Gå til innhold

Antibiotika....

Samsyn, Camilla og Therese

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var vi hos legen med Camilla siden hun ikke har spist særlig på 1 uke.

Det vi har fått i henne er 1/2 flaske melk morgen og kveld, og en halv yoghurt....og det er jo ikke så mye å leve på hver dag...

Hun har vært oppe i 40,3 i feber, hadde høy feber i 4-5 dager, men ikke nå lenger...

Hos legen tok de streptokokkprøve og blodprøve....begge prøvene var fine men legen mente fortsatt at vi skulle starte med antibiotika, for han syntes det hørtes ut som streptokokker likevel????

I dag har vi dog fått i henne litt mer mat, og kjøpte også høykaloridrikke på apoteket som gikk ned på høykant.....så avventer antibiotikaen..

Men må si jeg syntes legen ga antibiotika på et litt tynt grunnlag jeg da...er jo ikke bra det heller....hmmmm

Men kjøpte den med oss hjem uansett, så har vi i hus dersom hun skulle forværre seg de nærmeste dagene iallefall....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøver også å unngå å ta antibiotika hvis det ikke er absolutt nødvendig. Heldigvis går vi til leger som har forståelse for dette og det har vært episoder der vi har enten kommet tilbake dagen etter for en ny konsultasjon for å se om formen hans er forandret, eller at vi har gjort en avtale med legen og fått med en resept som vi har hatt liggende klar hvis vi ikke har fått den forbedringen vi har avtalt med legen. Sebastian har ganske trange luftrør (på farsiden er det en lang historie med falsk krupp) så han får vedlig fort en stygg hoste, men prøvene har vært fine.

Håper snuppa di føler seg bedre nå og at feberen er på vei ned og appetitten på vei opp:)

Skrevet

Slitsomt med syke barn, kjipt at så mange ble dårlige i jula men det er jo så mye som går nå så man er nesten heldig om man slipper helt unna har jeg skjønt.

Det var kanskje litt tynt grunnlag for antibiotika ja? Det funker jo ikke om det ikke er streptokokker, så den synes jeg var merkelig. Dessverre er det alt for mange leger med alt for dårlig tid. Håper Camilla finner matlysten snart! Husk at det viktigste er drikke, vi sliter med Mia og mat enda og det er snart en uke siden hun var dårlig så ting tar tid. Sender en god-bedring-klem til dere ihvertfall!

Skrevet

Hei... jeg kan skjønne at du er skeptisk til antobiotika, er ikke så fan av det selv. Men jeg har selv brent meg på dette i julen.. Feberen har vært høy, matlysten liten.. men blodprøvene var greie.. både på mammaen og mini.. samt kusinen. - Så vi droppet kuren. Etter en uke til bar det inn på legevakta igjen med mini og meg. Mini med falsk krupp hoste og relativt dehydrert pga manglende matlyst og vanskelig for å svelge, samt en mammaen med ekstremt vanskelig for å puste. Kjentes ut som 10 elefanter på brystet mitt.. Etter noen grundigere undersøkelser viste det seg at vi begge har noe som heter mycoplasma lungebetennelse. En streptokokkinfeksjon på lungene, som ikke viser seg så godt på prøver, men den avsløres med stetoskop og evnt. røntgen... Så nå er mini på penicillin og er allerede veldig bra på bedringens vei!! Jeg satser på at jeg responderer like bra på penicillinen med tid og stunder!

Synes du skal dobbeltsjekke med legen din.. hør om de fortsatt mener du bør gi Camilla penicillin eller om dere kan vente litt.. det er din og mannen din sin avgjørelse, men de nye retningslinjene legene har for å gi ut antibiotika så er de ikke sååå slappe..

Skrevet

Må nesten rette på meg selv.. Vi har ikke fått penicillin, for det virker ikke på denne typen infeksjon - Men vi har fått antibiotika.. Det er visst 2 forskjellige ting det i følge legen. He he.

Mycoplasma infeksjonen har ikke utviklet seg til lungebetennelse hos LilleM men han har infeksjonen i kroppen. Hos meg er det nå lungebetennelse - fordi jeg ventet for lenge. - det er smittsomt via dråpesmitte og det er viktig, som ved vanlig influensa, med god håndhygiene og alt det der..

Vi har mest sannsynlig fått det fra min jobb, der en av mine kollegaer har vært syk lenge uten behandling..

Skrevet

I vårt tilfelle så synes jeg legen skrev ut antibiotika litt for enkelt. Ettersom han selv sa han var usikker på om det faktisk var streptokokker....samt at både blodprøve og halsprøven var negative.

Men vi har dog startet behandlingen fordi hun startet å hoste på søndagen. Så får vi se om den hjelper eller ikke....er det virus hun har fått så vil den uansett ikke hjelpe.

Men min erfaring fra vårt legevakt besøk var at han skrev ut antibiotika litt for enkelt og uten å sjekke nøye om det i det hele tatt behøvs i vårt tilfelle

God bedring til deg og lille M, håper dere blir snart friske.

Skrevet

Hei.

Håper det går bedre med tulla. Ikke noe morsomt når de er så syke. Her i gården var det en uke med dårlig matlyst og nesten ikke noe væske heller. Men vi pøste på med klementiner og druer og alt det hun ville ha. Hun fikk også litt brus en gang. Jeg har også hørt at farris blandet med juice er fin tørstedrikk.

Her er alt bare bra igjen etter en uke. Skal si matlysten er på topp igjen også. Skal vel ta igjen det tapte.

Klem og fortsatt god bedring (om hun ikke har snudd allerede da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...