Gjest Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Merker jeg blir en blanding av oppgitt og irritert når noen skriver dette om endel ting, f.eks den evinnelige spekematen. "Litt er ikke farlig", "Alt med måte, da går det nok bra" osv skriver endel. For min del er det helt i orden at gravide spiser både spekemat og annen mat som ikke er anbefalt å spise av gravide, her får hver ta sitt valg rett og slett, men jeg synes ikke noe om at det skal ufarliggjøres på denne måten ovenfor andre gravide som kanskje adopterer tankegangen. Grunnen til at gravide blir oppfordret til å holde seg unna bl.a spekemat er faren for å bli smittet av toxoplamose elelr listeria, begge deler ting som kan være skadelig, og i verste fall dødlig, for fosteret. Risikoen for dette er jo minimal da, men den er der. Og den er der om man tar en liten bit også. Her hjelper ikke måtehold eller å spise bare litt. Velger man å spise slik mat kan man likesågodt bare håve innpå så mye en bare vil. Man kan nemlig ikke bli bare litt smittet, enten blir en det, eller så blir en det ikke. En liten bit er mer enn nok! Men, risikoen for at dette skal skje er altså ekstremt liten da, så man skal virkelig være maks uheldig for å bli smittet som gravid selv om man spiser hva en vil. Poenget er bare. Spis det dere selv føler er riktig, men ikkekom her og fortell andre at så lenge man bare spiser litt så er det ikke noe problem, det stemmer jo ikke i det hele tatt! Man å rett og slett ta valget om man vil utsette fosteret sitt for sisikoen eller ei, og velger man ei, så må man være helt avholden, ellers er det ikke noe poeng.
Babyønske �� Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Skriver under på denne Jeg blir også litt "oppgitt" over disse evinnelige salami-diskusjonene her inne. Skjønner ikke helt tankegangen der salami er ok, men ikke spekemat. Spiser man først salami, så kan man like gjerne spise alt annet av spekemat også. Det er laget på samme måte, og går dermed ut på det samme.
Underveis --> Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Kan ikke si jeg har sett "alt med måte" i forbindelse med spekemat og toxoplasmose? Når det gjelder salamidebattene, som vi ikke skal ta opp her, så er saken der avhengig av produsent. Gilde sin salami f.eks. er faktisk fryst, og er dermed fri for toxoplasmose. Samtidig har man ikke klart å registrere at Listeria klarer å vokse på spekemat, da saltinnholdet er for høyt. http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=246159
meg & to små vampyrer Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Enig alva. Jeg syns det blir litt for dumt når det faktisk ikke er sant.
corleone Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Enig med Alva, jeg også. Alle får leve som de vil og spise nett som de vil, men de bør ikke ufarliggjøre det for andre gravide. For ikke lenge siden hadde jeg en diskusjon på jan-klubben med en som mente det var for mye hysteri rundt maten. Synes det er viktig og riktig med informasjon, så får alle bestemme selv hva de vil gjøre med den. Ja, en slipper toxo på frosne matvarer men Listeria funker det ikke på, kun varmebehandling.
frøsa Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Herregud,der var bedreviteren igang igjen.......Det har vel kanskje noe å gjøre med det at jo mere du spiser,dess større er sjansene for at du støter på spekemat med smitte.......
Underveis --> Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Ja, det er viktig og riktig med informasjon, men den må også være korrekt! Synsing er ikke "informasjon".
Jolina<3 Skrevet 28. desember 2008 #9 Skrevet 28. desember 2008 Tror ikke gilde er noe værre eller bedre enn andre produsenter. De vil jo helst selge produktene sine, så klart sier de at salamien eller spekematen deres er ufarlig å spise for gravide. Men jeg tror nok at det blir litt mye hysteri til tider, men er det ikke bedre å være "litt for" forsiktig, enn å kanskje risikere å bli smittet? Er jo bare i svangerskapsperioden, etter det kan man jo spise hvor mye mann vil:)
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #10 Skrevet 28. desember 2008 Joda,men poenget er jo at da har man alt tatt et valg, da velger man å utsette forsteret for potensiell smitte og av de jeg har lest så skriver de da gjerne at de tok bare en skive fra pakken og da er litt av poenget vekke, for om noe i den pakken var infisert så kunne man likesågodt spist opp alt ;-) Jeg vil forøverig ha meg frabedt å bli kalt bedreviter, dette er allmennkunnskap! Eller burde være det...Kutt ut å bli så barnslig at du slenger kallenavn til andre!
Jolina<3 Skrevet 28. desember 2008 #11 Skrevet 28. desember 2008 Det må jeg si meg enig i, synsing ER jo ikke informasjon! Dessuten er jo HI bare for å informere om faren, og for at hun også bryr seg om andres foster. Ikke fordi hun prøver poengtere at hun vet "BEDRE" enn andre.
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #12 Skrevet 28. desember 2008 Takk Lee88! :-) Føler noen bare må ta alt i verste mening. Som jeg skrev så får andre gjøre akkurat som de vil, men man kan lese hvor man vil at noe mat er anbefalt for gravide å holde seg unna og hvorfor, f.eks på matportalen.no Min mening var bare bare å opplyse om at mengden ikke har noe å si da, noe som det later til at noen tror og dermed sprer denne feilinformasjonen. Kan virkelig ikke begripe at noen kan se på det som synsing eller å være bedreviter. Er jo bare gjengivelse av fakta...
Underveis --> Skrevet 28. desember 2008 #13 Skrevet 28. desember 2008 ... men mengde har faktisk noe å si for enkelte patogener. Det kalles infeksjonsdose. Dette gjelder f.eks. for Listeria og andre matforgiftningsbakterier.
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #14 Skrevet 28. desember 2008 Ja, men også små doser kan skade... Eller?
Jolina<3 Skrevet 28. desember 2008 #15 Skrevet 28. desember 2008 Vel det er det jo forskerene som vet svar på, men med tanke på at et foster er jo ikke det samme som et voksent friskt mennekske som sikkert klarer få i seg noen doser uten å måtte ta så ille skade av det, så er vel risikoen der selv om det bare er en liten dose? SKal ikke uttale meg så mye om det siden jeg ikke er ekspert på det området. Men håper jeg ikke er hysterisk bare fordi jeg vil holde meg på den sikre siden. Er heldigvis ikke så glad i spekemat untatt den salamien da. Men jeg klarer meg godt uten de 9mnd jeg skal bære på noe veldig sjørt. Lee_88(byttet bare nick)
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 28. desember 2008 #16 Skrevet 28. desember 2008 Enig med Alva! Hvorfor i all verden ta sjansen??
Underveis --> Skrevet 28. desember 2008 #17 Skrevet 28. desember 2008 Nei. Ikke dersom den infektive dosen er høy.
Jolina<3 Skrevet 28. desember 2008 #18 Skrevet 28. desember 2008 Men hvordan vet man hvor mange doser man (ikke) skal ta?? Går det på gram? Tar man seg en bit av litt spekemat, hvordan vet man at det er over eller under den infektiove dosen??
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #19 Skrevet 28. desember 2008 Skjønner ikke helt hvorfor dette er oppe til debatt så mange ganger jeg, kan man ikke bare lese på matportalen da? Legger ut linker jeg:) Les også det som står om frysing av spekemat, så da er det bare å fråtse jenter;) http://matportalen.no/Emner/Gravide http://matportalen.no/artikler/2008/1/sporsmaal_fra_gravide http://matportalen.no/artikler/2005/9/regnes_faarepolse_til_spekemat_som_ikke_bor_spises_av_gravide Også kopierer jeg for dere som ikke gidder følge linkene;) Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar. Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide. Begge skinkene faller inn under kategorien speket kjøtt. Ikke all spekemat er forbundet med økt risiko. Under praktiske betingelser kan vi likevel ikke gi kostholdsråd som gjør forbrukerne i stand til å skille mellom spekemat som er forbundet med en økt risiko og spekemat som ikke er det på en sikker måte. Derfor holder vi oss til det forholdsvis enkle budskapet om at gravide skal holde seg unna spekemat. Det er først og fremst i forhold til parasitten Toxoplasma (T. gondii) at dette kostholdsrådet er gitt. Kattedyr er hovedvert for disse parasittene, men andre dyr (og mennesker) er mellomverter. Mennesker kan smittes direkte fra for eks. katt, eller, som antakelig er mer vanlig, via kjøtt som stammer fra andre mellomverter, for eks. svine- og sauekjøtt. Verken parma- eller serranoskinke blir produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten hvis den først er til stede. Det eneste måtte være hvis skinkene tilberedes av kjøtt som på forhånd har vært fryst. Dette er lite sannsynlig med så tradisjonsrike produkter, berømte for sine spesielle kvalitetegenskaper. Dessuten er dette en forutsetning som ikke lar seg kontrollere av forbruker. Må man absolutt spise disse skinkene også mens man er gravid, kan man jo fryse dem ned selv for å drepe de parasittene som eventuelt måtte ha blitt med på lasset fra henholdsvis Italia og Spania. Oppdelt (eller skivet) skinke i forbrukerpakninger bør dypfryses et par døgn, mens hele skinker bør holdes nedfrosset i to uker. Risikogruppen er ikke samtlige gravide, kun kvinner som blir infiserte for første gangen mens de er gravide. For gravide som allerede har motstandstoffer i kroppen mot parasitten (fra kontakt med parasitten en eller annen gang tidligere i livet) innebærer ikke Toxoplasma et helsemessig problem. Det er mulig å gjøre serologiske tester for å sjekke om man tidligere har vært infisert. Dette må man eventuelt ta opp med helsetjenesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå