~sjiraff~ Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Eller det er vel ikke bare melkeallergi jeg lurer på. Jeg har en sønn med eksem. Han har hatt det siden han bare var noen mnd gammel Jeg er usikker på om eksemet kom før eller etter han fikk mme for første gang. Jeg tror det kom før, men 100% sikker er jeg ikke. Sånn i det daglige holder jeg eksemet i sjakk med Aderma exomega. Da blir det aldri bra, men han har da bare noen litt verre utbrudd innimellom. Locoid og hydrokortison er forsøkt. Førstnevnte var veldig virkningsfull, men den andre var ikke det. Men jeg vil ikke smøre sønnen min med sterke kremer, jeg vil finne grunnen til eksemet. Vi har vært hos mine foreldre i noen dager. Da ble han verre. Da jeg tenker tilbake så har de to verste utbruddene han har hatt tidligere også vært hos mine foreldre. Mye tyder på at han kanskje reagerer på noe der. Eller hvertfall får en forsterket reaksjon på noe som er der. De bor på gård, men av dyr har de kun kyllinger og katter (hovedsakelig utendørs). Min søster som har masse allergier og altofr mange dårlige erfaringer med skolemedisinen er stor fan av alternativ medisin, hovedakelig homeopati. Hun mener bestemt at min barn ikke tåler melk. Jeg lot meg overtale til en melkefridiett og etter 5 dager nå er han faktisk noe bedre. Men da jeg leser om melkeallergi på melk.no nå så blir jeg litt skremt av å holde på med dette på egenhånd. Så jeg skal ringe fastlegen min på mandag slik at vi kan få time til sjekk av småen. Nå er jeg usikker på om jeg skal fortsette den melkefrie dietten fremover eller om jeg skal vente til vi har vært hos lege. Dere som har barn (min er 10 mnd) med melkeallergi, hva gir dere for at barnet skal få i seg nok kalsium? Og hva annet bør man eventuelt tenke på? Der har jeg fått ut litt tanker, er usikker på hvordan jeg skal fortsette dette så kom gjerne med noen råd til meg.
Expat Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Melkeallergi kan vel påvises ved blodprøve. Med diagnose får dere blå resept på nutramigen og kalsiumen er i boks. Oatly H+ har ellers omtrent de samme kalsium og vitaminnivåene som kumelk.
~sjiraff~ Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2008 Kan det? Vi fikk nemlig beskjed på hs at barna ikke ble allergitestet før de var 2 år. Da håper jeg på hjelp hos fastlege. Men hva med melkefri- ikke melkefridiett fram til en eventuell legetime? Jeg føler meg så grønn på området og synes det er skummelt å kutte mme.
~sjiraff~ Skrevet 28. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2008 Dytter litt på denne jeg )
rødt&blått Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Av en eller annen grunn så er det fryktelig vanskelig for noen leger å få tatt allergitest av småbarn. Jeg var var sikker på at min lille snupp hadde melkeallergi fra hun var noen få mnd gammel, men fikk ikke allergitest. Jeg var vel for "snill" og hørte på legen og helsesøsters formaninger. Da det var tid for å drikke annen melk enn morsmelk, kjøpte jeg rismelk og soyamelk m kalsium. Det anbefales ikke soyamelk fikk jeg vite senere, for det kan lettere utvikles allergi mot soya... Krevde tilslutt en test da hun var ca 15 mnd. Ringte legekontoret og avtalte time for blodprøvetest, og hørte ikke på legen da hun prøvde å få meg på andre tanker når vi var der. I og med at vi på det tidspunktet allerede hadde melkefri kost (kun rene melkeprod., tok ikke vekk produkter m behandlet melk), sa legen at det sannsynligvis ikke ville slå ut på testen om hun hadde allergi, men det gjorde det! Så mitt råd til deg er å være sta og stå på krava!! Kan være det hjelper å si det er allergi i familien.. Lykke til!
~sjiraff~ Skrevet 28. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2008 Ja det er det jeg har hørt at de ikke tester fordi resultatet kan være feil? Ja vi har jo allergi i familien. Minsten har jo da en tante, en bestemor og et søskenbarn med melkeallergi. Nå får han havremelk, siden de ikke hadde rismelk på butikken nå. Tenkte kjøpe den som Expat anbefalte, oatley. Men synes dte er skummelt å kutte uten å vite så mye om det.. Hva gir du datteren din som erstatning for kalsium og andre næringsstoffer melken har?
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Har ikke lest alle svar på denne tråden her, men men ville bare si at frøkna her var og tok blodprøver lille-julaften. Hun er 5 1/2mnd og hudlegen ville sjekke evt melke-allergi. Men vi måtte på sykehuset og gjøre det for fastlegen ville ikke! Men det var ikke noe problem det siden vi fikk rekvisisjon av hudlege!
rødt&blått Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Hun får ikke noe vitamin-tillegg. Melkeerstatningen skal inneholde det kumelk inneholder. Har fått test på det også, og alle verdier er i balanse. Du bør få tatt den testen hos legen! Har ikke hørt noe om at den er oftere feil hos småbarn altså, men det kan jo være. Men om man ikke blir utsatt for allergenene, så produserer heller ikke kroppen antistoffene som skal slå ut på en evt test.. sånn har jeg forstått det.. Vi fikk blå resept på melkeerstatning. Kjøper rismelk og soyamelk også, for det er ikke alt den erstatningen kan brukes i.. Rismelk er fin til risgrøt f.eks! Og så er det en soya-yoghurt som har kalsium i, men husker ikke hva den heter.. kommer i 4pakk. Mandler skal visst være en fin kilde til kalsium, og datteren min elsker mandler! Hun fikk kalsium tyggetabletter forresten en gang vi var i syden og ikke hadde med me. Hun syntes de smakte godt, så det var dagens høydepunkt! Men det skal ikke være nødvendig med variert kost.. Kom til å tenke på cøliaki.. var det ikke havre man skulle være forsiktig med da?
~sjiraff~ Skrevet 28. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. desember 2008 Så du mener jeg bør fortsette med vanlig mme og melkeprodukter frem til en test er tatt? Hvis ikke vil det kanskje ikke vises? Kjøpte havremelk fordi de ikke hadde rismelk. Og min søster mente at soya burde jeg være forsiktig med fordi det visstnok kan være veldig allergifremkallende.. Men egentlig burde jeg da fortsette med vanlig mat frem til jeg har fått testet han?
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #10 Skrevet 28. desember 2008 Gutten vår er 11 mnd, og fikk diagnosen melkeallergi da han var 3,5 mnd. Han har ikke tatt noen blodprøve før nå nylig, og den var negativ. Den kan altså være feil, og jeg tror det er derfor mange leger ikke tar den. Vi fant ut at han hadde det ved å holde en helt melkefri diett, og merket bedring etter to uker. En stund etterpå prøvde vi å innføre melk igjen og symptomene dukket opp allerede samme dag. Det var derfor ingen tvil. Vi har fått Neocate på blå resept og vedtak fra NAV, han får den på flaske 5-6 ganger daglig og får i seg alt han trenger via den (i tillegg til vanlig mat). Du kan kjøpe f.eks. Nutramigen på apoteket og prøve den. Vår gutt tålte den ikke. Jeg har forresten hørt at guttebabyer helst ikke skal ha så mye soya.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå