Gå til innhold

Hvordan bli fødeklar mentalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er drittlei av å være gravid, men jeg er absolutt ikke klar for noen fødsel (enda).... Hva kan jeg gjøre selv for å forberede meg best mulig og faktisk være klar for fødselen når riene kommer? Slik det er nå kommer jeg nok til å bli helt satt ut når jeg skjønner at ting faktisk er igang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pakk baggen for alle eventualiteter og gjør huset helt klart. Så går det så bra så.

Skrevet

Eg gleda meg sånn til å få sjå barnet mitt at fødselen fortona seg som ein lite hyggeleg, men nødvendig sisteetappe. Trur det hjalp meg til å få ein heilt grei fødsel. Fokuserte ikkje på smerter eller ubehag, kun barnet som skulle komme.

No skal det seiast at eg er flink å fortrenge så det er ikkje sikkert denne metoden fungerar for alle:)

Skrevet

Hihi ... er nå på overtid med min andre, og min erfaring er at man blir aldri klar. Man er klar for å bli ferdig med graviditeten, men ikke klar for fødselen.

Når ting starter må du bare ta det som det kommer uansett ... det er ikke stort man kan gjøre fra eller til. Sørg for å være uthvilt, spis og drikk så du har energi i kroppen og hør på de rådene jordmoren gir deg undervegs (hun har vært med på dette 1000 ganger før, og vet hva hun snakker om). Det blir nok ikke som du hadde tenkt uansett, for man klarer ikke å sette seg inn i det som kommer. Jeg venter som sagt nr. 2 nå, og er heller ikke "klar". Ei heller har jeg noen særlig formening om hva som venter denne gangen og er superspent på når det vil begynne, hvordan det blir, hvordan riene kommer til å kjennes ut osv.

Men selv om min forrige fødsel var nokså normal, kjapp og absolutt av den greie sorten, klarer jeg ikke helt å gå i "fødemodus".

Så jeg gruer meg ikke, og er klar som et egg for å bli ferdig med å gå gravid, men klar for å føde blir jeg nok aldri.

Men, ut kommer ungen uansett, og når du er midt oppi det så finner du ut at dette er det ikke mulig å bli "klar" for ;-)

Lykke til! Det går sikkert kjempefint, og når riene starter trår instinktene til så du får nok ikke hetta av den grunn :-)

Skrevet

Må nok pakke bag og ordne det som skal ordnes den nærmeste tiden ja....:)

Ellers synes jeg det er vanskelig å fokusere på at vi faktisk venter et barn. Store, skumle fødselen står nemlig i veien for den gleden (har et snev av fødselsangst etter sist gang)... Men skal prøve å fokusere på den lille!:)

Skrevet

Godt å høre at vi er flere som ikke er klare for fødsel tingeling!:)

Skulle gjerne hatt full kontroll på alt som skal skje, men det blir jo litt vanskelig... Var utrolig mye mer avslappet iforhold til fødsel sist, men var også mer uvitende da. Kan umulig være bra med all denne kunnskapen..:P

Du står jo snart midt oppe i det, så du må fortelle hvordan det hele gikk!:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...