Gjest Skrevet 25. desember 2008 #1 Skrevet 25. desember 2008 Hva ville du valgt om du hadde valget mellom hormonfri spiral eller p-stav?
meg & to små vampyrer Skrevet 25. desember 2008 #2 Skrevet 25. desember 2008 Jeg personlig kan ikke velge noen av de (kraftige kraftige blødninger som fører til at jeg ikke får lov til kobberspiral og tåler ikke hormoner). men om jeg ikke blødde mye ville jeg valgt kobberspiral. da slipper du hormonene.
julibebiss <3 Skrevet 25. desember 2008 #3 Skrevet 25. desember 2008 av egen erfaring de siste 4 årne ville jeg anbefalt hormonspiralen..den har vært helt ypperlig...den er ikke dyr..minsker mens..og om en bestemmer seg for flere barn..er det bare å fjerne den...og bli gravde.. vi bestemte oss for det..jeg har hatt den i 4 år..tok den ut i september..ble gravid etter første mens i oktober=)
meg & to små vampyrer Skrevet 25. desember 2008 #4 Skrevet 25. desember 2008 for noen kan også hormonspiralen føre til kontinuerlige blødninger, greit å vite:)
julibebiss <3 Skrevet 25. desember 2008 #5 Skrevet 25. desember 2008 ja det er mye mulig..jeg snakker av egen erfaring og de rundt meg som har hatt/har den =) alle har bare positivt å komme med.. med en gang den ble satt inn...blødde jeg en del..men det avtok etter en stund..etter det har det vært verdt det..med tanken på bading og aktiviteter med barna..som gjør att det er greit å ikke blø..=)
meg & to små vampyrer Skrevet 25. desember 2008 #6 Skrevet 25. desember 2008 Ja, mange er jo fornøyde selvfølgelig. Men mange er ikke det også. Det som er så dumt med hormonspiralen er at det er ikke bare-bare å ta den ut selv om du får veldig plagsomme bivirkninger... legen må jo gjøre det. Min lege ville helst at jeg ventet 3 måneder lenger enn jeg ønsket selv med å ta den ut og til slutt endte jeg med å gå i 10,5 måneder med kontinuerlige blødninger.
julibebiss <3 Skrevet 25. desember 2008 #7 Skrevet 25. desember 2008 helt klart..alle opplever ting forskjellig vettu=) det er jo en betydelig stor forskjell på leger oxo...for min lege var det ikkenoe problem å fjerne den når jeg selv ville det..fikk time bare noen få dager etter jeg ringte=) så da er vi sikkert vært spesielt heldige..
meg & to små vampyrer Skrevet 25. desember 2008 #8 Skrevet 25. desember 2008 Det er dere nok. Og så kjenner jeg mange damer som har prøvd hormonspiral, så derfor vet jeg om en del ting som kan skje. F.eks. at den vandrer osv, siden det faktisk skjer. men det kan forsåvidt en kobberspiral gjøre også Dere som faktisk kan bruke hormonell prevensjon bør egentlig være glad dere har et valg. Nå har vi ikke noe valg mer, kondomer eller sterilisering. Litt dumt valg om man ikke er mer enn 28 og 30.
julibebiss <3 Skrevet 25. desember 2008 #9 Skrevet 25. desember 2008 ja,jeg har lest att det kan ha annen virknng enn vi har hatt..og venninner rundt meg..men ikke hørt om mange som er negative til det..var bare derfor.. når en tenker på prev.middel generelt..kan det skje noe med alt..spiraler-flytte på seg...blødninger osv kondomer-sprekke??!! p-piller-bli gravid likevel p-sprøyte-bli gravid..jeg har ei venninne som ble gravid med det..men hun fikk ingen symptomer..å plutselig aborterte hun etter nesten 3mnd på vei. så alle prev.midler..følger det en negativ side.... desverre!
Minnie_Moon Skrevet 25. desember 2008 #10 Skrevet 25. desember 2008 Nå har jeg ikke prøvd p-stav, men jeg tåler hormon-preparater veldig dårlig, så ville ikke tatt sjangsen. Blødde en del med kobberspiralen, men fikk noen tabeletter som begrenset det, og det fungerte veldig bra. De siste gangene før jeg tok ut spiralen trengte jeg ikke tabelettene lenger. Jeg er etter mine erfaringer med p-piller og p-ring skeptisk til hormoner og tror egentlig ikke det er helt godt for ens kropp og psyke... Veldig heldige de som ikke reagerer på sånt da :-)
collagirl Skrevet 25. desember 2008 #11 Skrevet 25. desember 2008 Jeg har brukt prevensjonscomputeren pearly i mange år, da jeg ikke ville tilføre kroppen hormoner. Denne har funket fantastisk for meg. Det negative er jo at man må holde seg unna sex eller bruke kondom på de fruktbare dagene da. Men nå når jeg ville bli gravid, viste den meg o når jeg hadde eggløsnong og vi ble gravide på første forsøk. Jeg blir å gå tilbake til denne etter fødselen. Mer info får du her... http://www.pfc.no/article.php?articleID=35&categoryID=123&campaign=google&kw=pearly Noe dyr, men fullt mulig å få tak i brukt. Jeg mener den er verd hver krone da.
collagirl Skrevet 25. desember 2008 #12 Skrevet 25. desember 2008 Svara vel ikke egentlig på spørsmålet, men tenkte på deg som ikke kunne bruke hormoner.
Minnie_Moon Skrevet 25. desember 2008 #13 Skrevet 25. desember 2008 Takk for tipset. Har hørt og lest om den før. Vært inne på tanken å skaffe meg den, men har ikke kommet meg til det. Så ble det til at jeg satte inn spiral etter fødsel, og var i gruunn fornøyd, så det blir nok spiral neste gang og :-)
MammaTilToTette + spire Skrevet 26. desember 2008 #14 Skrevet 26. desember 2008 Jeg har selv hatt p stav og det fungerte utrolig bra for meg. Hadde ingen betydlige bivirkninger da det er små mengder hormoner i denne. Hadde ingen mens de 3 årene jeg hadde den inne. Å få satt den inn er ikke vondt og når det er gjort trenger man ikke å tenke på prevensjon på 3 år! Dette er et godt alternativ til p piller, noe jeg ikke fikk pga høyt BT.
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 26. desember 2008 #15 Skrevet 26. desember 2008 Begge har flere bivirkninger. Det viktigste å tenke på er kanskje at dersom du ønsker flere barn, så kan det ta opp til 2 år fra du får fjernet p-staven til du er fruktbar igjen. Mange går også mye opp i vekt av den, samt får hudproblemer (kviser). Med kobberspiral er det ofte større mensblødninger, og en liten økt risiko for infeksjoner og graviditet utenfor livmoren. Hormonspiral kan føre til enten bortfall av menstrusjon, kontinuerlige blødninger eller hva som helst imellom, og du kan ikke si i forkant hva resultatet for nettopp deg vil bli. Begge typer spiral kan dessuten gi smerteproblematikk i månedene efter innsetting, samt at en del menn får smerter og sår på penishodet efter trådene som henger ned i øvre vagina. Jeg har prøvd det meste. Efter sistemann er dealen med gubben at han får snitte sædlederne sine. Skjønner ikke hvorfor kvinnen på død og liv skal lide for familiplanleggingsproblemet hele sitt fruktbare liv, mannen får ta ansvar på et tidspunkt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå