Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Tanta til barna mine har fått hepatitt b. Hun er narkoman men oppfører seg "normalt" enda eller hva jeg skal si. Hun forsøker å holde fasaden enda selv om den har raknet helt det siste året. Vi var i familieselskap og hun ville holde babyen vår. Jeg gikk rett bort til henne og sa at jeg syns det var litt dumt at hun skulle holde babyen. Hun tok seg veldig nær av det og dro. Jeg føler meg bare ikke komfortabel med det. Fordi det er en veldig smittsom sykdom selv om det er hovedsakelig gjennom blod og kroppsvesker og sprøyter den smitter. Hun har mange sår på hendene som hun klør på og som dermed kan begynne å blø uten at hun merker det. Og en baby putter jo alt i munnen. Er redd babyen kan komme til å "spise" på hendene hennes o.l. Eller at han skal bli smittet. Babyer er jo ekstra utsatt om de blir smittet og blir ikke friske av sykdommen slik voksne gjerne blir. Mamma mener hun burde få holde den. Jeg mener at hun ikke skal få lov til det fordi jeg syns hun tar for lett på det hele. Hun kunne i det minste snakket med meg om hva jeg føler først. Hva ville dere gjort i min situasjon?? Hadde dere følt dere komfortabel med det? Sykdommen smitter mye lettere enn hiv f.eks selv om det er samme smitteveiene.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Forstår jo at du er redd da men tror kanskje du er litt vel redd. Snakk med fastlegen om det.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Du er mor til ditt barn, og det er ditt ansvar å holde det unna "farer". Syns de andre skal respektere at du ønsker at hun ikke skal holde barnet. Her er det _DU_ og ingen andre som bestemmer
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Flere som kan si hva de ville gjort i en slik situasjon? Syns jo synd på henne for at jeg føler som jeg gjør og har litt dårlig samvittighet. På samme tid så stoler jeg ikke helt på henne. At hun er så forsiktig som hun burde være i en slik situasjon.
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 ekkel sykdom, og i dette tilfelle trolig selvforskyldt? ikke la hun holde babyen, det bør hun faen meg forstå med den valgte livsstilen sin at det får noen konsekvenser
Antinissen Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Valgt og valgt livsstil.. Jeg ville nok ikke latt henne holde ungen, men jeg hadde prøvd å si ifra hvorfor på en så fin måte som overhode. Hun er i en bedriten situasjon i utgangspunktet så jeg ser ikke poenget i å trøkke henne enda mer ned..
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Ja den er nok selvforskyldt. Mest sannsynlig har hun delt en sprøyte med noen eller hatt ubeskyttet sex med en annen narkoman. Hun hevder selv at dette ikke er tilfelle da. Hun tar ikke ansvar for noe, og hun ser heller ikke at hun har noen skyld i hva livet kaster til henne. Skylder bare på alle andre og at hun ikke får nok hjelp. Nylig har hun mistet helt omsorgen for sitt barn. Hun er en veldig snill person men er ikke villig til å innse at hun har et problem med rus og at det er skyld i all hennes elendighet. Hun har hatt profesjonell hjelp siden tenårene, men hun er ikke ærlig med dem eller seg selv. Mamma bla syns jeg bare fortsetter å hjelpe henne til å leve i bobla si, hvor vi andre må være forsiktig så vi ikke tråkker på følelsene hennes. Og syns bare mamma hjelper henne til å ikke innse at hun er selv skyld i at hun hverken har omsorgen for barnet sitt, har fått en alvorlig sykdom osv...Og jeg syns det er litt frekt av søstra mi å bare tro at alt er slik som det engang var. Ting har endret seg og det må vi bare leve med. Hun har fått en sykdom som følge av sin livsstil og den kan være farlig for andre. I mitt hode kommer sikkerheten til min baby før hennes følelser og fortrenging av sin situasjon!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Jeg ville forklart denne tanten min bekymring, og sagt at pga den lille faren for smitte, så ber jeg henne holde avstand. Dette fordi det gjelder barnets helse i fremtiden. Og at det ikke har med at du vil såre henne. Det har kun med at du har ansvaret for barnets helse, også ting som kan påvirke i fremtiden. Det er større sjanse for at barn som blir smittet, blir kroniske bærere, og kan få mange helseproblemer av dette. Bl a kreft, leverchirrose osv. Du har større ansvar for ditt barns helse, enn for tantens sårede følelse. En dør ikke av å være såret, men en kan dø om en får hepatitt b, selv om sjansen er veldig liten. Det er en grunn til at en anbefaler vaksine til barn og helsepersonell som skal oppholde seg steder i verden med høy forekomst av hepatitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå