Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt usikker etter å ha lest den andre tråden om hyperemisis.

Jeg er veldig plaget med kvalme fremdeles, er 21 uker, men jeg har ikke snakket med legen om det enda. (Har ikke hatt time der på en god stund.)

Hvor går grensen mellom det å være kvalm og det å ha dette som kalles hyperemisis? Da må det vel være så ille at man kaster opp til man legges inn? Eller vil det å gå kvalm hver dag i uke 21 bety at man har det?

Det går sånn såvidt, spiser havregryn dagen lang og unngår som regel å kaste opp - men det er jo ikke så lett i hverdagen alltid. Burde kanskje spørre legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror definisjonen er om du grunnet kraftig vedvarende oppkast har et vekttap på 5-10 %. Noen har hyperemesis i bare de første månedene av svangerskapet, men desverre er det slik at mange sliter med dette lenger enn de som "bare" har vanlig kvalme. Jeg selv hadde et vekttap på ca 20 % og var ikke kraftig i utganspunktet, ble innlagt da i uke 8 og hadde svært lavt blodtrykk ( rundt 100/60)og var så pass dårlig at jeg ikke tenkte klart og så og hørtes full ut. så det kan være en ganske alvårlig tilstand som ofte må behandles med væske intravinøst og sonde ernæring

Skrevet

Jeg har hatt denne diagnosen i begge mine svangerskap.

Sist gang gikk jeg ned 10 kilo de 4 første mnd, og var innlagt for intravenøs-behandling flere ganger. Værste kvalmen gav seg rundt uke 20 fikk da lov å jobbe litt igjen, men rundt uke 30 ble jeg veldig kvalm igjen og gikk ned noen kilo, ble da videre sykemeldt.

I dette svangerskapet har jeg ikke gått ned mer enn 5 kilo de første mnd, dette fordi alt ble tatt tak i mye tidligere og raskere enn sist.

Har vært innlagt til behandling 6 ganger denne gangen. Er nå 30 uker på vei og sliter fortsatt litt med kvalme og er fortsatt sykemeldt (har vært det hele svangerskapet) står fortsatt hyperemisis i sykemeldingen min, men tror nok det brukes om de som kaster opp og sliter ekstra.

Ekstrem svangerskapskvalme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...