2 gull-ett i vente <3 Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Gubben har kjøpt masse spekemat til jul og nå kjenner jeg at det skikkelig sliter på psyken mer en fysikken at jeg ikke bør spise det...men har sååååå lyst på....har fryst ned litt morr pølse for et par dager siden.....bør jeg hive meg over den eller vente i 5 uker til ongen er her?? flere som spiser spekemat???
camillaen Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Samme her!! Men har bestemt meg for å vente til babyen har kommet, får sinnsykt dårlig samvittighet dersom d skulle vise seg å være noe galt slik at vi ble syke.. Har planlagt stor spekemat-fest med fråtsing etter fødselen! Gleder meg allerede:)
Punktum ;-) Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Jeg spiser spekemat. Har spurt flere leger og jordmødre om det er greitt, og det er ikke noe problemer så lenge spekematen er norsk.
sn0wh1te Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 samme her. Jeg spiser spekemat. Har og fått beskjed om at det er greit. Det står også i Gro Nylander sin bok "På vei" at det er greit å spise norsk spekemat. Det er raket fisk og gammel røkelaks som er lurt å holde seg unna. Uansett bør man spise tingene ferskest mulig, dvs at man ikke lar pakken ligge lenge åpnet i kjøleskapet før man spiser.
løkre Skrevet 27. desember 2008 #5 Skrevet 27. desember 2008 He he, føler med deg. Fikk en Spansk spekeskinke på 7 kg til jul... Er bare litt fristende å bare smake litt da.. Har spist litt norsk spekeskinke, er ikke så greit å styre unna da..
Itsrejk Skrevet 27. desember 2008 #6 Skrevet 27. desember 2008 Risikoen for at noe skjer er jo liten - men jeg har valgt å holde meg unna. Tenk om noe skulle skje med ungen min, og det hadde vært min skyld? Nei, da får jeg heller holde ut de månedene svangerskapet varer, og kose meg ekstra med sånt no når bebisen har kommet ut.
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Jeg har holdt meg unna i hele jula, men i går sprakk jeg litt. Spiste en skive fersk nors,k røkt laks , og to slingser med fenalår!! Har kjent godt med liv etter, men gudd å dårlig samvittighet jeg hadde i går! Men kommer ikke til å spise mer, til etterpå jeg har født! Har bedt sviger spare litt fenalår til meg..hehe:) Vet at flere sier en kan spise det, men jeg er litt som de over, tenk om. Og jeg vil ikke ta for mange sjangser:) Men jeg syns folk må gjøre det de er trygge på
Underveis --> Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Vil bare kommentere at røkelaks er greit å spise. Det er toxoplasmosen i kjøtt (ikke fisk) man her er redd for. Den dør ikke ved speking. Fryst spekemat derimot skal være greit (har ikke gjort det selv, og ANGRER!) fordi toxoplasmose ikke tåler frysing under -18 grader. Det å kjenne liv etterpå (sånn for å kaste bensin på panikkbålet), vil ikke gi noen indikasjoner på om det er bra eller ikke med fosteret. Ja, det kan gi fosterdød, men det er tidlig i svangerskapet. Den kommer ikke brått på heller. Senere er det mer sansynlig at barnet får skader. Jeg har forøvrig spist røkelaks med god samvittighet ;-) Namnam! Rakfisk spiser jeg ikke uanset... Fytti! Råtten mat da *grøss*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå