Gå til innhold

Dagens dummeste spørsmål.. Hvorfor er det så galt med sukker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig så skadelig med å få i seg mye sukker som gravid. Alle sier dette hele tiden, men uten å si hva det er skadelig for.

 

Det blir litt mye sjokolade nå i jula, og bryr meg egentlig ikke så mye om det.

 

Hva har dere hørt om sukker og graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du får i deg mye sukker kan det være med på å gi svangerskapsforgiftning (og svangerskapsdiabetes?). Babyen kan også bli ganske stor (vanskelig fødsel). Dessuten vil vekta vi legger på oss av det gjøre de siste par mnd ganske tunge, tror jeg, og fettet blir vanskelig å kvitte seg med post fødselen.

 

Jeg har IKKE klart å holde meg unna sukker og har aldri hatt så sinnsyk apettitt som nå. Jeg spiser sunt og variert, men også ALL nei-mat jeg burde holde meg unna (godteri og pottis). Jeg tror mamma var likedan. Hun hadde antydning til svangerskapsforgiftning med den siste, fikk store unger, men alt gikk likevel bra.

 

Kos deg med sjokolade, bare det ikke blir ei halv sjokoladekake hver dag!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har et kosthold med for mye sukker regelmessig, kan du få svangerskapsdiabetes.

 

svangerskapsforgiftning vet man ikke helt hva kommer av, legen påsto at det hadde ingenting med kosthold å gjøre da jeg spurte henne om det. (jeg spurte om det var noe jeg kunne gjøre for å forebygge svangerskapsforgifning, men det var visst ikke noe å gjøre, bare være på vakt hvis man får symptomene)

 

det er visst ikke bra for babyen å være for "tjukk", og ikke bra for mamma å legge på seg for mye heller

 

jeg spiser masse godt i jula, det gjør ikke noe, men jeg skal prøve å være litt sunnere når hverdagene begynner igjen... hvis du spiser masse sukker hver dag er det ikke særlig bra. Men klart du kan kose deg litt innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg levde på cola og sjokolade med datteren min, hadde helt dilla på det... hun var ikke stor og vi hadde ingen komplikasjoner eller noe...

 

nå har jeg fått helt avsmak fra det da...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis mora får svangerskapsdiabetes kan det være farlig for babyen i magen også. husker ikke akkurat hvordan, men det finner du på nett (hvis du vil...)

men jeg tror det er en del som skal til før man får svangerskapsdiabetes altså...

 

hvis du har glukose i urinen når du kommer på svangerskapskontroll, blir du sendt for å ta glukosebelastning for å sjekke opp det der med diabetes

 

det er heller ikke bra for ungen å være for "tjukk" sier de...

første svangerskap var jeg kjernesunn, ikke noe godteri eller brus, og i tillegg spiste jeg mindre enn vanlig, for det var jo så fullt i magen... men ungen var likevel på pluss siden på vekta da hun ble født.

nå spiser jeg godteri nesten hver dag, men jeg skal prøve å bli litt sunnere etter jul/nyttår

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Det har jo også noe med at sukker er et stoff som ingen trenger (da mener jeg ikke sukker i frukt etc), og om det haded blitt lansret i dag "hadde det vært ulovlig". Det er rett og slett bare skadelig for menneskekroppen, men i dagens samfunner det vanskelig å holde seg unna siden sukkerindustrien er så mektig. Det har mange, mange, mange negative virkninger på kroppen (som man kan søke etter på nettet f ex m man ønsker.)

Derfor tenker man også at man burde skåne fostrene fra det mest mulig under utviklingen deres... Men det er Veldig vanskelig...! (samme m kaffe f ex)

(ikke i det hele tatt meningen å lage debatt, bare ville belyse denne siden av saken, siden du lurte ;)

Hilsen en som spiser sukker, men skulle ønske hun spiste mindre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å forklare, men er litt innvikla... Når du spiser noe med veldig mye sukker i, så vil babyen også få i seg mye sukker, og dette gjør at både du og babyen din blir feite... :P Og siden babyen er så liten, så skal det mindre til før h*n blir feit, enn at du blir feit. Hvis du da i tillegg utvikler svangerskapsdiabetes, så sliter du litt... og det er her det innvikla kommer! :P

 

Når du da spiser sukker, så vil veldig mye av sukkeret gå rundt i blodbanen (normalt sett så blir sukkeret nyttiggjort av cellene i kroppen) din, og ungen får også alt dette sukkeret i seg. Du blir sannsynligvis ikke feitere, fordi kroppen din vil prøve å kvitte seg med sukkeret...så du får sukker i urinen. Ungen din derimot, h*n har ikke svangerskapsdiabetes, og tisser ikke ut alt sukkeret igjen, men det blir lagra som fett i kroppen... til det er tilgang på mindre mat, noe det sannsynligvis ikke vil bli i magen din, de mnd. de ligger inni livmora!

 

Skjønte du det ? Var muligens litt banalt forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det er stor ueninghet i temaet om mye sukker fører til store barn eller ikke. I dag, så mener de aller felste forskere, at storebabyer får man på grunn av gener, uansett om man har et sunt eller usunt kosthold.

 

Men at man uansett burde spise sunt da, siden sukker ikke har noe godt for seg, selvom de ikke direkte skader ungen.

 

Dette sto i et blad jeg leste på legekontroet, så har dessvere ingen kilde å referere til.

 

 

Man tror at sukker og svangerskapsforgiftning kan ha en sammenheng:

Røyk og sukker

 

- Øker røyking risikoen for svangerskapsforgiftning?

 

- Røykere får litt sjeldnere diagnosen enn ikke-røykere, og forklaringen er interessant. Et av de viktigste symptomene på svangerskapsforgiftning er høyt blodtrykk. Alle gravide får større blodvolum for å møte det nye barnets behov, men blodvolumet øker mer hos ikke-røykere enn hos røykere, noe som betyr at det er vanskeligere for dem å reagerer med høyt blodtrykk. Tenk deg to bekker – i den ene øker vannet mye og trykket blir større. I den andre øker vannet ikke så mye, det renner roligere. Slik er det med ikke-røykeren og røykeren; hos den første øker blodtrykket lett, hos den andre øker det ikke så lett fordi det ikke er så mye blod å ta av. Det betyr at det skal mer til før røykeren får høyt blodtrykk som tegn på svangerskapsforgiftning – derfor får røykerne sjeldnere diagnosen. Men når det skjer, er sykdommen mer alvorlig med større konsekvenser for barnet.

 

- Spiller kosten noen rolle?

 

- Ja, høyt sukkerinntak ser ut til å øke risikoen betydelig. Dette er et stort problem blant norske gravide, ikke sjelden ser vi to-tre store brusflasker på gravides nattbord. Vi ser også at overvektige kvinner får oftere problemer med hevelser og høyt blodtrykk enn normalvektige.

 

- Er det noe jeg selv kan gjøre for å unngå svangerskapsforgiftning?

 

- Fordi man ikke vet hva sykdommen skyldes, vet man heller ikke om eller hvordan den kan forebygges. Det er mistanke om at stress kan spille en rolle, så det å leve sunt og rolig er et godt råd også når det gjelder svangerskapsforgiftning. Og det er viktig at du går til regelmessige svangerskapskontroller.

 

http://www.helsenytt.no/artikler/svangerskapsforgiftning.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet anbefaler at sukkerinntaket begrenses for hele befolkningen, både gamle, unge, menn, kvinner og selvfølgelig også gravide. Enkelt forklart er sukker næringsfattig energi (også kalt tomme kalorier), og det fører til en svingning i blodsukker som ikke er gunstig. Det er mange andre årsaker til at sukkerinntaket bør begrenses, for spesielt interesserte anbefales en bok av Christian Drevon m fl som heter Mat og Helse. Dette er en lærebok som benyttes ved flere høgskolestudier, men den er ganske lettfattelig å lese.

 

Angående fødselsvekt så er det riktig at gener spiller inn, og foreldre med høy fødselsvekt har større sannsynlighet for å få barn med en høy fødselsvekt. Men det er en livsstilskomponent også, dersom du får i deg mye mer energi enn det du trenger, og beveger deg for lite, så vil dette kunne føre til at barnet blir tyngre og får en høyere fettprosent enn hva som er nødvendig.

 

I forhold til sukkerinntak er det to ting å huske på:

 

1) alt med måte. Det er ikke galt å spise litt sukker, men måtehold er et stikkord. Lørdagsgodteri er lov:-)

 

2) hvor fysisk aktiv er du? Er du mye i fysisk aktivitet, for eksempel går i trapper, går/sykler til jobb, trener regelmessig osv så kan du unne deg litt mer sukker også. Men det lureste er jo å spise mat med større næringsinnhold og som gir samme (eller mindre) energimengde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...