Gå til innhold

Kan bf kreve 50% omsorgsrett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... venter min lille nå om noen uker, bf har for en stund siden dumpa og kasta meg ut.

Han snakker om at han skal ha 50% av alt når var lille er født...

50% foreldrerett og 50% omsorgsrett...

Det med foreldreretten er greit, det kan han få, men omsorgsretten??

Nei ser liksom ikke for meg at min lille skal være annenhver uke hos meg og bf....

Pliz si at han ikke kan kreve dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er visst nye regler på dette,og hankan nok kreve det ja.ikke mens du ammer selvfølgelig,men etter det.det er egne regler med nyfødt tror jeg.har sett venner av meg som har gått fra hverandre,og de har annenhver uke.mor prøvde å kjempe mot dette,men kom ikke langt med det dessverre.

Skrevet

Amm så lenge som mulig :D da kan han ikke kreve å ha babyen en hel uke av gangen!! Jeg synes det er viktig at mor har omsorgsretten ihvertfall det første halvåret! Så får heller far komme på besøk!!!

Skrevet

til tross for de nye reglene så tar de hensyn til barnet, en ett åring skal ikke bli behandlet som en kasteball.. fortsatt er stabilitet det beste for barnet... ville forhørt meg litt rundt, fx med nav osv...

lykke til!

Skrevet

Gå og snakk med Amathea! Rådgivningstjenste for gravide, flotte folk som jobber der:) Uavhengig av regler: babyer trenger stabilitet og vante omgivelser. De har behov for å se de samme møblene om og om igjen, og gjøre de samme tingene dag ut og dag inn. Du må gjøre det klart for pappaen at hans behov nå kommer langt ned på listen og at et ønske om 50-50 bare tar hensyn til HANS ego.

Barnet først, så deg fordi babyen og du nesten er en organisme den første tiden.

Ikke gi han inntrykk av at du skal holde han utenfor noe, da kan han bli sinna og det mannlige egoet tar helt overhånd.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nei, han kan ikke kreve dette!!! Dessuten ikke gi han foreldreretten. Hvis dere har forskjellige adresser når barnet blir født da får du foreldreretten alene og da er det lettere å få omsorgsretten alene. Men selv om dere har delt foreldrerett er det ingen automatikk å få delt omsorg. Det må dere bli enige om. Retten dømmer aldri 50-50, så han kommer igjen vei. Så selv om dere har delt foreldrerett får dere ikke delt omsorg, du som mor får omsorgsretten.

Skrevet

Anonym 17:59 har helt rett!

Barnet først.

Så bm's ego og hennes behov for nærhet, kontroll og uavhengighet gjennom 60%. Bm kan betrakte seg som nesten én organisme med babyen uten at dette på noen måte er umodent.

Bf's ego og hans behov for nærhet, kontroll og uavhengighet er barnslig, smålig og egoistisk. Om han skulle føle seg som nesten én organisme med sitt eget barn, er det fordi han ikke har bakkekontakt og ikke tenkter på barnets beste. En slik person kan ikke ta skikkelig vare på et barn mer enn 40% av tiden.

Skrevet

Anonym 22:11 har rett.

Så lenge dere ikke bor sammen når barnet er født, er det du som har ditt på din side. Far kan ikke komme å kreve 50% sånn uten vidre, men det skal mye til å få all rett mens han får ingenting. I de fleste saker menes det at baranet har godt av en far og en mor, med mindre far er totalt uegnet. Å kaste deg ut er dessverre ingen god nok grunn for at han ikke får noe som helst samvær med ungen deres.

Men tviler sterk på at du skal bekymre deg for 50-50!!

Du burde også tenke på at barnet har godt av en farsfigur i livet.. Og har rett til å vite hvem faren er og rett til å kjenne han..

Jeg vet ikke hva som skjedde mellom dere, men hvis du lar følelsene dine for han komme i veien for ungen din og han, så blir det feil.

Har han en voldelig bakgrunn eller ruser seg, er det selvfølgelig en annen sak! Barnets trygghet og stabilitet kommer først - det beste for barnet blir alltid satt i fokus i slike saker!

Lykke til!

Skrevet

Har delt omsorg med bf, og det er ikke og anbefale i det hele tatt....

Skrevet

Punkt 1 er vel at han først må få satt navnet sitt på papiret der han påtar seg farskapet... etter det kan ting ta tid. Uten hans navnetrekk der vil jeg anta du får samme papir som meg fra folkeregisteret.

Jeg fikk papirer på min yngste for en knapp uke siden, der står kun jeg med foreldreansvar (jeg og barnefar er reg. samboere). Vi har bare ikke fått rotet oss til å bli ferdige med papirene om farskap.

Skrevet

Mener bestemt at han ikke kan det - så lenge dere ikke er gift... Ekteskap gir rettigheter...

Men prøv å samarbeide, barnet har godt av å kjenne far - og ha et godt forhold til far:) Tenk deg om du må stå med alt alene - heller ingen god situasjon tror jeg.

Det går sikkert bra:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...