Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Jeg testa positivt på fredag Babyverden sier jeg er 4+4 dager, BiM sier jeg er i min uke 5 og fosterets uke 3? Første dag i siste mens var 15. november, hadde el 9. desember (på dag 25). Hadde IKM 23. desember. Så hvilken uke er jeg i da? Og hvor mye har det å si med en uke fra eller til når man likevel ofte får en annen termin på ul? Foreløpig termin er nå 04.09.09
smaa-fisk Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 hei hei. Babyverden sier du er 4 uker og 4 dager, dvs at du er 4 fulgåtte uker og 4 dager inne i uke fem, altså som BIM seier at du er i uke 5. babyen ligger alltid 14 dager etter deg, fordi den ble ikke laget før ca 14 dager etter syklusen din. Men man regner alltid etter mors uke. og ikke babyens, så du kan egentlig bare se bortfra babyens uke. Håper du ble du noe klokere av min noe klønete forklaring.
flypapir Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Skjønner at det er forvirrende, men alt er riktig... Du er 4 uker og 4 dager på vei, altså er du i din 5.uke. Når du blir 5+0 dager på vei går du inn i din 6.uke.... Skjønner du? Ettersom man alltid regner uker utifra mors første dag i siste menstrasjon, vil alltid fosteret være to uker yngre (egget blir befruktet under eggløsning, noe som vanligvis skjer to uker etter din første mens dag). Fosteret ditt er derfor 2+4 nå, og i sin 3.uke. "Alle" bruker derimot mors uker når de snakker om hvor langt på vei du er. De fleste får justert terminen sin noen dager på ordinær ul, men frem til det bruker du bare den terminen du har kommet frem til. Kjekt med en dato å forholde seg til, selv om den mest sannsynlig vil bli forandret. Vet ikke om du ble noe klokere, mye mulig andre er bedre enn meg til å forklare.. Gratulerer med spira og lykke til med svangerskapet!
gutt09&spire11 Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 På babyverden følger de eksakt på dagen. Bim viser til at du er i din 5 uke; 4 uker og x antall dager ut i uke 5. Babyen er 2 uker etter deg på en måte. De regner fra første dag i siste mens, men da er jo ikke babyen lagd enda. Et svangerskap er regnet å være 40 uker for deg, men bare 38 uker for spiren/babyen din. Litt rotete forklart kanskje.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2008 Litt klokere kanskje, men babyverden viser til en link der det står: Hva som skjer i uke 4: http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____581.aspx Mens BiM forteller om hva som skjer i uke 5. Men jeg er altså i min 5. uke selv om Babyverden kaller det uke 4 selv om det er 4 uker og 4 dager?
Minnie_Moon Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Babyverden sier at du er 4 uker på vei, mens bim sier at du er gravid i 5. uke. Et eksempel: I den første uken f.eks 0+3 har det gått 0 uker. Altså du er i uke 1, som er 0 uker på vei. Når du er 1 +2 er du 1 uke på vei fordi det har gått bare 1 uke, men du er i den andre uken, altså i uke 2. vanskelig å forklare dette her, så vet ikke om det ble noe bedre...
SokkeLaila Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Å være 'i 5. uke' er det samme som når man sier at man er i 'sitt 32. år' på en måte.. Da er man 'bare' ( ) 31, men det er likevel riktig å si at man er i sitt 32. år. På samme måte er det når man er f.eks. 4+4 -da er man i sin 5. uke. Når du er 10+0 uker gravid, så er fosteret 8+0 uker fordi eggløsningen og befruktingen skjer oftest ca 2 uker før IKM. Når man sier hvor langt man er på vei, så opplyser man om mors graviditetsuker -altså som 10+0 i eksempelet. Vet ikke om det ble enda klarere.. om enn bare litt..?
Tulla med tre små Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Jeg skal ikke bruke tid på å forklare det med ukene, for det har mange andre gjort veldig bra før meg, men jeg må jo få si at du har veldig lang syklus! 37 dager, stemmer det? I såfall er babyen din bare 19 dager gammel ennå (fra EL og fram til i dag), selv om svangerskapet ditt er 4 uker og 4 dager. Men som det allerede er sagt, ikke tenk så mye på hvor gammel babyen er, det er ukene fra første dag i siste mens som er grunnlaget for terminberegning! Lykke til!!!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. desember 2008 Takk for svar jenter. Og ja syklusene mine ble bare lengre og lengre på slutten. Slutta med pilla i juli og da var de ca 30 dager, men så ble de lengre plutselig, og den siste nå var på 39 dager. Men så satt jo knøttet på første forsøk også så jeg skal ikke klage på det
mamamaren Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Hihi, sånn satt jeg og med min første... Tror ikke vi var alene om den, nei...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå