Lea1977 Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Heisann..Jeg ventet en liten gutt hvor barnefar ikke vil vite av han for øyeblikket. Er det noen som har erfaring på hva som er lurest for barnet og for meg ? Jeg vil aldri skjule hvem barnefaren er ,men lurer fælt på hva som er best i forhold til barnet,nav,økonomisk,rettigheter og familien på fars side?Bør besteforeldrene få vite det? Han er engelsk og jobber i skandinavia men er ansatt via england.Det utgjør veeel en stor forskjell skulle en tro...
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Hei på deg:) Ikke en hyggelig situasjon det der nei... Ikke har jeg erfaring fra dette heller.... Men ettersom det ikke skal være hemmelig hvem som er faren, så ville jeg oppført farens navn på de papirene som er mulig. Du må jo kunne sikkre ditt/deres barn økonomisk. Jeg ville også informert barnefaren om at du vil informere hans foreldre. Det er vel noe av det største man kan oppleve i livet - å bli besteforeldre. Bare fordi han ikke vil vite av barnet nå - noe som er veldig synd, så bør hans foreldre få stille sin egen mening/ønsker rundt dette. Dette er bare min personlige mening. Ønsker deg masse masse lykke til!
¤mamma¤ Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Hvis du fører opp navnet på far, gir du også ham rettigheter. Hvis han etter noen år plutselig endrer mening og vil ha kontakt med barnet, kan han kreve delt omsorg og sånne ting. Hvis du ikke skriver ham opp, har ingen av dere noen rettigheter til hverandre.... Lykke til med valget!
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Jeg hadde ikke oppført far på papirene. For da har han plutselig rettigheter og det kan fort bli rot i systemet. Bedre at du "låner" vekk barnet til han når den tid kommer og hvis det skulle bli akktuelt. og heller oppfører han som far ved en senere anledning.. hvis han plutselig skulle vise interesse. Hvis han bor i england i tillegg så vet du jo aldri hva han kan finne på... Du kommer like godt ut av det økonomisk uansett.. Du vil få støtte fra staten.. Det jeg er redd for er at faren skal ta med seg gutten til utlandet. det skjedde med en barndomsveninne av meg.. Faren tok med seg barnet og de ble etterlyst i 6 år før jentungen kom hjem igjen.. Da hadde faren flyttet flere ganger i året og besteforeldrene hadde vært med og gjemt de to så ikke norske myndigheter skulle finne de... (Jeg sier ikke at dette kommert til å skje, men tanken hadde slått meg om jeg hadde vært i samme situasjon.) Jeg kjenner jo ikke faren og vet jo ikke hvilket forhold dere har.. Dette var no bare det jeg tenkte... Lykke til.. Fedre kan oppføres ved en senere anledning...
Underveis --> Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Hvorfor i all verden skal hans foreldre informeres? De har da virkelig ikke noe med dette å gjøre, mener nå jeg. Det må bli farens valg om han ønsker å fortelle om dette, ikke ditt. Nå er jeg kanskje individualistisk i min tankegang, men å gå over hodet til barnefaren på denne måten synes jeg er unødvendig og ikke så lite krenkende. Greit at han er en tosk som ikke vil vite av barnet (han hadde tross alt sex han også), men å oppføre seg like toskete tilbake synes jeg blir å synke ned på hans nivå. Hva er motivet for å informere hans foreldre? Legge press på ham? Økonomi? Et ekstra sett med barnepassere? I England? Hadde ikke blitt noe mer velvillig innstilg overfor moren om jeg hadde vært faren og mine foreldre hadde fått en slik melding uten min viten. Ta heller tiden til hjelp!
corleone Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Svært så negativt du tror om HI, underveis :0 Enn om besteforeldrene hadde hatt lyst å vite om sitt eget kjøtt og blod? Er det helt utelukket, eller. Men mitt råd for øvrig hadde vært at mor ikke førte far opp i dokumentene, nemlig pga at hvis han senere kom til å forandre mening, gjør du livet hans lettere mtp å kreve samvær mm. Og spesielt siden han har bosted et annet land, vil jo det være mildt sagt kompliserende. Tiden vil jo vise om han fatter interesse for barnet, og en får ta det utifra det. Tror ikke du har så store gevinster/tap økonomisk om du velger noen av veiene å gå. Men jeg hadde nok informert han om barnet etter fødselen. Med beskjed om at han stod fritt i å velge å ta kontakt, eller ikke. Masse lykke til!
Mammantiltigerogentil Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Jeg har tenkt veldig mye for og imot i forhold til dette selv, da jeg blir alenemor om ikke mange dagene (-2 dager idag, termin 26.des). Jeg har ikke oppført faren på helsekortet, og jeg har gått på svangerskapskurs gjennom Amathea der vi har fått god tid til å spørre og grave rundt disse tingene. For meg har det hele tiden vært et poeng at jeg ønsker at barnet mitt skal vite hvem faren hans er, selvom de kanskje får lite eller ingen kontakt mens gutten min vokser opp. Dette kan man jo fortelle barnet uten å skrive det på fødselsattesten (og dermed informere staten), men jeg har tenkt det sånn at så lenge jeg er trygg på at han ikke vil skade oss, og faren heller ikke blir 'lidende' økonomisk, så er det mest riktig at jeg fører han opp i fødselsattesten. Jeg vet jo hvem han er, og syns det er trist at det skal stå 'ukjent' far i fødselsattesten til min lille vakring. Du må ikke være redd for at retten skal ta fra deg barnet ditt og overlate babyen 50% av tiden til en far som ikke har vært til stede verken i svangerskapet eller kanskje spedbarnstiden etterpå. INGEN rett vil dømme for 50/50 fordeling til en mann som har aktivt fornektet sitt barn. Det du sikrer barnet ditt gjennom å skrive han opp som far er: riktig bidrag (dvs. bidrag beregnet etter din og farens inntekt og samværsfordeling), og arv etter far om faren skulle falle fra. Om du ikke skriver han opp som far, og han ikke krever DNA-test og farskap senere, vil du få minimumsbidrag fra staten (ca 1100 NOK i mnd om jeg husker rett), evt. ikke noe bidrag i det hele tatt om du tjener mer enn 428.000 NOK i året. Barnet ditt vil heller ikke få tilgang på evt. arv om du ikke har skrevet han opp som far. Jeg føler at et barn har rett på ett slektskap, og at det burde føres opp så lenge man vet hvem personen er. Dette er selvfølgelig betinget av om du er redd for at han kan skade dere eller er ustabil på noen annen måte etc. Om du er redd for kidnapping etc, så skjønner jeg godt at du forsøker å holde navnet hemmelig, og evt. informere barnet ditt senere. Dette er uansett et valg som DU må ta, etter hva du føler er mest riktig for deg og barnet ditt. Lykke til!! (p.s. Jeg var litt skjelven selv jeg når jeg første gang skrev opp navnet til bf når jeg ble skrevet inn på lokalsykehuset her for noen dager siden.... HJELP! Men nå er det gjort! )
komp Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Hva med besteforeldrenes rett på å vite at de faktisk har et barnebarn? Fordi om faren er en idiot og ikke vil ha noe med barenet å gjøre, betyr ikke det at ikke besteforeldrene eventuelt resten av familien vil reagere på samme måte. Vil du frata både dem og barnet muligheten til å skape et familiebånd? Skjønner at du er skeptisk til å føre han opp av ulike grunner, men hvis han allerede vet at du er gravid, å han ombestemmer seg om 5 år, kan han likevel komme å "kreve" en del ting, farskapstest og samvær feks. Jeg synes værtfall at det ville vært bedre for både barnets del og skrive han opp. Men for all del, det er bare min mening, du må selv velge det som føles rett. Bare ikke undervurder besteforeldre og eventuell annen familie, man vet aldri hvordan ting utvikler seg! Jeg tenker allti at det er bedre å trege på noe man har gjort, enn noe man ikke har gjort... Lykke til!
Hakkamella Skrevet 28. desember 2008 #9 Skrevet 28. desember 2008 Min mening er at faren bør føres opp uansett. Er faren 'med på leken' må han også tåle følgende som i dette tilfellet ble et barn. Det får konsekvenser for økonomi og alt. Og senere i livet vil helt sikkert den lille vite om sitt opphav. Dessuten, hvis det viser seg at gener fører til arvelig belastning av et eller annet, må det være mulig for deg, barnet når det blir større eller andre interesserte å føre noen slags genealogi (slektsforskning) for å finne ut av det. På den måten ble det funnet ut at en del av slekten vår, menn, hovedsaklig den amerikanske delen, døde enten urgamle eller rundt 58-60 år. Så viste det seg at de som døde ung hadde alle samme hjertefeil. Og sønnen til genelogen hadde akkurat samme hjertefeil, men de kunne rette den opp. Så jeg ville uansett ført opp faren. Av alle grunner.
Hakkamella Skrevet 28. desember 2008 #10 Skrevet 28. desember 2008 Dessuten, tenk om han/hun senere treffer en han/hun forelsker seg i, og ikke vet at det er en bror eller søster? Ville ikke holdt dette hemmelig, hverken av hensyn til far eller andre. (ser litt futuristisk på det hele, men slik er jeg...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå