Gå til innhold

Jeg er alenemor og begynner på skole til høsten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om det finnes hjelp til avlastning eller noe imellom aleneforelder gruppe eller??

Vil helst ikke gå igjennom BV, pga jeg vet om mange som har spurt om hjelp som har blitt misforstått og ikke fått den hjelpen de behøvde.

Eller er det bedre om jeg finner en som kan passe jenta mi som jeg betaler en viss sum?

Er det mulig og kanskje få dekket litt av det?

Hun kommer til å gå i barnehage, men hva når hun en dag blir syk og jeg må være på skolen pga jeg ikke må få for mange timer fravær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar du ikke sorgene på forskudd? men som aleneforelder får du dekket en viss prosent av utgifter til barnepass, så lenge de er dokumenterte.

Skrevet

Forstår ikke helt problemet ditt?

Jeg er selv student, og siden min kjære er ukependler er jeg i praksis alenemor. På dagtid er guttungen i barnehagen, og hvis han er syk er jeg selvfølgelig hjemme med ham! Man setter vel ikke bort syke barn, vel?

Dersom man står i fare for å få for mye fravær snakker man med lærerne, og spør om det er mulig å få skrive en ekstra oppgave (eller ta en ekstra prøve dersom man øgår på vgs).

Forøvrig kan det nok være greit å snakke med lærerne påforhånd, slik at de kjenner til din situasjon. Da pleier som regel folk å være hjelpsomme.

Hva skal du studere/gå?

Har du ingen kontakt med barnefaren?

På dager hvor det har vært "krise" (at jeg måtte ha tatt opp noe hvis jeg var borte) har kjæresten min kommet oppover for å være sammen med sønnen vår, men det skjer ikke ofte;)

Lykke til!

Skrevet

Har ikke sagt jeg setter syke barn vekk, men tenkte om det er ting jeg ikke kan gå glipp av så må jeg ha en nødløsning.

Jeg skal gå på design og håndverk vk1.

Nei har ingen kontakt med bf, han viser ikke tegn til å ta ansvar så jeg er hennes eneste forelder i livet hennes.

Skrevet

Jeg har vært i din situasjon. Gikk på høyskole i 4 år som alenemor til barnet. Hadde først dagmamma, greit men hadde alltid litt dårlig samvittighet for at jeg kom og hentet til forskjellige tider hver dag. Var veldig mye lettere å ha i barnehage, mye mer fleksibelt og vet at barnet får god pedagogisk oppfølging. Som aleneforelder får en støtte til barnetilsyn, du får dekket en god del av desse utgiftene. jeg ville anbefalt deg å gå i møte med nav slik at du får kontroll på dine rettigheter som aleneforsørger. Når barna er syke synest jeg det er greit å være hjemme med de, ville ikke likt tanken på at noen skulle passe dem da. Jeg går ikke på¨jobb når barna er syke så enkelt er det. Tenker det går greit men, men har dere problemer så er barnevernet der for å hjelpe dere

Skrevet

Du kan fint diskutere dette med skulen, for vidaregåande skular er flinke til å tilrettelegge:) Mykje flinkare enn høgskular osv. Det er mi erfaring.

Skrevet

Når ungen er syk er du hjemme med barnet, det er baksiden av å studere med barn.

Jeg har mye obligatorisk undervisning, og en sønn som har vært mye syk. Skolen har hatt forståelse for det, har hatt legeerklæringer på fravær, og ellers levert alle oppgaver i tide. Det har gått greit det, selv om det har vært slitsomt i perioder.

Skrevet

Videregåande skuler tilrettelegg for aleneforeldre. Du får jo 14 dager du kan vere heime med barnet i tillegg til de vanlige 14 dagane. I tillegg har du også større sjans til å ha "heimeundervisning" hvis barnet blir sjukt over lengre tid (type ei uke).

Det går så fint så, eg skal sjøl begynne på skulen no i januar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...