Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #1 Skrevet 26. desember 2008 JEg har lest litt på disse "bidragstrådene" og ser det at man med en god inntekt gjerne skal ut med både 8000 og mer i barnebidrag liksom. Dette kan da vel ikke stemme? Skal virkelig far ut med så mye per mnd selv om far har andre barn som han bor sammen med? Er ikke det litt, tja, overkill?! For jeg ser man har tatt utgangspunkt i 700 000 som lønn i den ene tråden, dersom det er netto er det helt greit, men om det er brutto og far har samboer med inntekt har jo toppskatten slått inn for lenge siden og far sitter neppe igjen med mer enn 450 000 netto! Bare meg som synes det er litt drøyt om mor nesten skal kunne livnære seg på barnebidraget?!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #2 Skrevet 26. desember 2008 Dette har vært oppe ørten ganger før, og for å si det IGJEN; bidraget er til barna, og ikke til mor..... Det er for at far skal bidra ang sine barn, og jevne ut forskjeller i de to hjemmene.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #3 Skrevet 26. desember 2008 Når min mann har betalt 4000,- per måned til eksen, så har ikke han igjen 4000,- til å betale til meg for å dekke utgifter med vårt barn. Det er jeg som handler klær, og det er jeg som handler mat, og barnehage rekningen kommer i mitt navn. Sånne bidragsregler som finnes her til lands er jo faktisk med på å øke forskjellene mellom "søsken". Når det er tilfelle er det ikke så fryktelig viktig å utgjevne forskjellene mellom de to hjemmene. Det blir faktisk helt absurd.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #4 Skrevet 26. desember 2008 bidraget skal jo også gå til å dekke fars del av barnets boutgifter, strømutgifter osv. Det er ikke bare mor som skal betale dette. Og det er ikke bare til å dekke klær og mat for barnet, forstår du? Far får tenke seg om, da, og ikke sette flere barn til verden om han ikke har råd til å hjelpe til økonomisk i flere husholdninger hvor han har et ansvar for barn. Dette må jo kvinner som får barn med en som har barn fra før, også tenke på..... Barn koster. De blir ikke gratis av å bo i et annet hus enn far...... Og bare til info; far betaler aldri mer enn bidragsevnen tilsier. Han skal ha igjen til å leve for selv, og til å forsørge egne barn som han bor med.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #5 Skrevet 26. desember 2008 Hadde man tatt utgangspunkt i hvor mye man har i utgifter i mnd når man bet farsbidrag så.. Min også tjener mye, men han har mange utg i mnd så vi har ikke så mye penger til overs. Og jeg har ikke mye penger, men jeg bet faktsik alle utg på vår fellese barn fordi han har knapt med penger når alt er bet. Så synes denne farbidragutregninga er på trynet noen ganger. Jeg har selv særkulsbarn, og min samboer bet dobbels så mye i farsbidrag enn det min ex gjør. Hva som er forskjell på ungene da? trener hans barn mere klær og utstyr og mat enn mitt særkulsbarn? Skjønner meg ikke på det i det hele tatt. Å nei jeg bet alle utgiftene til mitt særkulsbarn selv..så min samboer bet ikke noe for de. Ikke har vi så mye i utg til vårt fellese barn heller som hans særkulsbarn koster.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #6 Skrevet 26. desember 2008 Og huslånet, kommunaleavgifter, forsikringer, bilen, årsavgiften, TV, internet, telefon, og alle de utgiftene vi har på å ha et hjem her, de kommer ikke særkullsbarnet tilgode? Hvordan skal da samvær foregå? Det eneste som av disse utgiftene som ikke også er til særkulls er jo den strømmen vi bruker når særkulls ikke er her. Ellers må vi jo ut med alt det samme som eksen hans i boutgifter og nettleie på strøm. Så han betaler jo dobbelt opp for boutgifter på særkulls.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #7 Skrevet 26. desember 2008 annonym 12.32 hadde faktisk vært mye billigere for oss å hatt sønnen boende hos oss uten å motat bidrag fra mor faktisk..
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #8 Skrevet 26. desember 2008 Forskjellene på ditt og hans særkullsbarn, er som forskjellene i en familie med høy inntekt vs en med lav inntekt. Kanskje du skulle tenkt på det den gang du valgte far til ditt barn? Det er ikke at det ene barnet koster mer, men at foreldrene har råd til mer...... Det der blir som å si at du synes det er urettferdig at noen er rikere enn andre i verden..... Sånn er verden, og det er ingens feil, minst av alt barnas. Det bare er sånn.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #10 Skrevet 26. desember 2008 Kanskje fordi far/mor ikke bare kan si "Nå skal ****** bo hos meg hele tiden." Er jo ikke bare å ta en sånn avgjørelse alene, basert på at det er billigere.. Det er lov å tenke realistisk altså... Herregud.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #11 Skrevet 26. desember 2008 Det hadde jo vært fin om alle kvinner som får barn tenker på om de har råd til å få barn også da.. Man burde regne med at det er 50 % mulighet for å bli alene, og det må da være utrolig nedverdigende å ikke klare å betale sin del av oppholdet. "jeg er bare en kvinne jeg - og jeg er fødemaskin, og klarer ikke å forsørge barna mine med min del. Faren må ta alt ansvaret". Bli voksen? Selvsagt skal far betale sin del, men mor skal da jammen klare å bidra med sin. Og det er grenser for hva et barn trenger, og hva far skal jevne ut! Jeg tjener nå veldig bra, men ikke så bra da jeg fikk barn. Det er ikke akkurat sånn at forbruket til barna øker når min lønn øker. De har det de skal ha, og det er faktisk mine penger som jeg bestemmer over:-)
børdi Skrevet 26. desember 2008 #12 Skrevet 26. desember 2008 Så klart far skal betale bidrag for barnet, men ikke for enhver pris. Har sett litt for mye av at man skal loppe far for alt han har, og ruinere han , før man er fornøyd, I tillegg til å sette ungene opp mot far, fordi man er forbanna selv. Og dette har jeg lite til overs for.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #13 Skrevet 26. desember 2008 Jeg tror at de fleste bruker mer en 10% av sin lønn til barn sine når man bor sammen med de! Så hvorfor det er så stort oppstuss når en som ikke bor sammen med barna bare bruker 10% av sin lønn på sine egne barn? Jeg mottar 5000 kroner i mnd som skal dekke 50% av utgiftene jeg har på unga (dvs 20%av fars lønn) Unga går på sfo, som koster ganske mye.(kan ikke skrive det av skatten siden jeg desverre er arbeidsledig etter studier, så mottar kun sosialstønader) Unga må ha klær, sko, mat, unga må ha ett sted å bo (som er stort nok til begge barna, mens far bor på en ettroms...) Unga må ha strøm, skolen koster også sitt i form av alle barnebursdager, bokpapir og småutgifter som tilsammen blir ganske mye (karnevall, haloween, skidager, akedager, grilling i skogen i dertil egnet tøy,osv) Jeg kan si at når alt er betalt til barna sitter jeg ikke igjen til mye for meg selv nei.....har råd til å klippe meg en gang i halvåret, kan ikke huske å ha kjøpt klær eller noe annet til meg selv! Jeg bruker det jeg mottar på hus, mat og barna....så er det ikke noe igjen til meg selv... Og ja jeg bruker langt mer penger enn 5000 i mnd på barna mine ja, og ja det er en selvfølge for meg!!!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #14 Skrevet 26. desember 2008 Nei men husk også på at far har et liv han også utenom, og han får ingen hjelp om han har ny familie og andre barn, Men alikevel må han gi 20 % av sin lønn til deg. Forkastelig.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #15 Skrevet 26. desember 2008 Bf her har inntekt på over 300.000 i året, og betaler 1600 kr mnd i bidrag, og jeg står for bleier, mat etc når jenta vår er hos han. Synes han "slipper" greit unna, jeg. Han får da "lide" litt når han forlater samboer og relativt nyfødt barn for en sommerflørt.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #16 Skrevet 26. desember 2008 Ja, du burde vell bruke 10 000? Hva med en jobb? Om det ikke er jobber der du bor, så er det feks jobber hos TNS Gallup som man kan gjør hjemmenifra. Så bidrar du også vet du.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #17 Skrevet 26. desember 2008 Så mor skal ikke ha annet liv utenom, men far skal det? Hvor er logikken? Det er jo ikke bare mors barn, vel? Det høres ut som om mange mener at barna kun er mors ansvar, og at far bør slippe unna annet enn litt kos og samvær. For stakkars far som velger ny familie, med så "dårlig" råd som en bidragsyter har......
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #18 Skrevet 26. desember 2008 han bruker 10% av sin lønn til hver av sine barn. Vi har to barn sammen så da blir det 20% tilsammen Det er statensinnkrevningssentral som tar seg av det...siden han ikke betalte noenting i de første årene. Det er ikke forkastelig, det er den norskelov som har fastsatt en lov om minstekrav til fedre og deres bidragplikt. Jeg syns det er fint at det er slik!!!! Han sitter igjen med nok til seg selv...hver gang jeg ser han har han nye dyre ting/biler/klær osv selv, så det er ikke synd på han!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #19 Skrevet 26. desember 2008 det er anonym 14.10 Jeg glemte å si at om han vil ha samvær med barna minker bidraget deretter. Ønsker han å ha barna 50% slipper han bidrag helt! Men så heldig er ikke barna mine, han har sett de ca 4 timer siden i sommer, og det er ikke fordi jeg ikke lar han se barna, men det er det han har tid og lyst til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han bare vil jobbe, feste, jobbe osv..... Og jeg som er glad i å være foreldre har desverre ikke tid til ett liv utenom barna mine (har liten slekt, og ikke hatt barnevakt på 2 år)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #20 Skrevet 26. desember 2008 det er jo ikke noe rart at han har noe nytt hver gang når dere treffes så sjelden:-) Neida, spøker. Skjønner at det er en frustrerende situasjon.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #21 Skrevet 26. desember 2008 Klart mor også skal ha et liv utenom, men du må huske på at far kanskje har annen familie som han også må bruke penger på. Og av og til hender det at far har lite, eller ikke mye igjen av sin lønn når han har betalt bidraget.. Og om du bruker 5000 kr i mnd på barna dine, så har du et luksusproblem. så mye bruker vi tilsammen i mnd på ALLE oss 4 her i huset vi. Og har ikke råd til å bruke det på barna.. Skaff deg en jobb du også. Ikke bare lev på far. Det må vi andre.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #22 Skrevet 26. desember 2008 Det var ikke jeg som skrev om 5000. Men jeg mottar bidrag, Og om dere ikke bruker 5000 på alle fire; hvor bor dere, da? Gratis i en pappkasse? Dere har da vel ikke klær, heller, for 5000 rekker vel ikke til mange fillene, om dere skal ha mat for å overleve? Gratulerer om dere klarer fullt husholdningsbudsjett på 5000;) Det klarer ikke andre i Norge. Mesterstykket og oppskriften på dette bør dere dele med alle i Norge. Bidraget er ikke bare til mat, må du forstå.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #23 Skrevet 26. desember 2008 he he.....ja du kan så si.... uansett er ikke frustrert, blir bare provosert av disse mennesker som ikke forstår at det å sette barn til verden får konsekvenser som er lovpålagt... og at ett bidragsystem vi har her i landet hvor man bare skal betale 10% av sin lønn til hvert av sine barn er så lite... og at det ikke nødvendigvis eks-kjærester som flår sine ekser i hevn, men reglene er bare slik..... (det som er litt vondt er at barna blir så skuffet når de vil snakke med pappa på tlf og han ikke har tid til det engang...Hver gang de ringer har han kun tid i ett par minutter....og det er ikke ofte de ringer heller)
Gjest Skrevet 26. desember 2008 #24 Skrevet 26. desember 2008 Derfor heter det barnebidrag og ikke underholdningsbidrag. Synes dere virkelig at far ikke har økonomiske forpliktelser for ungene når han ikke lenger bor sammen med dem?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #25 Skrevet 26. desember 2008 jeg ser det er noen som reagerer på at jeg lever på far og må få meg jobb jeg som alle andre..... Vel har jobbet masse startet utdanning, fikk unga under utdanningen min...(derfor får jeg ikke noen hverken permisjonspenger eller arbeidsledigehetstrygd osv) Har leddgikt.... Søker jobber overalt....men er ikke særlig atraktivt på arbeidsmarkede vel: alenemamma til to, med leddgikt, relativtnyutdannet men ikke jobbet på noen år! og ingen erfaring utover butikkjobber.... kan kun jobbe mellom 9 og tre, siden barna må hentes og leveres på skolen/sfo...og barnepass er svært vanskelig å få tak i om man ikke har familie som stiller.... (hadde du ansatt meg?????) uansett så lever jeg ikke bare på far vet du....får kun 5000 av han.... det dekker ikke bolig, mat og alle utgifter min lille familie har!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå