Gå til innhold

Hvorfor ta sjansen????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

leser her inne om folk som bekymrer seg for hva de kan spise eller ikke.

Jeg må først si om at har du vært uheldig å spist noe som man bør unngå, så kan man nok slappe av, for det skal mye til for at det skal gå gale.

Men det jeg reagerer på er de som spiser mat som er anbefalt å ikke å spise når man er gravid, fordi det har de gjort før og derfor tar det som en selvfølge at da vil det alltid gå greit!

Da lurer jeg på: HVORFOR ta sjansen?

Neste gang kan det gå gale, og hvis du visste om at du burde unngått f.eks spekemat, men allikevel spiser det, kunne du tilgitt deg selv da?

Hadde legen min sagt til meg at jeg bør unngå spekemat fordi det er en LITEN sjans for det kan skade fosteret, så holder jeg meg langt unna det uten problemer! Det er jo snakk om bare noen måneder!!!!

Blir litt oppgitt av alle som tar det som selvfølge at det vil gå bra uansett, og fortsetter å spise mat som de bør holde seg unna!

Jeg er overlykkelig over spiren min, og vil gjør alt som er det beste for den!

Samtidig vil jeg si at man trenger ikke være overhysteriske over dette, for det er jo tross alt bare noen få matvarer man bør holde seg unna!

Håper dette kan være en tankevekker for noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei petra..

jeg synes du har rett. og jeg holder meg unna..

Skrevet

Jeg er helt enig med deg...!

Vi mistet jenta vår tidligere i høst, og jeg er utrolig glad for at det ikke var noe jeg kunne gjort fra eller til i svangerskapet som hadde forhindret det.. Hadde jeg visst at det var pga noe jeg spiste eller drakk som jeg i utgangspunktet hadde visst kunne være farlig hadde jeg aldri klart å leve med meg selv...

Skrevet

Eg har ikke tatt sjansen på å spise noe av det som står en ikke skal spise. Men når eg var hjemme i jula og sa eg ikke kunne spise laks, spekemat, fårepølse++ så begynte mamma og le.

Og sa eg ikke måtte være så hysterisk.

Hun har hatt 4 svangerskap og spist all den maten, og har 4 friske barn.

Så sa mormoren min at i gamle dager spiste de jo sånn mat hele tiden, og det var ikke flere som mistet eller fikk barn med skader da enn nå. De gikk ut og spise gulrøtter og reddik rett fra jorden uten å vaske det først. De lagde spekemat og fisk av alle slag som vart spist hver dag. Og mormoren min har 5 friske barn.

Har tenkt litt på det de sa og lurer på om vi kanskje er litt hysteriske i denne generasjonen??

Men eg tar fortsatt ingen sjanse:)

Skrevet

Jeg er enig med deg at enkelte er hysteriske, men så lenge forskere har påvist disse bakteriene i enkelte matsorter som er skadelig for små foster, så ser jeg ingen annen grunn enn å stole på de!

Sannsynligheten for at de som allikevel spiser denne maten er ganske stor for at den lille ikke blir smittet og at alt vil gå bra! Men jeg mener at så lenge det er en liten risiko, hvorfor ta sjansen?

I gamle dager så førte de heller ikke statistikk som det blir gjort i dag, så når de eldre sier at det gikk fint før i tia, så går de ut i fra det de kjente til selv. I gamle dager trodde de heller ikke det var farlig å røyke, så jeg tror vi bør forholde oss til dagens fakta!

Poenget mitt er at uansett hvor liten risikoen er, så ser jeg ikke trangen til å trosse rådene! Det skader iallefall ikke å la være å spise denne maten i noen få måneder! Bedre å være på den sikre siden! :)

Skrevet

Jeg er helt enig med hovedinnlegger her,...hvorfor utsette barnet for mulig fare, når det er så lett å la være?

Ang kommentarene om gamle dager....jeg husker de kommentarene selv, da jeg gikk gravid med nr 1. Nå er jo faktisk faktum slik at grunnen til at man skal unngå diverse ting, er fordi det er påvist at det er større fare for å miste/få skader på barnet ved å utsette seg for risikioen. Ergo; Glem argumentene om "gamle dager", de holder ikke!

Mange eldre kalte meg hysterisk fordi jeg kjøpte ny madrass til barnet mitt, jeg kunne jo bare bruke den 20 år gamle fra loftet (som ørten barn har brukt og overlevd i..)..og andre ting jeg ikke kommer på for øyeblikket. Jeg dro frem statistikk over spedbarnsdødelighet fra "deres tid", og de trakk tilbake sine kommentarer om hysteri......

Ha en ellers fin kveld...

p.s hvorfor kan du ikke spise laks? (norsk oppdrettslaks er fri for farlige bakterier. Har du derimot fanget en selv, og skal spise den rå, så gir du den ett døgn i fryser så er faren for toxo-smitte borte...)

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig, men du vil fort merke at det er to leirer her inne på BiM (og på DB når du kommer dit): De som velger å være føre var og ta de forhåndsregler og råd som er anbefalt fordi de vet de ikke vil kunne leve med seg selv om ikke, og de som kaller alle disse for hysteriske fordi de slev mener de vet best og derfor gjør det som er best for sitt/sine barn selv omd et går i mot generelle anbefalinger.

Har vært med i utallige diskusjoner rundt dette når jeg har gått med de andre barna mine, og kommer sikkert til å diskutere det igjen, dette er noe som engasjerer meg og her jeg har størst problem med å forstå at vi mennesker er ulike. Jeg vet jo at vi er det, ulike altså, men jeg kommer nok aldri helt til å forstå de som velger sitt eget behov fremfor barnet (i mine øyne gjør de det, men vet de selv ser anderledes på det).

Skrevet

Veldig enig med HI!

Når det gjelder spekemat så blir den tilberedt på en annen måte nå enn før. I dag blir den mye raskere laget. Tidligere gikk bakteriene til grunne i den lange tilberedningsprosessen, mens de nå klarer å overleve i mye større grad.

Skrevet

Men det er ingen i dette innlegget her som tar noen sjanse.

Med laks mente eg sushi og gravlaks++. Bakteriene forsvinner ikke om man fryser det ned ett døgn? Da kan vi jo bare fryse ned all maten da og spise det. Har sett at på noen sider på internett står det at bakteriene dør ved frysing av matvarer og på noen sider står det at det ikke gjør det.Hadde de dødd under frysing hadde det ikke vert farlig å spise råttkjøtt, spekemat og dårlig stekt kjøttdeig som har vert fryst. Eg tar iallefall ingen sjanser på å spise det uansett hvor mye den eldre generasjonen ler av meg. Det er nåtid og førtid og meg og min baby:D

Skrevet

Det er ikke toxoplasmosebakteriene i "rå" mat (spekemat, gravlaks etc.) som er de verste, det er listeriabakteriene, og de forsvinner ikke ved frysing! Her må det kokes! De bakteriene som kan gi toxoplasmose finner man som oftest i jord - og dermed rå, uvaskede grønnsaker, katteavføring og slike ting.

Ellers skal man unngå stor ferskvannsfisk pga faren for opphoping av tungmetaller som kvikksølv, og dioksiner, som begge deler kan gi alvorlige skader på fosteret.

Er forøvrig enig med hovedinnlegger: Hvorfor ta NOEN SOM HELST sjanse, når det er så lite som skal til for å la være?

Skrevet

Hei begynner å bli en del diskusjoner om hva man bør spise og ikke spise, men slenger meg påher også, og sier meg enig i HI, hvorfor ta sjansen? Så kan de som vil bare kalle meg (oss) en hysteriker gjøre det og se om jeg bryr meg. Tror jeg snakker for alle når jeg sier at vi ikke er hysterikere bare fordi vi vil at svangerskapet skal ende så bra som overhode mulig:) Godt nytt år til dere alle sammen=)

Skrevet

Var det ikke i "På vei" jeg leste det beste argumentet angående mye under svangerskapet og ellers i livet. "Om man slipper en gjeng barnehagebarn ut på motorveien, går det bra for de fleste. Men er det en sjanse man er villig til å ta?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...