Gå til innhold

HERPES (kjønnsykdomen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på en ting, ang herpes. Hvis man har herpes, kan man teortisk sett aldri ha sex uten å ha kondom fordi det er en viss fare for å smitte andre?

Noen som kan fortelle meg om sykdommen=?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sant, man må alltid bruke kondom for å være sikker.

Man kan også gå på noen piller som minsker overføringssjansen noe.

Men hvis man er i et fast forhold over lang tid med noen som har herpes uten å bruke kondom, er sjansen for å bli smittet meget stor.

Hadde en kjæreste som hadde det. Vi hatet begge kondom, så brukte det ikke. Jeg ble heldigvis ikke smittet, men han tok de pillene da.

Skrevet

Herpes smittes kun når man har utbrudd.Noen har utbrudd hele tiden ,mens andre er heldig å har kun utbrudd en gang ,men sykdommen blir man aldri kvitt.

Om man har herpes utbrudd når man skal føde får man KS.

De pillen man kan ta ,tar man med en gang man kjenner et utbrudd,for og hindre utbruddet i å bli stort.

Skrevet

Det stemmer ikke det vedkommende over her sier.

Da er man i så fall kommet lenger i USA.

Man kan smitte utenom utbrudd også, sykdommen ligger alltid latent i kroppen, men man er selvsagt mer smittefarlig under utbrudd.

Pillen jeg snakker om er noe man tar fast. Da reduserer man risikoen betraktelig. Mest vanlig å ta om man er i et fast forhold da. Er man ikke det bør man vel bruke kondom uansett.

Skrevet

Jeg har herpes men jeg har ALDRI fått beskjed om at den smitter når man ikke har utbrudd også. Men kondom hjelper på smittefaren hvis man har utbrudd i skjeden. Men er det spredt overalt nedi der så hjelper ikke kondom. Jeg har heldigvis hatt herpes i to år sånn at babyen er immun mot herpes. Hadde jeg fått det etter jeg ble gravid så er det best å ta ks for å ikke smitte babyen.

Skrevet

Joda, herpes smitter når man ikke har utbrudd også, men smittefaren er ikke like stor, men absolutt tilstede. Man må alltid bruke kondom for å beskytte partneren, og bør vurdere medisin for å redusere risikoen ytterligere.

Hilsen lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...