Gå til innhold

carpal tunnel syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen andre som har dette ? Hva hjelp har dere fått ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist svangerskap fikk jeg det i uke 30 og det er ikke noe hjelp å få. Du kan få skinner fra sykehuset men de er ikke bra. Jeg kjøpte de som selger medisinsk utstyr til 600 kr stk og det hjalp.

Nå er jeg i uke 32 og må ty til de igjen, det er vondt men det er bare å holde ut. Jeg blir skikkelig ille og mister alt fra hendene mine men tre mnd etter fødsel kom jeg i normalen igjen.

Skrevet

Hei!

Jeg har Carpal Tunnel syndrom. Har vært plaget med det siden ca uke 20. Men det har jo selvfølgelig bare blitt verre og verre. Fikk først skinner til å sove med om natten. Disse hjalp ikke noe. Hendene mine dovnet bort, og håpløst å gjøre noe særlig. Jeg ble operert nå i høyre hånda den 15 des. Den begynner egentlig å bli ganske bra. Skal ta stinga den 29 des. Hvis jeg ikke føder straks (har termin 7 jan), kommer jeg også til å bli operert i venstre hånda rett over nyttår. De er redde for at nervene ligger for lenge i "klem", og blir ødelagte for alltid. Sørg ihvertfall for at de lager ett par skinner til deg, som du kan prøve.

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for svar. Eg fikk disse plagene ganske tidlig. Eg har ganske mye vann i kroppen og det forverrer vel situasjonen ?! Redd nervene skal bli skada av dette. Er frisør så er jo avhengig av att hendene funker..

Skrevet

Jeg har ikke hatt følelse ytterst i fingertuppene mine på lenge. Da jeg nevnte det for legen sist kontroll, sa han bare at det er en vanlig svangerskapsplage. Snakka med en kollega som hadde hatt det på samme måte, og hun hadde fått beskjed om at hun ikke burde gå med det for lenge. Burde jeg kanskje oppsøke legen igjen og klage litt, eller er det ikke farlig og det går over når babyen er ute?

Skrevet

Oj, for meg høres det drastisk ut å bli operert pga carpal-t-syndrom... Jeg fikk tilbudet, men ville ikke. Og det er jeg glad for fordi det går over av seg selv med en gang jeg har født (hatt det to ganger). Legen min sier at det for de fleste forsvinner av seg selv... Vil helst ikke opereres mer enn absolutt høyst nødvendig...

Skrevet

Hei har også carpal. Har vært ett par ganger inn på st. olavs for å få skinner. Sist snakket jeg med en spesialist. Han kunne fortelle at når man fikk carpal tunnel syndrom under svangerskapet så var det ikke fare for varige skader på nerven. Det hadde vist kommet ny forskning på dette nå. Så jeg fikk to alternativer: Hold ut eller operere. De opererte om smertene var for uutholdelige å holde ut med. Jeg har valgt å holde ut. Våkner maaaaange ganger om natten med store smerter, så jeg teller virkelig ned nå til fredag 2 januar, datoen for keisersnitt:-)

Fikk carpal tidlig i svangerskapet og det har blitt bare værre og værre.

Skrevet

Er også plaget med dette syndromet. Har hatt det i litt over 8 uker nå, og det har blitt bare verre og verre. Det er til tider vanskelig å skjære opp brød og spise middag på vanlig måte. Ofte må samboeren min dele opp maten min slik at jeg bare bruker gaffelen i venstrehanda. Høgrehanda er verre, men det er vel fordi den blir belastet mest også. Men jeg må innrømme at jeg har felt mange tårer over dette den siste tiden ja. Hormonell og ha fingrer som ikke fungerer er en dårlig kombinasjon;) Bra jeg har en forståelsesfull og tålmodig samboer.

Har ikke fått noe hjelp. Legen ga meg valget om operasjon før fødselen eller å holde ut. Han lovte at det skulle rette seg nesten med en gang fødselen var overstått. Så jeg valgte å takke nei til operasjon og heller bite sammen tennene. Motivasjonen min ligger i lovnaden til legen min. Får håpe han har rett. Heldigvis er det bare 1 uke igjen til termin. Får håpe jeg slipper å gå lenge på overtid.

Skrevet

Eg har ca.3mnd igjen av svangers. så eg veit ikkje om eg orke holde ut. Min mormor. mor og 2 av tantene mine er operert for det samme. Men mine plager dukka opp no når eg blei gravid. E r så usikker på ka eg skal gjera... Må jo sikkert operere for det ein gang uansett...

Skrevet

Jeg var følelsesløs i hender/fingre de 3 siste mnd. i mitt forrige svangerskap.Satt og sov i de 3 mnd, for det hjalp noe. Fikk jo høre at man kan operere, men at man somregel blir bedre etter å ha født. Jeg hadde ekstremt mye vann og det klemte skikkelig på nervene. Legen min sa at om det ble like ille denne gangen, kunne man jo vurdere operasjon. Er heldigvis ikke like ille denne gangen, men merker det godt nå mot slutten av svangerskapet, er kun plaget om natta nå da, sist kunne jeg ikke holde telefon/hårbørste eller andre ting over litt tid. Hadde skikkelig smerter i hendene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...