Nea og juniors mamma Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Hei jenter. Det virker som om vi sliter alle med det samme når det gjelder foreldrepengeskjemaet og NAV.......me inklusive, og tilslutt måtte jeg ned på Nav og får hjelp.....kunne jeg spart meg De kjenner ikke godt nok til skjemaene selv (pratet med flere) og sier også at de burde vært endret. Jo takk, men når og hvordan?? Uansett, det jeg anbefaler dere hvis dere vil benytte dere av gradert uttak, er å skrive et brev. Her punkter dere opp deres tanker om når og hvor lenge dere vil være ute i 100% permisjon, når ferie, når tilbake i jobb (feks 10 eller 30 %, jeg la også ved utregning på hvor lang forlengelse det ville tilsvare) og når far begynner sin permisjonsstid (må ikke opplyses om nå, men komme tilbake til i løpet av perioden) . Send dette ved søknaden og kontakt NAV etter en stund om de har mottat søknaden og event om det er noe som mangler. Brevet er etter NAVs eget ønske for å letteregjøre arbeidet og det sier litt om hva de forventer av oss dødelige.............hufffff Jeg fikk også beskjed om at kopi av helsekortet ikke var god nok dokumentasjon om termin (dette var i Oslo), få jm eller legen til å skrive en skriftlig bekreftelse istedet. Håper det var til hjelp for noen selv om det er en mølje av et arbeid og mange løsninger på problemet. Fortsatt god jul
scoobydo Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Hei! Kanskje du kan hjelpe meg litt Jeg har også tenkt å ta ut tidskonto... har prøvd å finne ut av når jeg må begynne i jobb og evenuelt hvor mye, og hvor mye forskjell det blir om jeg tar ut 100 % lønn eller 80 % lønn i fh til jobb.. men blir ikke noe klokere... har du fått et regnestykke på dette fra nav?
Nea og juniors mamma Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2008 hei du. Jeg tar ut 100 % ettersom det gir ca 5000,- mer utbetalt totalt i forhold til 80 %. Men da blir også permisjonen kortere og grunn til at jeg begynner med gradert uttak etter ca 6-7 mnd. Fikk ikke regnestykke fra NAV, men satt opp mitt slik: Jeg vil jobbe 30 % utav 35,5 timers arbeidsuke (sykepleier i turnus); - 30 % av 35,5 t/uke. = 10,65 t/uke - 10,65 t/uke x 10 uker = 106,5 t - 106,5 t : 35,5 t/uke = 3 uker. Tilsvarer 3 ukers forlengelse av permisjonstiden hvorpå jeg fortsetter å jobbe 30 %. Totalt forlenger jeg permisjonen med en mnd. Min bedre halvdel vil også benytte seg av gradert uttak de siste 4 ukene av sine 6 og slik unngår vi å plassere jenten i barnehage før ett årsalderen. Jeg må si at jeg satt noen laaaange timer for å finne ut av dette, men nå er jeg forberedt til nesteman skulle komme Lykke til.
mammatilanas Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Kan man forandre til tidskonto etterhvert eller må der fram i søknaden når den sendes inn??
Nea og juniors mamma Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2008 En kollega av meg endret permisjonen til gradert uttak etter ca 6 mnd så det burde ikke være noe problem. Det gjelder bare å finne det rette skjemaet som også arbeidsgiver må undertegne: "Avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver om arbeid i fødsels-eller adopsjonsperioden" NAV 14 - 16.05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå