som skjer i bhg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...