Gå til innhold

Ang kontantstøtte og arbeidsledig trygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt her. Skal tilbake til arbeid i mai, men siden vi har flyttet så kommer jeg nok til å si opp jobben min. HVis jeg da går på arbeidsledig trygd, får jeg også kontantstøtta hvis jeg velger å gå hjemme med snuppa, istede for barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får kontantstøtte om du er hjemme med barnet ja, fram til barnet er 3 år.

Men om du sier opp jobben selv , får du 8 uker karantene som du ikke får penger for, vet ikke om du er klar over dette.

så det lønner seg å forberede det-

Skrevet

du må også være klar over, at du må føre jobblogg for jobber du søker som du må levere inn, og blir du tilbudt en jobb og ikke tar den, kan du miste arb trygden.

Du må også kunne ta en jobb på kort varsel, og da må du finne noen til å passe barnet på kort varsel også, dette skriver du under på når du søker om arb trygd.

Skrevet

Du kan ikke bare velge å gå hjemme med barnet finansiert av ledighetstrygd!

Nav forlanger at du har pass til barnet så du kan komme på jobbsøkerkurs, samtaler med veileder, du må legge inn profil og CV hos nav så alle aktuelle jobber blir machet med din erfaring, og da forlanger de at du søker. De kan også skaffe jobbintervjuer for deg og etter intrevjuet ringer de arbeidsstedet og spør hvordan du gjorde det (ikke tillatt å gjøre dårlig intrykk med vilje..) osv, osv.

Du må huske på at det er ganske liten arbeidsledighet i Norge i dag, så nav følger godt opp.

Men så lenge du ikke har kommunal barnehageplass har du krav på kontatstøtte, selv om du går på ledighetstrygd. Men da må du ha annen barnepass tilgjengelig (dagmamma, en bestemor e.l.) når nav kaller deg inn. Da aksepterer ikke mangel av barnepass som unnskyldning for å ikke møte på kurs osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...