lillti Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 hei! jeg lurer på om det er noen som vet når en normalt får el ettet en MA. jeg hadde en utskraping 25. nov og har ennå ikke fått mensen. jeg lurer på om jeg har hatt el i det hele tatt eller om jeg må vente på mensen og så regne det derfra. noen som vet?
Giinaღ Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Jeg kikker innom fra 3.trim og tenkte jeg kunne svare for megselv. Tiden det tar å få el og mens etter en MA/SA er visstnok veldig individuelt. For min del tok det 3 mnd å få mensen tilbake, noe som er laaaang tid. Tror de aller fleste får mens tilbake etter 4-8 uker ca. Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet EN mens med å prøve igjen. Da er kroppen mer i lage, du har bedre kontroll på når eggløsning er og kroppen er mer "mottakelig" og klar for en ny graviditet. Vet hvordan det er å være utålmodig, men kan love deg at det er verdt all venting. Jeg ble gravid igjen 2. pp etter MA og venter om en liten gutt om 4 uker :-) LYKKE TIL!!!!!
*Bambi + spire* Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Hei. Jeg var 9+1 da jeg mistet i ma i sommer. Hadde også utskrapning. De anbefalte meg å vente 1 mnd så kroppen kom i lage igjen. Du kan ha EL før du får mensen igjen, men det er bedre å vente 1 mnd som hun over sier slik at man kan få litt bedre kontroll på El. Husk at Hcg'n også skal komme seg ut av kroppen, det kan være greit å ta hcg prøver hos legen. Jeg fikk mensen tilbake etter 6 uker, 5 uker etter utskrapningen testet jeg negativt på graviditetstest, da visste jeg at hcg'n var ute av kroppen. Jeg hadde testet hos legen også, men var på ferie da så fikk ikke svarene, derfor tok jeg en test. Trist å høre at du mistet, vet hvor vondt det er. Jeg er ikke blitt gravid igjen, vi trengte litt tid, tok det veldig tungt. Nå er vi i 2 pp. og er klar for det som måtte komme. Det er greit å tenke på at abort er veldig vanlig og man skal også være klar til å takle noe lignende på nytt. Selvfølgelig kan man ikke tenke sånn heller, men det er helt klart at jeg er sterkere psykisk nå, enn hvis det hadde gått 2mnd mellom utskrapningene mine! Ønsker dere masse lykke til, snart har du en ny spire i magen din og da blir alt å gå bra! Klem fra en som vet hvordan det er å miste i ma:( Ps: snakk masse om det sammen, det er en god trøst, og vær helt sikre på at begge er like klar, er dere det så er det bare å kjøre på. Det sa legen min til meg!
LillyMy+1<3 Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Hei. Det er vel ganske individuelt, som alt annet når det kommer til kroppen Har lest flere plasser om folk som har blitt gravide rett etter en utskrapning. Jeg hadde en selv 1.sept i år, og fikk mensen igjen ca. 6 uker etterpå (eller vel 4-12 uker som er normalt å vente mente legen min) Og ble gravid igjen i november. Så tror jeg først fikk mensen, og så fikk el.. Men er ikke sikker da:) Skal dere prøve på ny?
Enitsirk79 Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Hei! Trist å lese at du har hatt MA. Da jeg hadde MA fikk jeg beskjed om å vente med prøving i en syklus. Fikk i ettertid vite at grunnen til dette er at det er lettere å regne ut ny termin dersom man blir gravid i første syklus etter utskrapningen. Jeg mener at dette ikke bør være noe problem. Blir man gravid i første syklus er det jo bare å ta utskrapningsdatoen som utgangspunkt, så får heller legen sende deg til tidlig UL for å kartlegge termin mer nøyaktig. Har du tatt g-test i det siste siden du ikke får mensen?
lillti Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2008 hei igjen! takk for gode tilbakemeldinger. jeg fikk også beskjed på sykehuset at jeg burde vente med å prøve igjen etter en mensen. og det er nok det beste for er nok ikke helt klar psykisk ennå. vi har prøvd i flere år å bli gravid, vi har ei datter på 7 år og ikke fått flere siden, derfor var det veldig kjipt å miste. desverre så har jeg en syklus på 7 uker så fruktbarheten er ikke på topp. men har følt meg uvel de siste dagene så jeg lurer på å ta en test likevel, men er redd den skal slå ut gravid fodi det er hcg igjen i kroppen, hvis det går ann så lenge etter?
Enitsirk79 Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Ja jeg har hørt at hcg kan henge igjen i opptil 3 mnd etter, men litt usikker på dette altså. eneste måten å sjekke dette ut på er å først ta en vanlig hjemmetest, dersom den er pos går du til legen og måler hcg med blodprøve to ganger.
Lillevenn33 Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Jeg testet negativ først 6 uker etter MA, før det var det positive tester. Men jeg fikk en medisinsk abort, ikke utskrapning, så jeg har blødd masse hele tiden og nå endelig har alt kommet ut (håper jeg). Prøv en graviditetstest, men ha i bakhodet at en positiv test kan være fra din MA. Hvis det er positivt kan du alltid ringe legen din og be om en blodprøve for å se på HcG nivået (om det tilsier graviditet eller rester fra forrige graviditet). Klem til deg, jeg vet hvordan det er å miste, selv om jeg ikke har slitt fullt like lenge som deg. Jeg har også lange syklus (på 6 uker ca.), det er i hvertfall veldig frustrerende å måtte vente mye lengre enn andre på neste EL etter TR!
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Hadde utskrapning etter MA 19 desember, og testet både g-test og el-test akkurat nå faktisk. G-testen var negativ og el-testen positiv, så jeg tror jeg har EL nå. Testen fordi jeg syntes jeg kjente stikninger i eggstokken tidligere idag, og da fikk jeg følelse av EL. Isåfall har jeg kvittet meg med hcg veldig raskt, og kroppen har kommet raskt i gjenge igjen. Blødde heller ikke noe mer etter utskrapningen, men vet ikke om det har noe betydning.
Lillypia Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Heisann! Trist å se vi er så mange som har mistet:( Jeg hadde MA med utskrapning 10.desember,og tok en g-test etter 2 uker og den var negativ, så da håper vi mensen dukker opp snart igjen! Lykke til til alle dere andre som prøver igjen også. Jeg fikk forrestenbeskjed om å vente 3-6pp før vi begynte igjen men det synes jeg er lenge. Vi er klare nå!
plomma84 Skrevet 29. desember 2008 #11 Skrevet 29. desember 2008 Man har alltid EL to uker før mensen. Men etter en MA er det vanskelig å vite akkurat når den kommer, for det er veldig individuelt. Hadde selv MA i november. Hadde EL 4 uker etterpå, slo ut på EL test, pluss at jeg nå fikk mensen to uker etter det igjen. Så satser på å prøve på nytt neste EL. Lykke til til deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå