Gå til innhold

hva slags planter/blomster i huset er deres beste tips til en som dreper alt?! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser rundt meg og det er lite med levende planter her nå. vet at det er mye pga huset vi bor i nå da det ikke er lett å holde plantene i live gjennom vinteren... Men snrt flytter vi i nytt hus og da vil jeg gjerne ha noen planter som vokser og trives. i alle fall at de lever en stund :)

har dere tips til udødelige planter? gjerne noen ord om hvordan de trives med plass og stell. trenger noen tips til planter som kan stå i ulike vinduer rundt om i huset etter sola og noen som trives godt på Eks kjøkkenbenken o.l. uten direkte vindu :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne klarer du aldri verden å ta liv av:) Ellers er jo fredslilje et sikkert kort.

Skrevet

den linken kom fram til siden men viste ikke hvilken blomst det er snakk om :) navn på blomsten da?

Skrevet

Jeg har gitt opp ... Har ingen planter.

Skrevet

skal den være enkel?

hehe, min holdt på å ta kvelden i vår. tror den ble for våt. mulig derfor.

sikkert mange som vil si orkide, men det synes ikke jeg. hos meg detter knoppene av, kommer aldri ut. men sikkert ikke så smart i utgangspunktet å ha de over en panelovn.

men har god suksess med fredslilje og eføy jeg da.

Skrevet

Fredslilje....Når den er så tørr at alle baldene henger rett ned utenfor potten og det hele ser mørkt ut: Hell på rikelig med vann og neste dag er alle spor etter vannskjøtsel borte :)

Skrevet

Jeg dreper også det meste og det som overlever hos meg er orkideer (skal jo ha minimalt med vann - hos meg er problemet at jeg stadig glemmer å vanne nemlig), sukkulenter (eks; aloe vera og liknende planter med "tjukke" blader) og kaktus. Og zamioculcas (visste ikke det var det de het, men fant på mestergronn.no).

Skrevet

Alt som heter sukkulenter.. Hehe og Fredslilje... Jeg vanner mine blomster når fredsliljene begynner å henge.. haha

Skrevet

Som de sier over her; fredslilje.

Gjør det sånn at når de henger med bladene så vanner jeg alt av grønne planter her i huset, og det går strålende.

Unngå planter med blomster på, de er vanskelige - synes jeg i hvertfall.

Skrevet

Jeg syns ikke fredslilje er noe godt tips. Hos meg dør blomstene etter en stund og så er det bare grønne blader som egentlig ikke er så fine igjen og blomstene kommer aldri igjen. Jeg syns det er bedre med planter som er pene når de er bare grønne.

Sukkulenter er et veldig godt tips, men dem må man passe på å aldri vanne for mye. Fikk et tips i en blomsterbutikk en gang jeg sa at jeg ofte opplevde at de også døde at hvis jeg glemte å vanne dem en periode, så skal man ikke vanne dem ekstra mye for så å glemme dem igjen, da er det bedre å gi dem bare litt vann for så å glemme dem. Hvis de får for mye vann på en gang, så råtner de.

Orkide er også greit, de skal aldri stå midt i sola, men samtidig stå lyst og helt sikkert ikke over panelovner heller. De som har klart seg best hos meg får sol rett på seg, men kun sent på kvelden. De skal heller ikke ha for mye vann på en gang og aller helst stå i en orkidepotte hvor de ikke når bunnen sånn at man kan helle på vann i potta og så skal det bare dampe opp på røttene (ikke så lett å forklare, men...) Når blomstene dør, bør de stå en periode uten lys og gjerne litt kjølig, så skal det komme nye stilker med blomster.

Skrevet

Jeg skulle også til å si Zamioculcas. Den vi har trives veldig godt og her dør alle andre planter som fluer. Den er ikke kresen på lys eller varme og man vanner den når man kommer på det. Vanner man ikke så står den bare der, vanner man litt innimellom så kanskje den vokser litt:D Pen er den også.

Skrevet

Planter som ikkje blomstrar, det har eg erfart er lettast. Og sukkulentar i ulike variantar.

Eg klarer bra bjørkefiken, også. Og gullranke. Kaktusar...

Det eg har funne ut, er at der er nokre som tåler ujamn behandling;)

Eg drep lett fredsliljer, dei trivst ikkje hos meg..... for dei blomstrar, dei....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...