Gå til innhold

Om å dra på ferien med x-en

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i en ny situasjon, første gang jeg har innledet et forhold jeg har troen på etter samlivsbruddet mitt for 15 måneder siden.

Jeg har 2 barn (4 og 9 år) med min x.

Min kjæreste, som jeg har vært sammen med i 3 mnd, har vært separert i 8 år, og har to barn med x-en på 10 og 13 år.

X-en hans vil nå at han og hun og barna skal dra sammen på en to-ukers ferie til USA. Ville dere synes det var ok eller ikke? og eventuelt hvorfor ok/ikke ok?

De har kun vært på en ferie sammen (for 7 år siden) etter samlivsbruddet, og bor i nærheten av hverandre og har barna 50/50.

Jeg har for øvrig en følelse av at x-en hans triller han litt rundt fingeren på veldig mye av andre praktiske ting, han er en type som alltid stiller opp, og som jeg tror aldri har svart med "nei" til sin x-kone.

En annen ting:

De har vært separert i 8 år, og er ikke skilt. Jeg spør hvorfor de ikke har skilt seg,, og han svarer at "det har han ikke tenkt så nøye over hvorfor, og at det ikke betyr så mye for ham"....jeg begynner å lure på om jeg tør å satse på denne fine, snille mannen, eller ei allerede....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er langt over hva jeg hadde godtatt iallefall. En sånn type ferie er jo noe man drar på for å skape minner sammen og binde familien tettere sammen. Hva sier han da, har han lyst til å dra?

Dette høres ut som et type forhold jeg hadde vært veldig skeptisk til å involvere meg i, og jeg har erfaring på området.

Min samboer var sammen med sin ekskone i 17 år, da hun gikk fordi hun fant en ny. Men hun ville fortsatt ha "familie-sidene" til samboeren min. Hun holdt på som eksen til din type; fikk han til å komme og pusse opp leiligheten hennes og utføre alle mulige slags vaktmester-oppgaver. I tillegg ville hun at de skulle fremstå som en familie på skoleavslutninger, bursdagsselskaper etc.

Da jeg traff min samboer, så satt jeg raskt foten ned for alle denne liksom-familie-fortsatt-suppa, det var en betingelse for at jeg ville være i forholdet. Det har kostet sinnsykt mye frustrasjoner, mye krangling mellom samboer og eks etc. Nå sist ble det baluba siden eksen til sambo og ungene ville de skulle feire jul sammen.

Vet ikke om jeg hadde gått gjennom alt det her stresset igjen...

Det som iallefall er viktig, er at du har kjæresten din på din side, altså at han klart viser at han velger deg og deres nye familie, ikke henger igjen i den gamle. Da kommer du bare til å få sorger.

Må si at det i utgangspunktet ikke høres lovende ut at de fortsatt er gift (separert), og at typen din gir et rimelig ullent svar på hvorfor...

Ikke ta deg til takke med dette forholdet hvis magefølelsen din sier det bare blir krøll, og der du hele tiden blir den tapende part. Du kommer til å treffe andre menn, jeg lover!

Lykke til:-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg tror jeg vil ta en konstruktiv prat med ham om dette, jo før jo bedre, da jeg ikke ønsker å bli "for" glad i denne mannen før jeg vet at vi har like oppfatninger av endel saker og ting som faktisk er viktig i et nytt samliv.

Må også fortelle at det var HUN som gikk for 8 år siden, og ville tilbake til ham etter knappe 2 år.....men da var han "ferdig" som han sier, og jeg stoler på ham at han er ferdig med henne, men han sier han er glad i henne som menneske (hun har en vond sykdomsperiode bak seg for 8-10 år siden). Hun fant seg da raskt en annen, men ville som sagt tilbake til ham etter knappe to år.

Hun har nå for øvrig hatt en ny kjæreste i 1 års tid, som hun visstnok har det veldig fint sammen med.

For øvrig har ingen av de hatt nye samboere i løpet av disse 8 årene, og har vel blitt vant til å "leke familie" i tide og utide....de feirer for øvrig julaften sammen med barna, og er også fortsatt involvert i bursdager/høytider sammen med hun og hans familier...noe jeg faktisk synes virker hyggelig for alle parter.

Jeg er ikke sjalu på noen måte, men er som du sier redd for å bli 5 hjul på vogna, og at hun skal dominere alt av beslutninger som skal taes i forbindelse med det jeg har skrevet om.

Og at de evt skal dra på ferie sammen, synes jeg virker helt absurd. Ja, det er jo VI som skal oppleve og ha felles minner, og ikke DE?

Jeg kjenner jeg er ganske sint nå....

Kom gjerne med flere råd om du har.

Tusen tusen takk!!!!

Skrevet

Hei igjen! Det er meg som startet tråden her ang min nye kjæreste og hans x som tydeligvis vil leke familie fortsatt....

En annen ting........han har fortsatt bilder hangende oppe både i hallen og i stuen i huset sitt, en collage med x-en og han og barna når de var små (8-9 år gamle bilder), og flere i hallen av bare han og x-dama sammen, og av alle 4.....er dette normalt?

Jeg har fjernet alt denslags fra mitt hjem.....jeg lurer på om han er rett og slett bare "sløv", for han har jo hatt andre kjærester enn meg i disse siste 8 årene, som også har vært hjemme hos ham og sett disse bildene.

Dessuten ser jeg det ligger ringer og andre jentesaker" i huset hans, på hyller og reoler....og jeg går ut fra at det er verken han eller guttene hans sine smykker.....nå maler jeg sikkert fanden på veggen, men.....han er et rotehue, det vet jeg.....men han er en åpen og snill og veldig kjærlig mann, men jeg lurer nå på om det er jeg som er ute etter å "finne 20 feil" eller ei......

En annen ting....når jeg spør om han vil gifte seg igjen (jeg har ikke vært gift med x-en min), så sier han at det vil han nok ikke.....da har jeg sagt at det er min drøm......jeg tenker: hvis det ikke er så viktig for ham å skille seg, men bare fortsatt være separert...hvorfor er det da så viktig for ham å ikke gifte seg igjen?

Man kan ikke gifte seg til penger etc, og jeg har fortalt ham om uansett om vi skulle gifte oss, så kan vi skrive ektepakt, så han iallefall ikke tror at jeg er ute etter å ruinere ham......??????

Skrevet

Hmm.. Har aldri hørt om noen som er separert i årevis uten å skille seg. Vil han satse på deg må han jo for guds skyld skille seg så snart som mulig, det må dere begge forstå.

At hun vil ha ham med på ferie har vel sine økonomiske og praktiske årsaker. har de begge vært single i flere år, så er det jo hyggelig å ha en reisepartner. Kjenner til flere som gjør det på den måten. Men altså.. Når man får en ny partner er det på tide å begrave gamle tradisjoner og lage nye istedet.

Så nei, han bør ikke dra på ferie sammen med eksen. Det hadde jeg aldri tolerert.

Så at du i tillegg nevnte bilder.. Flytter du inn tar du de ned. Det er ikke hyggelig å glo på eksdama til partneren hver gang man er på besøk, så han burde jo selv skjønne at det ikke er helt passende. Bildene kunne jo i det minste blitt flyttet inn på et barnerom.

Hvis han ikker villig til å gjøre dette for deg, har jeg vanskelig for å forstå at han er ferdig med eksdamen og klar for å satse på noe nytt.

Når du er trygg nok på forholdet bør du sette hardt mot hardt.

Skrevet

Hei synes absolutt ikke det er greit. Reagerte spesielt på denne setningen din:

"De har kun vært på en ferie sammen (for 7 år siden) etter samlivsbruddet"

Hvorfor begynne nå da? Har selv levd med en biomor som har veldig markeringsbehov. Hadde dette skjedd meg hadde jg trodd hun gjorde dette fordi dere har blitt kjærester for å markere sin posisjon. Min biomor tror hun fortsatt har rett på mannen min, noe som hun absolutt ikke har. Men noen damer kan ha utrolig eietrang på sine menn, ekser og sønner. Itillegg er det veldig typisk enkelte kvinner med manipulerende oppførsel og sjult agenda.

Beklager men får faktisk en veldig dårlig følelse av å lese innlegget ditt. Hvis biomor fortsatt vil være gift, fortsatt feriere sammen og tvinner han rundt lille fingeren. Vil det kreve en sterk mann som setter ned foten over en lengre periode. Men det virker ikke som om denne mannen har en slik ryggrad. Men dette er absolutt en kamp han må ta alene, blir for dumt hvis dere blir stående og dra han i hver sin retning.Kan godt forstå at han kan være over eksen, men fortsatt la hene herse over han. Er ikke den første konfliktskye mannen som lever slik.

Skrevet

det der er jo ikke akseptabelt, har det vært noe de hadde gjort hvert år hadde det jo vært en annen sak, men hvorfor akkurat NÅ, når de ikke har vært på ferie sammen på 7 år? og han burde jo absolutt fullføre en skilsmisse om han ikke har planer om å være med henne da. skjønner godt om du er skeptis. bildene med dem og barna sammen, kan jo henges opp på rommet til barna? og heller ha bilder av kun far og barn ellers i huset? nei, forlang at han skiller seg, og han har ikke noe å gjøre på ferie med henne heller. jeg hadde gått på flekken om han ikke hadde gått med på i hvertfall skillsmisse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...